• magnea

Är så fruktansvärt rädd för att gå till gynekologen!

Ja, det brukar gå till precis så som är beskrivet. Själva undersökningen brukar ta max en minut, ibland kortare. Ibland trycker de på utsidan av magen samtidigt som de känner med ett finger på insidan, det gör inte ont men man känner det ju såklart.

Jag är inte rädd för att gå till gyn, har gått säkert 40 ggr då jag håller på med fertilitetsutredning bla. Men jag är spruträdd och förstår problematiken. Jag går inte till doktorn om jag tror jag skall få en spruta eller om blodprov behövs. Nu har jag ju varit tvungen till upprepade blodprov och då hade jag turen att få några lugnande tabletter från husläkaren, då jag beskrev min skräck (jag grät). Dem kan man ta lite innan om man nu verkligen måste, så är man lite mer avtrubbad. Men det är ju självklart att föredra att kunna gå utan någon slags medicin.

• magnea
    Anonym (Sandra) skrev 2011-01-07 15:47:40 följande:

Om du känner dig obekväm med att det är en manlig gynekolog så kan jag trösta dig med att det alltid är en kvinnlig sköterska i rummet samtidigt som undersökningen utförs. Så det är ju egentigen en fördel med att ha en manlig. På så vis har du någon som undersöker dig samtidigt som du kan prata med sköterskan om du vill.

Tyvärr så är det inte så bra på alla ställen. Jag har nog bara varit med om det en gång, att det varit en sköterska med, och det var för att gynekologen behövde hjälp med ett prov som skulle tas. Men om du berättar hur det ligger till redan när du beställer tid kan de säkert boka lite extra tid så de kan förklara allt extra noga innan undersökningen. Samt kanske se till att det är en extra sköterska som stöd om möjligt.
  • magnea

Jag tror inte det är så stor skillnad, men på en mindre mottagning kanske de kan ta sig extra tid om du sagt till innan om din rädsla.

Fråga din mamma eller kompisar om de har någon bra gyn att rekommendera. Då vet du i alla fall att de betett sig bra och proffessionellt mot dem.

Svar på tråden Är så fruktansvärt rädd för att gå till gynekologen!