• snorkan

rädd att katten lägger sig på barnet!

Våran katt är jättesocial och vill jämt ligga och kela på oss, nu när våran 2 veckors bebis har kommit kan jag inte alls slappna av!

Jag har läst att katter har hoppat upp i barnvagnar, spjälsängar osv och lagt sig på barnet och ibland har det gått så illa att bebisen har kvävts!

Ni som har katt och små spädbarn.....var aldrig ni oroliga för detta?

Jag kan inte alls slappna av, och bara jag ska på toa så tar jag med mig katten eller så åker hon ut, men sambo är betydligt mer avslappnad och det oroar mig åxå ifall jag nu skulle få för mig att åka hemifrån en sväng 

• Svar på tråden rädd att katten lägger sig på barnet!
  • snorkan
    Villimey skrev 2011-01-07 17:36:48 följande:
    Nej dem har varit väldigt försiktiga alla 3. Den modigaste pussade honom lite i pannan. Du får väl titta lite när ni är hemma hur katten beter sig. Mig veterligen har aldrig en katt kvävt ett barn, det där som det stod om för ett tag sedan var tydligen osäkert vad det berodde på.
    jag är hur som helst jätterädd att hon ska lägga sig på bebben, hon kliver ju rakt på honom och då har vi ju tagit bort henne.

så lägga sig på bebben är jag ganska säker på att hon skulle göra.

Tycker även hon ser lömsk ut, men det kanske jag inbillar mig däremot :) 
  • snorkan
    Villimey skrev 2011-01-07 17:46:55 följande:
    Älskar du din katt? Människor som inte förstår sig på katter brukar tycka att dem är lömska.

Lägg plastfolie(vanligt hushållsplast) i säng, vagn och andra ställen. Läste det i en annan fl-tråd.
    Jo jag älskar  min katt....men just nu osäker på den eftersom jag älskar mitt barn mer och är orolig för mitt lilla barn
  • snorkan

Men aluminium folie och grejer? 

Jag fattar inte?......jo det är klart att jag gör, att det är obehagligt för katten att gå på, och att om man har ballonger i sängen att den blir skraj om det smäller till.

Men jag är ju orolig då bebisen ligger i vagnen/sängen....och då kan jag ju inte mosa ner massa folie där.

Min katt är förövrigt tjurigaste  på denna jord, hon kan hoppa upp på diskbänken 5 gånger i rad på en och samma kväll, fast man bara är några meter bredvid henne.  och då har vi provat med att bestraffa henne på olika sätt för att visa henne att det är fel.....men hon bara fortsätter ändå.
    ¨

• snorkan
    leolina1980 skrev 2011-01-08 14:52:05 följande:
    Jo katter bryr sig inte om att vara husse och matte till lags, så vänta er inte att den ska bete sig som en hund och lyda er i allt..
    Nej det är inget jag går och tror och hoppas på....informerade bara om läget.
  • snorkan
    jankie skrev 2011-01-08 15:02:37 följande:
    Vi har en katt som vi fick på köpet med huset. Den lägger sig tyvärr i vagnen när dotter är och sover.
    Är livrädd att jag inte hinner se att han lagt sig där. Senast låg han där, hon livrädd. Tårar i ögonen.
    HAr försökt ge bort katten, men ingen vill ha den. Har ej hjärta att ta livet av den heller. Men gud vad jag HATAR kattjäveln.
    Men jag brukar lägga myggnätet på vagnen och då kan han inte lägga sig på henne.

Kan säga att jag inte har en "ledig" stund när hon sover. Måste hålla koll på vagnen hela tiden!
    Ja så känner jag åxå, att man liksom inte kan slappna av och måste hålla koll hela tiden....så tyvärr blir det mycket utevistelse för katten nu, men jag kan ju inte sitta och vaka hela tiden heller då får man ju något fel
  • snorkan
    Prodin skrev 2011-01-08 15:10:56 följande:
    Jag jobbar på dagis i norge. Den 8e dec 2009 dog en pojke på 18 månader av att en katt lagt sig och kvävt honom i vagnen. Detta hände på dagiset.
    fy vad hemskt!
  • snorkan
    Prodin skrev 2011-01-09 23:03:50 följande:

Jag borde inte svara, för jag har inget intresse av att argumentera om detta, men jag far inte med osanning och vill försvara mig.
    Detta skedde på en föräldradag på dagiset. Pojkens pappa ställde ut vagnen, utan myggnät men med en filt över. Vagnarna stod så att man såg dem genom ett fönster, men p.g.a denna filt såg man inte in/ner i S vagn.

P.g.a misstankar om att det inte handlade om en katt (pojken var stor, det var i eftersviter av svininfluensan o.s.v.)genomfördes alla möjliga kontroller och en obduktion, vilket ledde till att S organ inte kunde doneras. Polisen hämtade vagnen han legat i och genomförde intervju/förhör/samtal med mig, annan personal, föräldrar och andra berörda.

Efter läkarutlåtande som polis och familjen fick ta del av fick vi i personalen info under ett möte där familjen, polis och en präst närvarades. S död berodde på syrebrist.
    Det fanns inga klösmärken, eller tecken på kamp och man tror att katten kommit succesivt mer och mer över S ansikte, som i sin tur fått mindre och mindre syre. Detta i kombination med den ökade vikten på bröstkorg och lungor gjorde att den lilla kroppen inte orkade, S blev medvetslös i sömnen. Vi kollade vagnarna var 10 min. Det räckte inte.

HLR genomfördes av en annan förälder på dagiset som är läkare i 45 min. S hade svag puls när han togs i ambulanshelikopter till Ullevåhl. Men dagen efter stängdes de maskiner av som höll honom vid liv.

Jag sprider inga rykten om katter, klandrar inte katten och det gör inte heller någon annan inblandad i detta tragiska. Men katter söker värme, och S var varm.

Förmodligen vaknade inte ens S.

Med ett myggnät på vagnen hade detta aldrig skett och med det sagt lämnar jag tråden.

Usch vilken hemsk händelse :(

Jag tror dig, jag förstår inte varför folk misstror varann så jäkla mycket på den här sidan, vad skulle du få ut av att dra denna historia om den inte var sanning liksom?

Tack för att du delade med dig av den iallafall.

Jag får väl se hur jag gör med katten, känns som jag kommer att låta hon vara ute mycket och då hon är inne får jag väl sitta som en hök och stirra på henne, för jag VET att hon skulle lätt kunna lägga sig på mitt barn (varit påväg flera flera gånger)

Men bebben blir ju större och större så, jag lär ju kunna slappna av så småningom 
Svar på tråden rädd att katten lägger sig på barnet!