• snorkan

rädd att katten lägger sig på barnet!

Våran katt är jättesocial och vill jämt ligga och kela på oss, nu när våran 2 veckors bebis har kommit kan jag inte alls slappna av!

Jag har läst att katter har hoppat upp i barnvagnar, spjälsängar osv och lagt sig på barnet och ibland har det gått så illa att bebisen har kvävts!

Ni som har katt och små spädbarn.....var aldrig ni oroliga för detta?

Jag kan inte alls slappna av, och bara jag ska på toa så tar jag med mig katten eller så åker hon ut, men sambo är betydligt mer avslappnad och det oroar mig åxå ifall jag nu skulle få för mig att åka hemifrån en sväng 

• Svar på tråden rädd att katten lägger sig på barnet!
  • flickan85

Lägg uppblåsta ballonger i spjälsängen om katten brukar hoppa i spjälsängen. Nån ballong brukar alltid smälla och kissekatten brukar aldrig hoppa ner  dit igen.

• Villimey

Nej dem har varit väldigt försiktiga alla 3. Den modigaste pussade honom lite i pannan. Du får väl titta lite när ni är hemma hur katten beter sig. Mig veterligen har aldrig en katt kvävt ett barn, det där som det stod om för ett tag sedan var tydligen osäkert vad det berodde på.

• kvinnan

Har en kattunge som vi tog när minsta barnet va strax under året och han är som tusan på att ligga nära hennes huvud och trampa på henne men det är för att då vet han att hon och vi alla andra vaknar så han får uppmärksamhet. Han har aldrig lagt sig på ansiktet men jättenära inpå. Är inte så superorolig men jag brukar inte låta katten ligga så nära på natten.
    Nu är dottern 1½ år och dom ligger med huvudena precis ihop ibland men hon vänder ju huvudet när hon får hår i ansiktet då katten är väldigt långhårig

• Lenora

Jag fick höra att vi skulle göra oss av med vår katt innan bebisen var född av en kompis som gav den anledningen. Har det verkligen hänt någongång eller är det en myt? Allt gick jättebra för oss iallafall och katten höll sig på avstånd av sig själv, kanske nosade någon gång på henne då hon sov.

Nu när hon är 2 år får man vara lite mer försiktig då hon jagar katten och har ganska så hårda nypor även om hon vill väl.

• snorkan
    Villimey skrev 2011-01-07 17:36:48 följande:
    Nej dem har varit väldigt försiktiga alla 3. Den modigaste pussade honom lite i pannan. Du får väl titta lite när ni är hemma hur katten beter sig. Mig veterligen har aldrig en katt kvävt ett barn, det där som det stod om för ett tag sedan var tydligen osäkert vad det berodde på.
    jag är hur som helst jätterädd att hon ska lägga sig på bebben, hon kliver ju rakt på honom och då har vi ju tagit bort henne.

så lägga sig på bebben är jag ganska säker på att hon skulle göra.

Tycker även hon ser lömsk ut, men det kanske jag inbillar mig däremot :) 
  • Meddelande borttaget
  • Villimey
    snorkan skrev 2011-01-07 17:44:26 följande:
    jag är hur som helst jätterädd att hon ska lägga sig på bebben, hon kliver ju rakt på honom och då har vi ju tagit bort henne.

så lägga sig på bebben är jag ganska säker på att hon skulle göra.

Tycker även hon ser lömsk ut, men det kanske jag inbillar mig däremot :) 
    Älskar du din katt? Människor som inte förstår sig på katter brukar tycka att dem är lömska.

Lägg plastfolie(vanligt hushållsplast) i säng, vagn och andra ställen. Läste det i en annan fl-tråd.
  • marcitron

Jag är också jätte orolig för detta. Har bf i mitteln av Juli så tills dess har vi säkert löst ev problem. Men det är sant att bebisar har kvävts av katter. Katten vill bara väl, den lägger sig oftast i närheten av bebisen av två anledningar.

1 Att där är varmt och skönt.
    2 Att den vill värma bebisen.

Detta är iallafall vad jag har hört.
    Sen finns det ju grejor man kan göra för att antingen hålla katten borta (tex staket) eller skrämma den som någon annan nämde med ballonger eller dylikt.

Besök vår gravidblogg på -> www.litenbebis.se
  • 120131 A

hej hej! jag har själv 4 katter och har precis samma ängslan i mig. Vi brukar ha bebisar här hemma och det är alltid ngn katt som hoppar upp i ngn vagn och tycker att han/hon ska ligga där. Detta har dock inte hänt då ngn bebis ligger där vilket gör mig lite tryggare.

Våra katter är dock väldigt keliga och ligger och sover i vår säng på natten. Jag hade inte en tanke på att de kan lägga sig på ansiktet förrän en kompis kommenterade det. Jag hoppas verkligen inte detta blir något problem om en liten bebbe äntligen skulle vilja dyka upp =) Att lämna ifrån sig någon av katterna är inget alternativ men å andra sidan skulle jag aldirg riskera mitt barn..... Svårt!

• kvinnan

visst det finns säkert katter som blir avundsjuka och försöker lägga sig på bebisen men då ska den ju ligga rakt på ansiktet m hela kroppen så det blir tätt lägger den sig bredvid så blir det ju inte tätt å håret gör ju att det blir luft.
    Sedan gäller det ju att katten ligger kvar när bebisen skriker när det är någon som lägger sig på den, katter gillar ju inte oljud.
    Våran kattunge såg ju direkt att bebisen va liten på nåt konstigt sätt trots att han själv e en unge för när dom äldre barnen busar el leker m kattungen så klöser han dom ibland men ALDRIG när bebisen drar el biter han i pälsen.

Svar på tråden rädd att katten lägger sig på barnet!