Inlägg från: Villimey |Visa alla inlägg
  • Villimey

rädd att katten lägger sig på barnet!

Nej dem har varit väldigt försiktiga alla 3. Den modigaste pussade honom lite i pannan. Du får väl titta lite när ni är hemma hur katten beter sig. Mig veterligen har aldrig en katt kvävt ett barn, det där som det stod om för ett tag sedan var tydligen osäkert vad det berodde på.

• Villimey
    snorkan skrev 2011-01-07 17:44:26 följande:
    jag är hur som helst jätterädd att hon ska lägga sig på bebben, hon kliver ju rakt på honom och då har vi ju tagit bort henne.

så lägga sig på bebben är jag ganska säker på att hon skulle göra.

Tycker även hon ser lömsk ut, men det kanske jag inbillar mig däremot :) 
    Älskar du din katt? Människor som inte förstår sig på katter brukar tycka att dem är lömska.

Lägg plastfolie(vanligt hushållsplast) i säng, vagn och andra ställen. Läste det i en annan fl-tråd.
  • Villimey
    marcitron skrev 2011-01-07 17:48:31 följande:
    Jag är också jätte orolig för detta. Har bf i mitteln av Juli så tills dess har vi säkert löst ev problem. Men det är sant att bebisar har kvävts av katter. Katten vill bara väl, den lägger sig oftast i närheten av bebisen av två anledningar.

1 Att där är varmt och skönt.
    2 Att den vill värma bebisen.

Detta är iallafall vad jag har hört.
    Sen finns det ju grejor man kan göra för att antingen hålla katten borta (tex staket) eller skrämma den som någon annan nämde med ballonger eller dylikt.
    Detta är vad du hört jaha. Jag har aldrig läst om ett fall där en bebis kvävts av en katt, eller fått huvudet avbitet eller någon annan vandringssägen. "Förr i tiden" kan jag tänka mig att man förklarade plötslig spädbarnsdöd med olika saker tex att en katt hade varit där. Köp ett andningslarm om ni är oroliga.
  • Villimey
    marcitron skrev 2011-01-07 17:53:12 följande:
    Aluminium folie har jag hört, det prasslar ju om katten går på det.
    Kan säkert också fungera, katter vill ha det mjukt så varken plast eller folie lär uppskattas eller ballonger.
Svar på tråden rädd att katten lägger sig på barnet!