• Anonym (ny lärare)

    Skola:Kvarsittning vid dåligt beteende?

    Hej

    Jag har nyligen tagit över en årskurs sex och har lite funderingar kring disciplinära  åtgärder. 

    Får jag t ex lov att ge kvarsittning då elever pratar rakt ut i klassrummet och kommenterar varandra på ett elakt sätt? Jag vet att jag får lov att ge kvarsittning för att eleven skall ta igen förlorad undervisningstid såsom vid t ex sen ankomst.  När det gäller det här fallet är jag dock osäker? Men egentligen så tar det ju mycket av undervisningstiden att ideligen säga åt en elev att vara tyst och att sluta vara elak mot sina klasskamrater. Det ger även mycket efterarbete för mig att samtala med eleven som uppträtt fel samt att trösta en eventuellt "påhoppad" klasskamrat. Självklart så tas det undervisningstid för samtliga elever då en eller flera stör men har jag enligt lagen rätt att ge kvarsittning vid störande beteende?

    Självfallet har jag pratat med de elever som stör liksom med deras föräldrar men trots detta har det inte blivit bättre och då kom jag att tänka på detta men vill gärna ha lagen på min sida innan jag gör något. Min tanke var annars att för varje gång man pratar rakt ut utan att räcka upp handen så sätter jag upp en minut på den personen. När man har samlat ihop till tio streck får man sitta kvar på rasten. Självklart måste jag varna innan då det givetvis finns tillfällen då vi har ett mer öppet klimat i klassrummet och småprat sinsemellan är tillåtet. Elakheter är dock aldrig tillåtna.  

  • Svar på tråden Skola:Kvarsittning vid dåligt beteende?
  • Nillinsimim

    Nej kvarsittning är inte "tillåtet" om ni inte har en överkommelse med elever och föräldrar, oftast brukar det inte vara ett problem. Dessutom bör kvarsittningen vara konstruktiv och genomtänkt inte bara sitta av tid (men det förstår du säkert) tänk på att det finns risk att eleverna blir ännu mindre focuserade om de inte får sina raster, samla ihop tid varje månad istället.

    Genom att ha elever och föräldrar med dig så visar du att du menar allvar om att elakheter inte är tillåtna och inte bara är irriterad på elever som inte kan sluta babbla. Dessutom brukar elever vara ganska bra på att påminna varandra, minipoliser.

  • Anonym (ny lärare)

    Självklart skulle kvarsittningen vara konstruktiv och de skulle få ta igen skolarbete de gått miste om. 

    Jag gapar och skäller nästintill aldrig utan pratar med och lyssnar på eleverna, vilket fungerar mycket bättre.  Jag känner att jag till stor del har deras respekt och har träffat de som stör tillsammans med föräldrar för att få bukt på det hela. Det fungerar i cirka två dagar men sedan kan de inte hålla tyst. Respekten gentemot varandra existerar dock inte och många blir ledsna av deras kommentarer. Det känns som om de här eleverna helt enkelt inte kan hålla inne med elakheter och jag vet inte vad jag ska göra. Visst är väl inte kvarsittning lösningen på allt men jag har brist på ideér nu. Klassen är väldigt stökig och jag är deras fjärde lärare på tre år, de andra har gått in i väggen... Självklart är det jobbigt för dem alla att byta lärare hela tiden och jag hoppas att jag orkar så att jag blir den sista :(. Ge mig gärna tips!

  • Anonym
    Anonym (ny lärare) skrev 2011-01-08 20:50:03 följande:
    Självklart skulle kvarsittningen vara konstruktiv och de skulle få ta igen skolarbete de gått miste om. 

    Jag gapar och skäller nästintill aldrig utan pratar med och lyssnar på eleverna, vilket fungerar mycket bättre.  Jag känner att jag till stor del har deras respekt och har träffat de som stör tillsammans med föräldrar för att få bukt på det hela. Det fungerar i cirka två dagar men sedan kan de inte hålla tyst. Respekten gentemot varandra existerar dock inte och många blir ledsna av deras kommentarer. Det känns som om de här eleverna helt enkelt inte kan hålla inne med elakheter och jag vet inte vad jag ska göra. Visst är väl inte kvarsittning lösningen på allt men jag har brist på ideér nu. Klassen är väldigt stökig och jag är deras fjärde lärare på tre år, de andra har gått in i väggen... Självklart är det jobbigt för dem alla att byta lärare hela tiden och jag hoppas att jag orkar så att jag blir den sista :(. Ge mig gärna tips!
    Kvarsittning som bestraffning är inte tillåtet!
  • Kajee
    Anonym (ny lärare) skrev 2011-01-08 20:50:03 följande:
    Självklart skulle kvarsittningen vara konstruktiv och de skulle få ta igen skolarbete de gått miste om. 

    Jag gapar och skäller nästintill aldrig utan pratar med och lyssnar på eleverna, vilket fungerar mycket bättre.  Jag känner att jag till stor del har deras respekt och har träffat de som stör tillsammans med föräldrar för att få bukt på det hela. Det fungerar i cirka två dagar men sedan kan de inte hålla tyst. Respekten gentemot varandra existerar dock inte och många blir ledsna av deras kommentarer. Det känns som om de här eleverna helt enkelt inte kan hålla inne med elakheter och jag vet inte vad jag ska göra. Visst är väl inte kvarsittning lösningen på allt men jag har brist på ideér nu. Klassen är väldigt stökig och jag är deras fjärde lärare på tre år, de andra har gått in i väggen... Självklart är det jobbigt för dem alla att byta lärare hela tiden och jag hoppas att jag orkar så att jag blir den sista :(. Ge mig gärna tips!
    Jag skulle ta ett föräldramöte där du öppet förklarar situationen. Skicka inte hem informationen enbart via mail.Jag har aldrig varit med om att jag inte fått med mig föräldrarna i en sånt läge. Har du föräldrarnas stöd och dom vet hur du resonerar får du med dig eleverna på ett helt annat sätt. Sen får man räkna med att hålla dom väldigt kort i början. Minsta brott mot det ni (du, föräldrarna, eleverna) har kommit överens om så ska det ett meddelande hem till föräldrarna på en gång. Som förälder behöver man veta vad som händer i skolan för att kunna prata med sitt barn.
    Kvarsittning får du inte ta till som bestraffning. Har mina elever missat arbetstid pga prat eller annat så får de uppgifterna med sig hem helt enkelt. Det är något som jag gör föräldrarna medvetna om på första föräldramötet.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Anonym (ny lärare)
    Kajee skrev 2011-01-08 20:58:46 följande:
    Jag skulle ta ett föräldramöte där du öppet förklarar situationen. Skicka inte hem informationen enbart via mail.Jag har aldrig varit med om att jag inte fått med mig föräldrarna i en sånt läge. Har du föräldrarnas stöd och dom vet hur du resonerar får du med dig eleverna på ett helt annat sätt. Sen får man räkna med att hålla dom väldigt kort i början. Minsta brott mot det ni (du, föräldrarna, eleverna) har kommit överens om så ska det ett meddelande hem till föräldrarna på en gång. Som förälder behöver man veta vad som händer i skolan för att kunna prata med sitt barn.
    Kvarsittning får du inte ta till som bestraffning. Har mina elever missat arbetstid pga prat eller annat så får de uppgifterna med sig hem helt enkelt. Det är något som jag gör föräldrarna medvetna om på första föräldramötet.
    Jag har redan haft ett sådant föräldramöte och jag har föräldrarna med mig. Jag rapporterar även hem allt, bra som dåligt. Vad gör du om eleverna säger elaka saker till varandra och de, trots att de lovat att inte göra om det, gör om det nästintill dagligen?Detta är alltså inget nytt utan har pågått i flera år. 

    Skulle jag t ex kunna ha en belöning "om" alla sköter sig. T ex se på film sista lektionen på fredagen eller dylikt? Eller räknas det som kollektiv bestraffning om nu några inte klarar det?

    Om de pratat rakt ut när det är handuppräckning som gäller, skickar du hem uppgifter även då eller hur gör du? 

    Jag njuter absolut inte av bestraffning och hittar gärna ett annat sätt men det är inte helt enkelt. 
  • Nillinsimim

    Vanor är svåra för en del att bryta. Att vissa halkar tillbaka i "elakheter" beror ofta på att de inte ser det som något de inte får. Om någon av mina elever skulle bryta mot de regler som vi har gjort i klassen (vi har/hade dem skriftligtpå väggen) ställer jag mig framför eleven och frågar om de vet vilken punkt på listan de bryter mot. Vissa behöver jag bara peka på och sen på listan...svårt att förklara, men det gäller att de inte känner sig utsattta, vi har kunnat ha en sådan jargong i mitt klassrum. (viss humor) Belöningar får de av mig i form av film ex. men det kommer som en överraskning och detta vet de om (att är de snälla kanske det kommer något) Ett fast belöningssystem funkar inte utan att man gör de som verkligen försöker bestraffning. Ibland har jag gett de elever som sköter sig privilegier i form av ökad tillit, typ att de kan jobba själva i grupprum osv.

Svar på tråden Skola:Kvarsittning vid dåligt beteende?