Skola:Kvarsittning vid dåligt beteende?
Hej
Jag har nyligen tagit över en årskurs sex och har lite funderingar kring disciplinära åtgärder.
Får jag t ex lov att ge kvarsittning då elever pratar rakt ut i klassrummet och kommenterar varandra på ett elakt sätt? Jag vet att jag får lov att ge kvarsittning för att eleven skall ta igen förlorad undervisningstid såsom vid t ex sen ankomst. När det gäller det här fallet är jag dock osäker? Men egentligen så tar det ju mycket av undervisningstiden att ideligen säga åt en elev att vara tyst och att sluta vara elak mot sina klasskamrater. Det ger även mycket efterarbete för mig att samtala med eleven som uppträtt fel samt att trösta en eventuellt "påhoppad" klasskamrat. Självklart så tas det undervisningstid för samtliga elever då en eller flera stör men har jag enligt lagen rätt att ge kvarsittning vid störande beteende?
Självfallet har jag pratat med de elever som stör liksom med deras föräldrar men trots detta har det inte blivit bättre och då kom jag att tänka på detta men vill gärna ha lagen på min sida innan jag gör något. Min tanke var annars att för varje gång man pratar rakt ut utan att räcka upp handen så sätter jag upp en minut på den personen. När man har samlat ihop till tio streck får man sitta kvar på rasten. Självklart måste jag varna innan då det givetvis finns tillfällen då vi har ett mer öppet klimat i klassrummet och småprat sinsemellan är tillåtet. Elakheter är dock aldrig tillåtna.