Inlägg från: Nillinsimim |Visa alla inlägg
  • Nillinsimim

Skola:Kvarsittning vid dåligt beteende?

Nej kvarsittning är inte "tillåtet" om ni inte har en överkommelse med elever och föräldrar, oftast brukar det inte vara ett problem. Dessutom bör kvarsittningen vara konstruktiv och genomtänkt inte bara sitta av tid (men det förstår du säkert) tänk på att det finns risk att eleverna blir ännu mindre focuserade om de inte får sina raster, samla ihop tid varje månad istället.

Genom att ha elever och föräldrar med dig så visar du att du menar allvar om att elakheter inte är tillåtna och inte bara är irriterad på elever som inte kan sluta babbla. Dessutom brukar elever vara ganska bra på att påminna varandra, minipoliser.

• Nillinsimim

Vanor är svåra för en del att bryta. Att vissa halkar tillbaka i "elakheter" beror ofta på att de inte ser det som något de inte får. Om någon av mina elever skulle bryta mot de regler som vi har gjort i klassen (vi har/hade dem skriftligtpå väggen) ställer jag mig framför eleven och frågar om de vet vilken punkt på listan de bryter mot. Vissa behöver jag bara peka på och sen på listan...svårt att förklara, men det gäller att de inte känner sig utsattta, vi har kunnat ha en sådan jargong i mitt klassrum. (viss humor) Belöningar får de av mig i form av film ex. men det kommer som en överraskning och detta vet de om (att är de snälla kanske det kommer något) Ett fast belöningssystem funkar inte utan att man gör de som verkligen försöker bestraffning. Ibland har jag gett de elever som sköter sig privilegier i form av ökad tillit, typ att de kan jobba själva i grupprum osv.

Svar på tråden Skola:Kvarsittning vid dåligt beteende?