• Anonym (ensamst. mor)

Min DOTTER 7 år ska troligtvis få familjehem, tips&råd önskas!!!!

För att göra en lång historia kort:

Jag är medelålders ensamstående mor till en dotter på 7 år. Hon träffar dock sin far varannan helg.
    Jag är sjuk och är förtidspensionerad till 50% och just nu också sjukskriven resterande tid. Detta för blandannat ME, Kronisk trötthetssyndrom, men har sista året gått genom en posttraumatisk stressyndrom (pga av att dottern misstänktes vara sex. utnyttjad av sin far, vilket utreddes, men man kom inte fram till varken eller). Denna oro och ovisshet har inneburit en så exeptionell inre stress för mig att jag hållt på att gå sönder - bokstavligt - fysiskt och psykiskt!

Men, min dotter är det viktigaste av allt för mig! Verkligen och utan tvekan! Jag har under alla år aldrig träffat en ny man, utan levt själv - för min dotter kommer verkligen som så hör prio för mig att jag aldrig hittat på saker som är "bara för mig" sas.

Nu - i min rehab - så kommer dock vikten av vuxentid, egentid och att jag gör andra aktiviteter fram som en viktig bit. Jag bor dock själv, långt från släkt och vänner i en stuga på landet - så jag har aldrig barnvakt eller avlastning på det viset.

Nu har jag blivit erbjuden att kanske min dotter kan få familjehem ngn dag varannan vecka eller så, så jag antingen bara får vila, alt. kunna göra "vuxensaker", som att ev. kunna börja titta mig om efter en ny man (?)..

MEN - jag är såå orolig - och vill ha tips & råd!!  Mötet med socialen är imorgonbitti!

Jag vet inte vad jag kan "begära" MEN jag kommer vara supernoga med var/vad för "familj" min dotter isf "hamnar"! Jag har så mkt "krav" att jag känner mig lite orolig om jag alls kan lägga fram allt?  MEN:

1. Det får EJ finnas ngn man i familjen! Vågar ALDRIG sen dessa misstankar kom fram (för två år sedan) samt har aldrig innan dess heller, någonsinn vågat lämna henne ensam, ens för ngn minut, med en man! För mig är män potensiella förövare, och jag skulle ALDRIG utsätta henne för det. Jag tänker att män som anmäler intresse för att ta hand om barn är det större risk det är något lurt med (därmed drar jag absolut INTE alla män över en kam, de flesta är naturligtvis reko, men om risken alls finns, om så för 1%, så kommer jag aldrig förlåta mig själv!
    Jag önskar därför att hon kommer till en s.k. "extramormor". Hon har knappt någon egen sådan, då min egen mor bor på andra sidan atlanten! Jag tänker en äldre ensamstående pensionerad kvinna, som kanske ej har egna barn / barnbarn, alt. bor långt ifrån dem. En kvinna som har all tid i världen, som kan se HENNE, inte med konkurrens av en massa andra barn, och som gör det med genuin glädje och inte för pengar!

Ja, egentligen är ovan min önskan. Men för mig är det också otänkbart att hon kommer till ett s.k.  "white trash"hem, där det är fullt av massa barn och med lågutbildade föräldrar. Som hyser in ett extra barn för o få lite extra pengar..  som inte kan föra vidare bra värderingar till mitt barn!  Kanske låter jag fördomsfull, och det är jag nog, men när det kommer till vad/hur mitt barn kommer att präglas, då ÄR min krav faktiskt höga!

Men om man har dessa "krav" eller önskemål, låter det orimligt hos soc??  Ja, faktum är att jag är helt beredd att avstå om det är svårt att hitta ett bra hem! För mig är det oerhört viktigt med utbildning, läsning, kost, hälsa, etik och moral. MEN ett frikyrkligt hem eller inskänkt av någon snäv religionstillhörighet är också otänkbart. För mig är det viktigt att överföra bred acceptans för olika religioner etc, och jag vill absolut ej min dotter skall komma till ett hem där hon kan tänkas bli indockrinerad och förlora det "fria och kritiska" tänkandet som jag uppfostrar henne till att få/ha!

ÄR jag helt omöjlig - eller ska jag släppa tanken på avlasningshem ngn gång i månaden eller två??????

Mvh
    från en mkt villråd mor
    :/  :S   :(

• Svar på tråden Min DOTTER 7 år ska troligtvis få familjehem, tips&råd önskas!!!!
  • Anonym

Jag tycker det är helt rätt att ställa krav på en tänkt stödfamilj. Dock kanske alla dina krav inte är för dotterns bästa utan för DIN??

Framförallt tänker jag på den manliga biten. Där anser jag att du måste tänka om, för din dotters skull!
    Även om du har dåliga erfarenheter av män så gör du inte rätt i att lägga över de åsikterna på din dotter.
    Hon behöver normala, vettiga män i sitt nätverk för att i framtiden kunna ha normala relationer. Att få se med egna ögon hur en riktig man fungerar med sin fru och familj.

En sådan strikt syn på män som du har kan vara direkt skadligt för din dotter!

• Anonym

Jag håller med anonym ovanför, bra att du ställer kvar men inte att du tar bort att det inte får finnas män runt din dotter.

Känner många familjehem där det finns en "mamma" och en "pappa" och det har inget med att göra att pappan är pedofil. Det måste du släppa det för din dotters skull!

• Anonym (krav)

Du kan egentligen ha hur mycket krav och önskemål du vill, men risken är stor att ni antingen inte får någon avlastning alls eller att du får böja dig efter verkligheten...

Det är tyvärr inte så att det finns långa listor på familjer/personer som vill vara stödfamilj, åtminstone har vi inte det i min kommun. Det är trist att det är så, men kanske inte så konstigt. 

• Anonym (ensamst. mor)

Tack för svar!

Någon som vet hur det fungerar, OM män är inblandade i att vara kontaktfamilj, krävs det att han har utdrag från straffregistret då?? 
    Kommer aldrig sätta min dotter hos en potensioll pedofil! Det är ju trots allt just DE som söker sig till yrken med barn!

Detta är hemskt, och visst, självfallet finns det MASSOR av reko män, men hur ska jag kunna veta det innan?
    Tänk om hon verkligen skulle bli sexuellt utnyttjag på ett sådant hem, hon/jag skulle aldrig förlåta mig!!

Hur omfattande är socialens krav på de som skall bli familjehem? Jag hoppas verkligen de kollar belastningregistret? Samt ev. kronofogdskulder? Jag har aldrig varit hos kronofogden, och vill absolut ej heller den familj som isf får förtroende har minsta kriminellt bakom sig (eller slarv med obet. räkningar etc)..

Eller hur fungerar det? Vilka utredningar/krav görs på ev. familjehem???

• Anonym

Man får lämna in registerutdrag och man intervjuas och utreds ganska ingående. Dock tror jag ingen har rätt att kolla upp ev skulder då det varken är ovanligt, kriminellt eller olämpligt för barn.

Jag måste fråga, med alla krav du ställer, vilken sorts människa vill du att din dotter ska bli??
    De krav du har på människorna runt henne får det att låta som att hon kommer at bli en rädd, skygg, otrygg, ensam enstöring.

Allt du inte har varit med om är inte automatiskt farligt för din dotter, det är nästan så att du är den i hennes närhet jag oroar mig mest för...

• Dalton

Hej TS. först så är det helt ok att ställa krav och då placeingen är frivillig så kommer du kunna tacka nej, så oroa dig inte. De kommer oxå berätta för dig om vilka krav de har så det får du veta imorgon.

Jag tänker att eftersom du har dåliga erfarenheter av män så borde en av de saker du faktiskt vill att din dotter ska ha är GODA erfarenheter av män. Du kommer aldrig kunna skydda henne från män, och om man läser mellan raderna kommer du överföra mycket rädsla för män. Så fokusera istället på att ge henne bra manliga förebilder hellre än inga. bättre att hon lär sig hur en bra relation ser ut än att hon inte lär sig allt.

Så hur vet man det? Det vet man inte förrän man testat! Tyvärr. Men om ni hittar en familj som i många år tagit fosterbarn och som fortfarande har bra relationer till sina fosterbarn så kan man ju tolka det som att föräldrarna faktiskt är bra? Att de funnits i många år och deras barn fortfarande vill ha en relation till dem är väl bra?

Plus att om man är rädd för att barnet ska råka illa ut så skulle jag hellre vilja lämna henne till ett par hellre än ensam hos en ensam person?

Sen är det bra att få en relation till en extramormor. Samtidigt om fosterföäldrarna ska finnas i många år och kunna vara ett stöd och aktivera tjejen när hon blir 13-14 så bör de kanske inte vara lastgamla? Det kan vara både plus och minus med äldre.

Men du får säkert jättebra svar imorgon, lycka till!

• Anonym (kontaktfamilj)
    Anonym (ensamst. mor) skrev 2011-01-09 16:15:09 följande:
    Tack för svar!

Någon som vet hur det fungerar, OM män är inblandade i att vara kontaktfamilj, krävs det att han har utdrag från straffregistret då?? 
    Kommer aldrig sätta min dotter hos en potensioll pedofil! Det är ju trots allt just DE som söker sig till yrken med barn!

Detta är hemskt, och visst, självfallet finns det MASSOR av reko män, men hur ska jag kunna veta det innan?
    Tänk om hon verkligen skulle bli sexuellt utnyttjag på ett sådant hem, hon/jag skulle aldrig förlåta mig!!

Hur omfattande är socialens krav på de som skall bli familjehem? Jag hoppas verkligen de kollar belastningregistret? Samt ev. kronofogdskulder? Jag har aldrig varit hos kronofogden, och vill absolut ej heller den familj som isf får förtroende har minsta kriminellt bakom sig (eller slarv med obet. räkningar etc)..

Eller hur fungerar det? Vilka utredningar/krav görs på ev. familjehem???
    Är det _familjehem_ eller _kontaktfamilj_ din dotter skall ha?
    Det är ju två heeelt olika saker!
    I ett familjehem bor barnet hela tiden,en kontaktfamilj har barnet vissa helger i månaden!
    Vid kontaktfamiljsuppdrag,kollas belastningsregister...Inte kronofogden,det gjordes inte när vi blev kontaktfamilj.

Håller med dom andra här,angående ditt syn på män,det är osunt,och får inte föras över på din dotter!!!!!

Sen en annan sak;en människa kan faktisk hamna hos kronofogden pga.EN enda missat liten räkning EN gång.
    Och denna familjen kan vara en underbar kontaktfamilj!
    Så,jag personligen,anser att du behöver lägga bort dessa dina fördomar mot människor.
  • Anonym (kontaktfamilj)

Ts:en sak till,jag kom att tänka på;

Om din dotter kommer till en "extramormor",som du önskade,så finns det möjligtvis män i hennes liv!

Hon kansje har söner,bröder osv....

Altså,jag menar som så,du kan inte hålla dinn dotter borta från män,i tron att dom alla är potensiella pedofiler!

• Anonym

Självklart kollas familjehem/kontaktfamiljer upp så gott det går, och självklart får man aldrig några garantier. Precis som att man aldrig får garantier för läraren i skolan, skolsköterskan, fotbollstränaren etc.

Min erfarenhet är att det inte ställs samma krav på kontaktfamiljer som det gör på familjehem (som det är skrivet tidigare är det ju en stor skillnad) och det är ju ganska naturligt. Stor skillnad på att ha hand om ett barn på heltid jämfört med att avlasta någon dag i veckan.

Jag är aktiv i tjejjouren och där är vi många som är kontakt"familjer" åt barn och ungdomar (inte i samband med jourarbetet utan separat). Vi är 19-24 år och skulle nog inte vara lämpliga som familjehem, men vi gör ett utmärkt jobb någon dag i veckan. Går på bio, tar ridlektioner, lagar mat och bara "finns där". Förhoppningsvis paras din dotter ihop med någon alt. ett par som passar HENNE perfekt så att hon får ut så mycket som möjligt av tiden med sin kontaktfamilj och då får lite lugn och ro under tiden.

Svar på tråden Min DOTTER 7 år ska troligtvis få familjehem, tips&råd önskas!!!!