• Anonym (ensamst. mor)

Min DOTTER 7 år ska troligtvis få familjehem, tips&råd önskas!!!!

För att göra en lång historia kort:

Jag är medelålders ensamstående mor till en dotter på 7 år. Hon träffar dock sin far varannan helg.
    Jag är sjuk och är förtidspensionerad till 50% och just nu också sjukskriven resterande tid. Detta för blandannat ME, Kronisk trötthetssyndrom, men har sista året gått genom en posttraumatisk stressyndrom (pga av att dottern misstänktes vara sex. utnyttjad av sin far, vilket utreddes, men man kom inte fram till varken eller). Denna oro och ovisshet har inneburit en så exeptionell inre stress för mig att jag hållt på att gå sönder - bokstavligt - fysiskt och psykiskt!

Men, min dotter är det viktigaste av allt för mig! Verkligen och utan tvekan! Jag har under alla år aldrig träffat en ny man, utan levt själv - för min dotter kommer verkligen som så hör prio för mig att jag aldrig hittat på saker som är "bara för mig" sas.

Nu - i min rehab - så kommer dock vikten av vuxentid, egentid och att jag gör andra aktiviteter fram som en viktig bit. Jag bor dock själv, långt från släkt och vänner i en stuga på landet - så jag har aldrig barnvakt eller avlastning på det viset.

Nu har jag blivit erbjuden att kanske min dotter kan få familjehem ngn dag varannan vecka eller så, så jag antingen bara får vila, alt. kunna göra "vuxensaker", som att ev. kunna börja titta mig om efter en ny man (?)..

MEN - jag är såå orolig - och vill ha tips & råd!!  Mötet med socialen är imorgonbitti!

Jag vet inte vad jag kan "begära" MEN jag kommer vara supernoga med var/vad för "familj" min dotter isf "hamnar"! Jag har så mkt "krav" att jag känner mig lite orolig om jag alls kan lägga fram allt?  MEN:

1. Det får EJ finnas ngn man i familjen! Vågar ALDRIG sen dessa misstankar kom fram (för två år sedan) samt har aldrig innan dess heller, någonsinn vågat lämna henne ensam, ens för ngn minut, med en man! För mig är män potensiella förövare, och jag skulle ALDRIG utsätta henne för det. Jag tänker att män som anmäler intresse för att ta hand om barn är det större risk det är något lurt med (därmed drar jag absolut INTE alla män över en kam, de flesta är naturligtvis reko, men om risken alls finns, om så för 1%, så kommer jag aldrig förlåta mig själv!
    Jag önskar därför att hon kommer till en s.k. "extramormor". Hon har knappt någon egen sådan, då min egen mor bor på andra sidan atlanten! Jag tänker en äldre ensamstående pensionerad kvinna, som kanske ej har egna barn / barnbarn, alt. bor långt ifrån dem. En kvinna som har all tid i världen, som kan se HENNE, inte med konkurrens av en massa andra barn, och som gör det med genuin glädje och inte för pengar!

Ja, egentligen är ovan min önskan. Men för mig är det också otänkbart att hon kommer till ett s.k.  "white trash"hem, där det är fullt av massa barn och med lågutbildade föräldrar. Som hyser in ett extra barn för o få lite extra pengar..  som inte kan föra vidare bra värderingar till mitt barn!  Kanske låter jag fördomsfull, och det är jag nog, men när det kommer till vad/hur mitt barn kommer att präglas, då ÄR min krav faktiskt höga!

Men om man har dessa "krav" eller önskemål, låter det orimligt hos soc??  Ja, faktum är att jag är helt beredd att avstå om det är svårt att hitta ett bra hem! För mig är det oerhört viktigt med utbildning, läsning, kost, hälsa, etik och moral. MEN ett frikyrkligt hem eller inskänkt av någon snäv religionstillhörighet är också otänkbart. För mig är det viktigt att överföra bred acceptans för olika religioner etc, och jag vill absolut ej min dotter skall komma till ett hem där hon kan tänkas bli indockrinerad och förlora det "fria och kritiska" tänkandet som jag uppfostrar henne till att få/ha!

ÄR jag helt omöjlig - eller ska jag släppa tanken på avlasningshem ngn gång i månaden eller två??????

Mvh
    från en mkt villråd mor
    :/  :S   :(

• Svar på tråden Min DOTTER 7 år ska troligtvis få familjehem, tips&råd önskas!!!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-14 20:25:02 följande:
    Självklart kollas familjehem/kontaktfamiljer upp så gott det går, och självklart får man aldrig några garantier. Precis som att man aldrig får garantier för läraren i skolan, skolsköterskan, fotbollstränaren etc.

Min erfarenhet är att det inte ställs samma krav på kontaktfamiljer som det gör på familjehem (som det är skrivet tidigare är det ju en stor skillnad) och det är ju ganska naturligt. Stor skillnad på att ha hand om ett barn på heltid jämfört med att avlasta någon dag i veckan.

Jag är aktiv i tjejjouren och där är vi många som är kontakt"familjer" åt barn och ungdomar (inte i samband med jourarbetet utan separat). Vi är 19-24 år och skulle nog inte vara lämpliga som familjehem, men vi gör ett utmärkt jobb någon dag i veckan. Går på bio, tar ridlektioner, lagar mat och bara "finns där". Förhoppningsvis paras din dotter ihop med någon alt. ett par som passar HENNE perfekt så att hon får ut så mycket som möjligt av tiden med sin kontaktfamilj och då får lite lugn och ro under tiden.
    Det är även skillnad på att vara kontaktperson och kontaktfamilj!
    Kontaktfamilj kan man inte bli när man är 19-24 år gammal, eventuellt kontaktperson men knappt det då man anses vara för ung vulket också är förståligt!
    I min kommun är det 24 års gräns för kontakt personer!
  • Anonym

I vår kommun har vi familjethem där båda föräldrarna under 25 år så det varierar nog.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-14 23:02:17 följande:
    I vår kommun har vi familjethem där båda föräldrarna under 25 år så det varierar nog.
    men knappast 19,20,21.....
    Det är på tok för ungt!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-14 23:12:27 följande:
    men knappast 19,20,21.....
    Det är på tok för ungt!
    I det fallet är dom 21 och 24. Tycker själv att det låter ung men det finns i alla fall. Även unga kontaktfamiljer och kontaktpersoner.
  • Anonym
    Anonym (ensamst. mor) skrev 2011-01-09 15:52:18 följande:

För att göra en lång historia kort:

HEj där,

Du har rätt att kräva dina önskemål till soc, sekreteraren. DEt ser de som possitivt att du bryr dig. Och du kan begära att kvinnan är ensamboende, hon som ska ta hand om barnet.

Men om du vill ha detta som en stadig grund för din dotter så ska du ha en relativt ung kvinna som utgångs läge, säg 35- 45 år gammal. En pensionär dör, blir skröplig snabbt och då ska ditt barn ej stå ensam. MEd kvinnan följer hennes kompisar el släkt med i den nya relationen o därmed kommer din dotter få en "mormor" du vill ha.

Säg till vad du vill ska inbegripa detta omhändertagande. Jag har bara positiva saker som skett ur denna placering.
  • BeautifulFlower

men vafan ska du låta din dotter vara hos någon främmande människa en gång per vecka bara så att du ska kunna ta dig till stan på en shoppingrunda (egentid t.ex) och ragga???!!!
    Vafan skärp dig. Och du ska vara medelålders. Herregud.

• Anonym (HerrKavaj)

Jag har läst att flickor som inte (eller väldigt lite) har några manliga förebilder löper större risk att bli promiskuösa när de kommer upp i tonåren. Därför är TS krav på ett familjehem utan man jättefel tycker jag.

• Erkens mamma
    Anonym (ensamst. mor) skrev 2011-01-09 16:15:09 följande:
    Tack för svar!

Någon som vet hur det fungerar, OM män är inblandade i att vara kontaktfamilj, krävs det att han har utdrag från straffregistret då?? 
    Kommer aldrig sätta min dotter hos en potensioll pedofil! Det är ju trots allt just DE som söker sig till yrken med barn!

Detta är hemskt, och visst, självfallet finns det MASSOR av reko män, men hur ska jag kunna veta det innan?
    Tänk om hon verkligen skulle bli sexuellt utnyttjag på ett sådant hem, hon/jag skulle aldrig förlåta mig!!

Hur omfattande är socialens krav på de som skall bli familjehem? Jag hoppas verkligen de kollar belastningregistret? Samt ev. kronofogdskulder? Jag har aldrig varit hos kronofogden, och vill absolut ej heller den familj som isf får förtroende har minsta kriminellt bakom sig (eller slarv med obet. räkningar etc)..

Eller hur fungerar det? Vilka utredningar/krav görs på ev. familjehem???
    Mina föräldrar har varit kontaktfamilj i hela min uppväxt och att tänka att min fina underbara pappa skulle vara pedofil för att han har ett grundmurat intresse för att vilja hjälpa barn/ungdomar till ett bättre liv är rent ut sagt för taskigt.

De har lagt ner tid och engagemang för att göra dessa helger till någonting positivt för alla parter och för att få barnen att uppleva roliga saker tillsammans med oss och känna sig delaktiga och sedda.
    Tid som de har tagit från sina egna barn för att kunna göra vardagen bättre för någon annans med ett annat utgångsläge.

Blir uppriktigt ledsen när jag hör hur du tänker om allt det arbete mina föräldrar lagt ner och alla gånger de ställt upp och prioriterat om för att kunna rycka in i krissituationer. Min extra-brorsa skulle aldrig ha varit där han är idag med körkort, jobb och lägenhet om han inte hade haft mina föräldrar i ryggen.

Tänk istället att det är en chans för din dotter att få uppleva något mer/annat i sitt liv än sin tillvaro ensam med dig. Inte för att det är något fel i det utan för att det är nyttigt att också lära känna andra verkligheter. Det är så man växer som människa och kan finna sig själv.  Medans du har chans att finna dig och komma vidare i din rehabilitering. Win-win situation.
  • Anonym (???)

Undrar bara hur du ska kunna hitta en man att lita på som du kan presentera för din dotter? Ska du be om utdrag ur polisreg. på den mannen med? 

• Anonym
    Anonym (???) skrev 2011-02-28 21:15:11 följande:
    Undrar bara hur du ska kunna hitta en man att lita på som du kan presentera för din dotter? Ska du be om utdrag ur polisreg. på den mannen med? 
    Eller hur.....
    Och måna gånger så är ju inte ens det en garanti, det finns helt klart fler odömda än dömda pedofiler!
Svar på tråden Min DOTTER 7 år ska troligtvis få familjehem, tips&råd önskas!!!!