Barnvänligt café, vad behövs?
Som frågan i rubriken lyder.... vad skulle ni vilja ha i ett barnvänligt café?
Är anonym då vi bara är i funderingstankar runt att ta över ett café.
Kan ni hjälpa mig med lite tips?
Som frågan i rubriken lyder.... vad skulle ni vilja ha i ett barnvänligt café?
Är anonym då vi bara är i funderingstankar runt att ta över ett café.
Kan ni hjälpa mig med lite tips?
*mycket plats att ställa ev vagnar. Obs vagnar tar enorm plats så kanske en gräns på hur många du vill ta in. annars tar vagnarna mer plats än besökarna vilket inte är vidare bra för affärerna.
*barnstolar
*toa med skötbord
*lekhörna med ev en liten spis och "mat" guld värt på dom cafeer jag varit på som haft lekhörna.
*att inga dörrar står öppna som nyfikna barn kan smita ut genom i ett obevakat tillfälle.
Vårt favvisfik har fått ett diplom från Libero. Kanske ska fråga någon där vad de kräver för att bli godkända och ha ddet som riktlinjer?
För övrigt så är det guld om det finns micro tillgänglig så man kan värma mat och annat.
Gärna lite avskilt så övriga gäster slipper blänga om ens lilla soolstråle råkar ha en trootsig dag *s*
även en lite potta skulle uppskattas av nyss blöjfria barn =) jag saknar ibland en lite sopborste och skyffel när jag äter ute med barnen, för mina barn har förmågan att lägga varannan bit på golvet o varannan i munnen, och inte vill jag lämna stället jätte smutsigt.
Spontana tankar (har inga barn än):
Stora ytor så att vagnar får plats. Många barnstolar. Kanske några vrår där man kan amma ifred? Rymlig toalett med bra möjligheter för blöjbyte. Kanske barnvänlig meny? med hemgjorda puréer och babysmörgåsar =) microvågsugnar med möjlighet att värma egen barnmat eller välling. Mysiga soffor eller fotöljer att sitta i där det är bekvämt att amma.
I Göteborg där jag bor finns ett grymt barnvänligt café.
Där har de micro man kan använda själv, skålar, skedar, haklappar och muggar man kan låna. Liten hörna med barnkläder till försäljning och även barnmatsburkar till försäljning över disk.
Där har de också en ordentlig lekyta med soffor och fåteöljer runtom så föräldrarna kan sitta bekvämt medan deas små leker. Blir det för trångt inne med barnvagnar finns en yta under tak utanför där man kan ställa sin vagn.
Lekhörnan får gärna vara "lite avsides" med några bord nära. På så vis störs inte de barn som fortfarande "ska" sitta och fika
Det kan också göra att personer utan barn kommer och inte störs allför mycket av stojet.
Barnstolar, skötbord på toaletten, mjölk!
*Hörnsoffa/-or för amning. Det är inte bekvämt att sitta på en pinnstol.
*Toalett med skötbord.
*Pipmuggar.
*Något barnvänligt fika som t ex Mariekex. Tar jag med en 1-åring på café, så kan jag bjuda på ett kex, men inte bakelse eller Wienerbröd.
*Ett par bord där det är extra mycket utrymme runt borden, så man rymmer barnvagnen bredvid.
*Ett par höga barnstolar.
Åja Kiira har rätt sopborste och skyffel,
vårt fave fik har ett stort bord med massor av leksaker mitt i lokalen så alla kan se deras barn som sitter och leker.
Ett ordentlig skötbord jag hatar de där som hänger på väggen antingen är de för små eller så är de snea och vinga ett som känns stablit och en skötkudde som kan torkas av ordentligt typ med vinyl.
Vagnar kan man ju lätt ha utanför med babyalarm om där är så man kan sätta dem under tak eller solskydd och kan se ut till vagnen, men dar är jag kanske lite dansk i min syn vi ställer ju alltid barnvagnen utanför
En cafe som fanns här förr hade en liten amningshörna med skönna ammningsstolar det var super att slippa sitta och amma vid bordet.
Det är också händigt ifall det finns lösa blöjor att köpa ifall man glömt att fylla på skötväskan. Ett fräscht och lättatädat skötrum, med en bra blöjhink och hundbajspåsar att lägga blöjorna i så man slipper lukten. Samt att det är skönt om det finns handsprit på toalettn också så man kan känna sig fräsch i förkylningstider och kräksjuketider.
På vårt favorit café finns det en altan där man kan ställa barnvagnen ifall bebis vill sova ute medan man fikar. Tycker också att det är fint om det finns typ pannkakor med sylt och grädde på menyn och gärna barnmatsburkar också. Samt som andra redan skrivit är det super med en micro, många barnstolar (typ ikeas antilop) samt plats för barnvagnar mellan sittplatserna eller en barnvagnsparkering i hallen. Tycker också att det var ett supersmart förslag med något som avskiljer vissa sittplatser så man slipper skämmas ifall barnet är extremtrotsigt, eller om man måste amma lite.
Blöjor som säljs styckvis. Fräsch toalett. Rymlig med bra skötbord. Barnvänlig memy. Tänk på att många barn är allergiska så att det finns alternativ utan mjölk/ägg/gluten/soja/fisk. Både matiga smörgåar och söta bakverk (tänk även mjölkfria alternativ där). Många ammande mammor måste äta mjölkfritt. Frukt att köpa.
som manga sagt
plats for barnvagnar
barnstolar
micro for att varma barnmat eller valling
en liten inhagnad lekplats, kanske tom en tv med teckad film pa.
rymlig toalett med skotbord
barnmeny, barnvanlig mat/kakor, frukt osv att kopa
tillgang till sugror, engangs haklapp ar ju en extra lyx
bra om rummet ar designat sa det ar svart for barn att smita ut ur eller vara nara ytterdorren och klamma fingrar om det oppnas ofta.
garna bekvama stolar, soffor att sitta i
haha man kan dra ivag med massor av onskningar till det perfekta kafet... men det ar ju kul att traffas och fika med barnen sa det ar jattebra om det finns fikfor morsor...
Tack för alla svar!
En del hade man tänkt på innan men här kom en massa bra idéer! Har inga barn själv, men hade tyckt det hade varit kul att driva ett sånt här café.
Frågan är om är lönsamt? Kanske dum fråga, men hur mycket spenderar ni på fika? Köps det bara en kaffe och sitter där i 2h? Eller köper man en ordentlig fika kanske med sallad osv...? Hur länge fikar ni normalt?
Jag antar att detta är väldigt olika, men hur gör ni?
Så olika. Därför är det nog bra om även andra personer än föräldrar trivs.
Vet ett café där planlösningen är som ett L. Då kan man inreda den ena delen lite mer barnvänligt än den andra.
Stort utrymme där man kan lämna barnvagnen
Matstolar (massvis så man inte blir utan och får sitta med trotsig 1 åring i knät)
Amningshörna (en mysig vrå där man kan sitta och amma i lugn och ro med sköna sittplatser och lite avskilt)
Bra skötrum! (gärna tillgång till att kunna köpa blöjor styckvis)
Barnmat (hemmagjord så väl som färdiga burkar, även tetra med ersättning och dyl skulle vara toppen)
Tillgång till micro
Barnbestick, skålar/tallrikar i plast (så de inte gör något om trotsig 1åring råkar kasta i golvet) pipmuggar, haklappar
Lekhörna för min del behövs inte, men ser gärna att det finns bra med plockleksaker man kan ta med till fika bordet, pussel, en bok, klossar (så barnet kan sitta med vid bordet men ändå pula med något.
Och om det är möjligt skulle jag gärna ha en grind vid utgången, tex först kommer man in genom ytterdörren, där man parker vagnen, och sen kommer det en grind och sen är man inne i cafet, så inga rymingsbegnäna smiter ut.
Och angånde vad vi köper när vi fikar, är det väldigt olika, ofta lunchar vi ute och då skulle jag tycka det vore toppen om det fanns något alternativ till barnen också (tex hemlagade barnmat / burkmat, smörgåsar anpassade för barn osv) Och beroende på hur mysigt det är, ju längre tid spenderar jag där och mer pengar
Cafeägare blir sällan rika på fikande småbarnsföäldrar.
Vi går inte så ofta men när vi gör så blir där lagt en del pengar på brunch til som regel 4 vuxna och två barn brunch eller fler efter vem vi är ute med.
Lönsamt är det sällan med cafe men väldigt roligt, men räkna inte med som alla skrivet om plats till barnvagnar så blir det mycket spillyta och det är dyrt.
Vet inte vad du jobbar med men resturang,cafe och catering branchen är hård och man kämpar mot massor av svart arbete og lågavlönnat personal så det är ju en tung branch men om man lykkas göra sig populär så har man ju ett fast klientell.
Den cafe vi går mest till heter laundrymat och lokalen är som ett L dvs den ena sidan är lekbordet i barnhøjd med alla barnföräldrar och den andra delen sitter dem med større barn eller dem utan barn, så om man kan dela det lite är det ju smart.
Det jag tycker är mest barnovänligt är när det är trångt mellan borden så att det inte går att dra fram vagnen. Helst ska man kunna flytta undan en stol och ha vagnen vid bordet. Annars behövs inte något speciellt, barnstolar är ju trevligt. Om vi fikar köper jag i regel en latte + tillbehör (bulle eller macka), sonen festis + bulle. Vi sitter max en halvtimme.