• TheresF

    Spruta eller inte spruta

    Hej!
    Jag var grymt skeptisk till svininfluensasprutan när den kom och injicerades i flera tusentals människor utan att den var speciellt testad förmodligen.

    Men nu sitter jag här ungefär ett år senare, gravid i nionde veckan, och funderar på om det inte vore värt att ta den.... det är ett annat vaccin vad jag förstår. Kanske fett värt, eller hur resonerar ni?

    Ni som redan tagit sprutan, hur mår du idag? Bieffekter?

    Hälsningar
    Me me

  • Svar på tråden Spruta eller inte spruta
  • Lingah2

    jag tog den förra året..eller förra gången det var aktuellt var väl typ nästa n ett år sen...jag har inte fått några bi effekter...jag funderar på att ta en ny omgång nu..så man inte får influensa när man är gravid...vad jag fröstår så är det lite av svininfluensa vaccinet i sprutan men också vanligt..att det är typ blandat :p

  • MizzTessi

    Jag tog sprutan när den kom, har mått hur bra som helst. Inga bieffekter på mig i alla fall. Det enda var att jag fick lite ont i armen, kändes som svag träningsvärk ungefär. Men det försvann ganska snabbt Glad

  • Pallas

    Jag tog det rena vaccinet för ett år sedan och den dos som ingår i årets säsongsinfluensavaccin. Jag känner mig trygg med mitt beslut, då jag lagt åtskilliga dagar på att analysera fakta kring vaccinet och influensan. Detta trots att vi misstänker att vår sexåring drabbades av en autoimmun sjukdom av det rena vaccinet mot A/H1N1. 

  • VirrigaVerna

    Jag har vaccinerat mig detta år för jag har varken tid, lust eller ork att bli sjuk i influensa.


    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • TheresF

    Nu sa min kusin som har två barn att barnet kan dö i magen av vaccinet, fanns flera fall sa hon =(

  • VirrigaVerna
    TheresF skrev 2011-01-09 19:58:38 följande:
    Nu sa min kusin som har två barn att barnet kan dö i magen av vaccinet, fanns flera fall sa hon =(
    Som gravid och speciellt höggravid så är det en god idé att vaccinera sig.
    Risken att smittas är lika stor som en icke-gravid men risken för komplikationer är större och eftersom att det påverkar lungorna rätt rejält så finns det en risk att fostret får syrebrist p.g.a. det och det skulle jag se som en långt större risk än vaccinationen som sådan.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • TheresF

    hmm jag måste verkligen prata med barnmorskan imorgon märker jag =) är så orolig att göra nåt farligt för bebisen...

  • Sixxty

    Jag vaccinerade mig förra året med Pandemrix. Gravid i v 16. Har en fin, fin och frisk 10 månaders bebis som ligger och sover uppe. Skulle vaccinet vara farligt för fostret borde det ha kommit fram nu. Det var många gravida som vaccinerade sig förra året.

  • pyyyret

    men om man redan har vaccinerat sig en gång då? när det nu var på tapeten sist, som nån annan sa ett år sedan... hur länge håller det vaccinet i sig? måste man ta en ny dos om man fortfarande vill ha skydd?

  • hajna

    pyyyret: Att döma av vilka som insjuknat i A(H1N1) denna vinter, så verkar förra vinterns vaccin fortfarande ge god effekt. 88% av de som insjuknat, där man vet vaccinationsstatus, var ovaccinerade.

    Troligen har du alltså gott skydd mot svininfluensan. Men årets vaccin ger också skydd mot två andra stammar som cirkulerar nu, så det kan ändå vara idé att ta det.

  • Lingah2

    jag tog vaccin igen i fredags och tog svin influensa vaccinet när det kom ut...men jag har diabetes också så det var mest därför men har man itne tagit det tycker jag man ska göra det

  • Maddisen80

    Hej jag tog vaccinationen förra året sen  tog jag sprutan nu detta året med för att jag är riskgrupp , jag tog den för 3 veckor sedan och jag är bara öm i armen annars har det gått bra.

  • TheresF

    Jag ska ta sprutan på tisdag 13.45 =) Hoppas bara jag inte redan är smittad av barnen på dagis där jag jobbar (förlåt, förskola heter det ju nu..) har ont i bihålorna och känner mig lite hängig. Men det ska nog gå vägen. Jag tror jag fattar rätt beslut. Då är jag i vecka 14 iallafall.

  • Maddisen80
    TheresF skrev 2011-01-27 18:23:30 följande:
    Jag ska ta sprutan på tisdag 13.45 =) Hoppas bara jag inte redan är smittad av barnen på dagis där jag jobbar (förlåt, förskola heter det ju nu..) har ont i bihålorna och känner mig lite hängig. Men det ska nog gå vägen. Jag tror jag fattar rätt beslut. Då är jag i vecka 14 iallafall.
    Grattis till graviditeten vad bra att du ska ta sprutan ,hoppas att de går bra, jag är bara öm i armen
  • The past is now
    TheresF skrev 2011-01-09 18:58:24 följande:
    Hej!
    Jag var grymt skeptisk till svininfluensasprutan när den kom och injicerades i flera tusentals människor utan att den var speciellt testad förmodligen.

    Men nu sitter jag här ungefär ett år senare, gravid i nionde veckan, och funderar på om det inte vore värt att ta den.... det är ett annat vaccin vad jag förstår. Kanske fett värt, eller hur resonerar ni?

    Ni som redan tagit sprutan, hur mår du idag? Bieffekter?

    Hälsningar
    Me me
    Har aldrig tagit den och kommer inte att ta den nu heller och jag är i v 19.
  • kaosmaskinen

    Jag tog den förra vändan, då tidigt i graviditeten. Har nu en mycket frisk dotter. Är åter gravid och tog även årets variant. Hade inga särskilda biverkningar utöver lite värk i armen vid båda tillfällena.

    (Jobbar iofs på sjukhus, så jag är väl mer utsatt för smittorisk än gemene man) 

  • TheresF

    jag har äntligen tagit den igår. har varit sjuk sen torsdags men ingen feber så fick faktiskt ta den.

    Är enormt trött nu, men tror det är pga av min lilla förkylning för var lika seg igår innan sprutan. Annars bara ont i armen hittills. Hoppas inte det blir nåt mer, hon sa att man kunde bli sjuk imorgon annars skulle det vara lugnt =)

    Somnade nu på eftermiddagen, men som sagt tror tröttheten beror på antingen graviditeten eller förkylningenn innan.

  • Maddisen80
    TheresF skrev 2011-02-02 17:45:53 följande:
    jag har äntligen tagit den igår. har varit sjuk sen torsdags men ingen feber så fick faktiskt ta den.

    Är enormt trött nu, men tror det är pga av min lilla förkylning för var lika seg igår innan sprutan. Annars bara ont i armen hittills. Hoppas inte det blir nåt mer, hon sa att man kunde bli sjuk imorgon annars skulle det vara lugnt =)

    Somnade nu på eftermiddagen, men som sagt tror tröttheten beror på antingen graviditeten eller förkylningenn innan.
    vad bra att det gick bra att ta sprutan
Svar på tråden Spruta eller inte spruta