• t0va

Är han för stor för babyskyddet?

Fast det går inte att byta tidigt om stolen har viktkrav, ende stolar har 9kg och upp som gräns. Finns stolar som är från 0kg också, men den vi tittade på verkar inte passa i bilen så ev. måste vi vänta lite till innan vi byter, sonen är 8kg nu.  

• t0va
    Kina79 skrev 2011-01-10 18:46:30 följande:
    Men om han väger 8 kg nu, sitter bra i stolen och bältet hamnar rätt, så ör det ok att byta stol.

När vi bytte vägde lillan ca 6 kg tror jag, men vi bytte till en Free-Way och sen till en Hi-Way - båda godkända från 0 kg.
    Japp, en som är godkänd från 0kg är helt ok, hi-way är ju en stol som många gillar och rekomenderar, vi testade den men kan inte ha den i baksätet på en sidoplats för stödbenet verkar inte nå ner. Ska testa igen och se men vårat baksäte var tydligen rätt så högt så nu lutar det åt en maxi-cosi mobi för våran del och då är det 9kg som gäller, men det kommer han nog till rätt så snart. 
    Dr Mupp skrev 2011-01-10 19:00:39 följande:
    Finns ganska många stolar som är godkända från 0 kg så nån borde man hitta som passar. Skulel vi vänta till 9 kg skulle vår ettåring få sitta i babyskydd fortfarande.
    Det är inte säkert beror ju lite på vad man har för bil och önskemål men om det som i erat fall är så att man måste vänta väldigt länge så kanske man kan leva med att inte alla ens önskemål uppfylls. 

Som för oss är det viktigt att stolen går att ha i baksätet också även om det kanske inte blir så mycket plats kvar i framsätet. Men då kan en vuxen sitta bak med barnet. Fram ska stolen vi tänkte på först passa.  
  • t0va
    Jumbopolly skrev 2011-01-11 07:11:40 följande:
    Vi har fått den informationen att stolen skall bytas när pojken blivit så lång att huvudet börjar sticka ut på överkanten av babystolen. Det handlar inget om att kunna sitta eller så. första babystolen kan de ha oavsett om de kan sitta eller ej fram tills de når kanten med huvet sen MÅSTE man byta!
    Den infon har vi fått av bvc samt genom alla böcker via bvc...
    Fast tyvärr är ofta bvc och babyafärerna dåligt uppdaterade med vad som gäller, mitt gamla bvc nöjde sig med att vi hade stol, var ingen fråga eller info om hur gammal den är osv. 
  • t0va
    Mariohn skrev 2011-01-11 08:36:43 följande:
    Varför i hela fridens namn har ni inte lyckats hålla er informerade om vad som gäller redan från början? När man skaffar en bilstol till sitt barn tar man reda på hur den ska användas, för hur många kilo den håller och till vilken längd den avser användas. Det är grundläggande!
    Folk kanske gör det men vet inte vem som har rätt info. Många babyaffärer har inte koll på vad som gäller men hävdar att de vet. Inte så konstigt att man blir förvirrad och frågar andra om man får höra att barnet kan sitta i babyskyddet tills de blir ett år och sen är det trångt vid 5månader. Mitt är till 13kg men sonen ligger dåligt nu men i babyaffären där jag frågade om bilstol så ska man inte byta förrens runt 7-9månader. 
    Jumbopolly skrev 2011-01-11 08:37:50 följande:
    skumt.. men tack för infon... behöver nog snart börja kolla på detta då =)
    Japp, är några andra i 30-tråden som börjat kika också så nu är det dax. Speciellt om man som vi verkar ha en bil där det är lite svårt att hitta något vettigt.  http://www.sakerhetsbutiken.se/ här har de bra koll på vad som kan fungera och vad som gäller, går att maila eller ringa om man inte kan åka och besöka. De har hjälpt oss mycket med tips om villka andra stolar som vi kan prova. Så man slipper släpa ut varenda stol i butiken och se om det passar. 
  • t0va
    cicci85 skrev 2011-01-11 10:26:41 följande:
    mithrandil skrev 2011-01-11 10:17:27 följande:
    Men kan de verkligen sitta i vanlig stol redan vid 3mån?
    Vår stol som vi har till sonen är från 5mån eller 9kg. så lillan som är 6,5mån men bara väger 7kg kan ju inte byta redan?
    Det finns ju stolar från 0 kg, tex britax hiway. Vissa är godkända från 9 kg. Om barnet sitter bra i en sån stol och bältena sitter rätt och går att spänna tillräckligt hårt kan man börja använda den innan 9 kg.
    Är du säker på att man kan byta till en 9kg stol innan barnet är 9kg? Jag läste någonstans att det inte är ok, för stolen är inte testad för mindre än 9kg.

Vi ska prova en sån stol om den fungerar i våran bil eftersom den från 0kg inte verkar gå.  
  • t0va
    cicci85 skrev 2011-01-11 11:19:20 följande:
    Har fått det svaret på flera affärer iaf. Men för säkerhets skull borde man väl höra med Bell på säkerhetsbutiken, skickar iväg ett  mejl!
    Det gjorde jag med precis ;) 

Skulle vara bra om det var ok, sonen är ändå 8kg nu och det går att ha honom i babyskyddet ett tag till, handlar kanske om en månad men han hatar att ligga ner så en vanlig stol är bättre då. Hade varit trevligt om vi hade haft det till nästa resa, om den nu går in. Annars får det väl bli two-way men den är ju inte lika ombonad för en liten.

• t0va
    Pascalina skrev 2011-01-11 16:24:37 följande:
    Oj vad mycket som hänt här sen jag sist var inne. Först måste jag rätta mig själv när jag skrev 0-20kg, stolen är upp till 13kg. Huvudet är inte alltid på rätt ställe nu för tiden. Sen måste jag be om ursäkt till alla som jag har gjort upprörda med denna "dumma" fråga. Det här läste jag på NTF:s hemsida härromdagen; Babyskyddet är urvuxet då barnets huvud sticker upp ovanför stolens kant, eller när viktgränsen är passerad. Därför tänkte jag höra mig lite för härinne om det. Jag har inte börjar forska om nästa stol vi ska köpa än men det blir garanterat en tur till babyland i veckan. Tack för alla svar jag har fått. Jag lovar att tänka mig för innan jag slänger ur mig någon så dum fråga igen.  
    Jag tycker inte din fråga är dum utan bättre att man frågar och får rätt svar än att man gissar och tror sig veta. 

Nu fick jag svar från säkerhetsbutiken ang. att ha en 9kg stol till ett barn som inte väger det.

"

Om två förtsättningar finns, så kan man använda stolen fast barnet är för lätt. Kan barnet sittar upprätt utan stöd? Man vill inte att barnet ska ha jobbigt i stolen.

Fyller barnet upp selssystemet? Alltså, är barnets axelhöjd i nivå med, eller strax ovanför, sprundhöjden där internbätet kommer fram. Om barnet har rätt höjd för bältet så är stolen OK för bruk." 

Var intressant det han skriver om ifall barnet kan sitta upprätt utan stöd för få kan väl det när de är 4-5månader och många byter, för det kan väl inte bara gälla 9kg stolar utan alla.  

Svar på tråden Är han för stor för babyskyddet?