• cicci85

Är han för stor för babyskyddet?

Pascalina skrev 2011-01-09 23:45:53 följande:

Nej bältet går inte att ändra vad jag har sett, och pga att bältet sitter så lågt så gör det att han inte kommer ända upp till kanten på stolen. Han kan hålla upp huvudet själv nu så jag ska nog ta och köpa en annan stol åt honom.
    Det är sambon som envisas om att ha kvar den här så länge som möjligt...SNÅLA KARLAR!

Ni måste ju ändå köpa en ny bilbarnstol så varför inte göra det direkt? Babyskydd är 0-13 kg, inte till 20 kg. Jag skulle byta stol direkt.
  • cicci85
    Jumbopolly skrev 2011-01-11 07:11:40 följande:
    Vi har fått den informationen att stolen skall bytas när pojken blivit så lång att huvudet börjar sticka ut på överkanten av babystolen. Det handlar inget om att kunna sitta eller så. första babystolen kan de ha oavsett om de kan sitta eller ej fram tills de når kanten med huvet sen MÅSTE man byta!
    Den infon har vi fått av bvc samt genom alla böcker via bvc...
    NTF rekommenderar att man byyter till en fast bilbarnstol så fort barnet kan sitta. En fast bilbarnstol är säkrare än babyskydd och det finns ingen anledning att använda babyskyddet så länge som möjligt!
  • cicci85
    Jumbopolly skrev 2011-01-11 10:04:52 följande:
    man SKA inte behöva kontrollera allt vad bvc, bb, å butiker som säljer dessa varor säger..!!
    Nej, det tycker jag oxå. Men tyvärr måste man det. Jag blev tex rekommenderad bältesstol till min 2-åring när jag skulle köpa ny bakåtvänd stol... På Barnens hus!
  • cicci85
    mammma skrev 2011-01-11 09:53:37 följande:
    Vilket Akta Graco babyskydd är upp till 20 kg
    Inget. Babyskydd är till max 13 kg. Akta Duologic finns ju oxå som är 0-18 kg.
  • cicci85
    mammma skrev 2011-01-11 10:15:15 följande:
    men va är de då för babyskydd ts har?
    Antingen har hon skrivit fel eller så har hon ingen koll...
  • cicci85
    Mariohn skrev 2011-01-11 10:16:41 följande:
    Här måste du nog tillägga ett OBS: 18 kg beroende på hur långt barnet är. Om barnet är väldigt långt får man inte trycka ner barnet i stolen och försöka klämma ihop det eller binda ihop det på något vis så att det ska få plats. 
    >Har läst att en tjej fick det rådet från en bilbarnsstolsaffär faktiskt! Barnet var för långt för den största bakåtvända stolen trots att han bara var 3 år. Personalen föreslog att ungen skulle hasa ner i stolen så huvudet inte kom så mycket över kanten!
    mithrandil skrev 2011-01-11 10:17:27 följande:
    Men kan de verkligen sitta i vanlig stol redan vid 3mån?
    Vår stol som vi har till sonen är från 5mån eller 9kg. så lillan som är 6,5mån men bara väger 7kg kan ju inte byta redan?
    Det finns ju stolar från 0 kg, tex britax hiway. Vissa är godkända från 9 kg. Om barnet sitter bra i en sån stol och bältena sitter rätt och går att spänna tillräckligt hårt kan man börja använda den innan 9 kg.
  • cicci85
    t0va skrev 2011-01-11 11:08:55 följande:
    Är du säker på att man kan byta till en 9kg stol innan barnet är 9kg? Jag läste någonstans att det inte är ok, för stolen är inte testad för mindre än 9kg.

Vi ska prova en sån stol om den fungerar i våran bil eftersom den från 0kg inte verkar gå.  
    Har fått det svaret på flera affärer iaf. Men för säkerhets skull borde man väl höra med Bell på säkerhetsbutiken, skickar iväg ett  mejl!
  • cicci85
    Smulan87 skrev 2011-01-11 13:34:50 följande:
    Besafe izi kid X3 0-18 kg kan du ha redan nu! Rek. Starkt!!!!! Den har vi och skulle aldrig ha en annan stol.
    Hur gör ni då när barnet har passerat 18 kg? Om ni aldrig ska ha en annan stol?
  • cicci85
    Smulan87 skrev 2011-01-11 14:07:36 följande:
    ...självklart byter jag stol, men jag menar att jag hull ha besafe stolar. Det är steg två, och den går till 18 kg MEN man kan ha den till 25 kg.
    Den är ju inte godkänd till 25 kg, barn måste åka i en godkänd stol...
  • cicci85
    t0va skrev 2011-01-11 18:22:34 följande:
    Jag tycker inte din fråga är dum utan bättre att man frågar och får rätt svar än att man gissar och tror sig veta. 
    jag håller med dig!
    t0va skrev 2011-01-11 18:22:34 följande:
    Jag tycker inte din fråga är dum utan bättre att man frågar och får rätt svar än att man gissar och tror sig veta. 

Nu fick jag svar från säkerhetsbutiken ang. att ha en 9kg stol till ett barn som inte väger det.

"

Om två förtsättningar finns, så kan man använda stolen fast barnet är för lätt. Kan barnet sittar upprätt utan stöd? Man vill inte att barnet ska ha jobbigt i stolen.

Fyller barnet upp selssystemet? Alltså, är barnets axelhöjd i nivå med, eller strax ovanför, sprundhöjden där internbätet kommer fram. Om barnet har rätt höjd för bältet så är stolen OK för bruk." 

Var intressant det han skriver om ifall barnet kan sitta upprätt utan stöd för få kan väl det när de är 4-5månader och många byter, för det kan väl inte bara gälla 9kg stolar utan alla.  

Men oftast byter man väl vid 4-5 månader just för att bebisen kan sitta då? Min första son satt när han va 4 mån men  den andra va 8 månader. Ettan fick dock använda babyskyddet tills han va för stor vid 6 mån.
    De flesta stolar, eller de som jag använt iaf, kan man ju ha minst lika myckt lutning på som babyskyddet.
Svar på tråden Är han för stor för babyskyddet?