• Stor mamma

vad kallar ni hemlagad mat??

precis som rubriken lyder

Vad kalla ni hemlagad mat??

Jag skulle vilja ha det till just som det låter-hemmagjorda köttbullar, panering man gjort själv osv,
    Från grunden lagad mat- okay att fuska med en buljong (ej gjort själv) el fond

Men i huvudsaken hemgjort. Inte halvfabrikat så som köpta köttbullar,färdig panerad fisk osv.

Okay-den är hemlagad också men inte på samma sätt.... Lite tvetydigt det där

• Svar på tråden vad kallar ni hemlagad mat??
  • mamlan

Jag är inte så strikt där..gör jag makaroner och korv så tycker jag det är hemlagad mat..Fast jag inte gjort varesig pastan eller korven själv..Samma sak med fiskpinnar..om jag gör egna så säger jag nog exakt så "jag gjorde egna fiskpinnar"..Men

• GoldenG

Beror på sammanhanget. Handlar det om att man ätit  pårestaurang/snabbmat i två veckor och sen vill ha hemlagat så är även pulvermos och färdiga fiskpinnar hemlagat eftersom det, till skillnad från den andra maten, lagats på hemmets spis. 

Men sen säger jag ju också "hemlagade köttbullar" om köttbullar jag gjort själv. 

• Zixi

Pasta, buljong, smör och köpebröd är små undantag som jag inkluderar i min hemlagade mat.

Pulvermos, fiskpinnar från frysdisken, chokladpudding i kartong etc räknad jag inte som hemlagat.

2010-07-20 3040/50
  • Pimpinellan

Håller med om din definition. Korv och köttbullar från affären kan ju aldrig vara hemlagade-de är färdiglagade. Inte pulvermos och pulversås heller.

• Neelah

Jag håller med dig TS - hemlagad mat är sån mat jag gör från grunden, med undantag för möjligen buljong då. Jag brukar säga att jag det är hemlagat även om jag har lagt i en köpt buljongtärning. 

Följ dina drömmar var de än leder
  • Livisu
    GoldenG skrev 2011-01-10 12:29:41 följande:
    Beror på sammanhanget. Handlar det om att man ätit  pårestaurang/snabbmat i två veckor och sen vill ha hemlagat så är även pulvermos och färdiga fiskpinnar hemlagat eftersom det, till skillnad från den andra maten, lagats på hemmets spis. 

Men sen säger jag ju också "hemlagade köttbullar" om köttbullar jag gjort själv. 
    Där har vi samma tanke. Man kallar ju exempelvis pizza man gör hemma med färdiggjorda ingredienser (typ strimlad skinka, köpt lök, färdigriven ost och tomatkross på burk) på egengjord deg för "hemlagad pizza" just för att den inte är köpt på pizzeria.
  • Bonanza

Mat jag lagar hemma som inte består av helfabrikat.

Halvfabrikat (som creme fraiche, spaghetti osv) använder vi oss dock av flitigt.

Ikväll till exempel ska vi laga ruccolapasta. Kokar spaghettin själv, men har inte gjort den själv. Gör en sås på ruccola, cf, parmesan och vitlök. Lite blandat med råvaror och halvfabrikat med andra ord. Men hemlagad mat tycker jag att det är.

• mosterYster
    Bonanza skrev 2011-01-10 16:23:41 följande:
    Mat jag lagar hemma som inte består av helfabrikat.

Halvfabrikat (som creme fraiche, spaghetti osv) använder vi oss dock av flitigt.

Ikväll till exempel ska vi laga ruccolapasta. Kokar spaghettin själv, men har inte gjort den själv. Gör en sås på ruccola, cf, parmesan och vitlök. Lite blandat med råvaror och halvfabrikat med andra ord. Men hemlagad mat tycker jag att det är.
    Så tänker jag med.
    Stor mamma skrev 2011-01-10 12:25:47 följande:
    Jag skulle vilja ha det till just som det låter-hemmagjorda köttbullar, panering man gjort själv osv,
    Från grunden lagad mat- okay att fuska med en buljong (ej gjort själv) el fond

Men i huvudsaken hemgjort. Inte halvfabrikat så som köpta köttbullar,färdig panerad fisk osv. 
    Köpta köttbullar är helfabrikat, inte halvfabrikat.
  • Neelah
    Livisu skrev 2011-01-10 16:21:14 följande:
    Där har vi samma tanke. Man kallar ju exempelvis pizza man gör hemma med färdiggjorda ingredienser (typ strimlad skinka, köpt lök, färdigriven ost och tomatkross på burk) på egengjord deg för "hemlagad pizza" just för att den inte är köpt på pizzeria.
    Nu när jag tänker efter kallar jag det hemlagat om jag köper ost och har i maten - det är ju ett helfabrikat. Däremot är väl lök en ren råvara oavsett om man köper den eller odlar den själv?
    Följ dina drömmar var de än leder
Svar på tråden vad kallar ni hemlagad mat??