Inlägg från: Neelah |Visa alla inlägg
  • Neelah

vad kallar ni hemlagad mat??

Jag håller med dig TS - hemlagad mat är sån mat jag gör från grunden, med undantag för möjligen buljong då. Jag brukar säga att jag det är hemlagat även om jag har lagt i en köpt buljongtärning. 

Följ dina drömmar var de än leder
  • Neelah
    Livisu skrev 2011-01-10 16:21:14 följande:
    Där har vi samma tanke. Man kallar ju exempelvis pizza man gör hemma med färdiggjorda ingredienser (typ strimlad skinka, köpt lök, färdigriven ost och tomatkross på burk) på egengjord deg för "hemlagad pizza" just för att den inte är köpt på pizzeria.
    Nu när jag tänker efter kallar jag det hemlagat om jag köper ost och har i maten - det är ju ett helfabrikat. Däremot är väl lök en ren råvara oavsett om man köper den eller odlar den själv?
  • Neelah
    vintjej skrev 2011-01-12 14:40:50 följande:
    Kan väl bero på att bortalagad inte riktigt är ett begrepp?
    Det begreppet är ju isf halvfabrikat/helfabrikat.
    "Hemlagade köttbullar" skriver krograna på menyn. Då menar de inte Mamma Scans. Visserligen bor väl ingen på krogen, men med det menas ju att man har tillagat produkten i rått tillstånd på plats.
    Iaf jag skulle verkligen bråka om jag beställde det och fick helfabriakt på tallriken.
    Jag säger "köpta köttbullar" och "hemlagade köttbullar" (för att ta köttbullarna som ett exempel) och köper jag dem från en restaurang så skulle jag nog kalla dem för "hämtköttbullar".
Svar på tråden vad kallar ni hemlagad mat??