• Stor mamma

vad kallar ni hemlagad mat??

precis som rubriken lyder

Vad kalla ni hemlagad mat??

Jag skulle vilja ha det till just som det låter-hemmagjorda köttbullar, panering man gjort själv osv,
    Från grunden lagad mat- okay att fuska med en buljong (ej gjort själv) el fond

Men i huvudsaken hemgjort. Inte halvfabrikat så som köpta köttbullar,färdig panerad fisk osv.

Okay-den är hemlagad också men inte på samma sätt.... Lite tvetydigt det där

• Svar på tråden vad kallar ni hemlagad mat??
  • Zixi
    PerG skrev 2011-01-11 22:09:05 följande:
    Och om man (gud förbjude) slängde i ett par mamma scan-köttbullar skulle jag nog fortfarande se rätten som hemlagad... ;)
    Vem skulle vilja fördärva en sån rätt med mamma scan? *ryser*  Nä, där drar jag gränsen för hemlagat, det blir bara halvlagat i så fall
    2010-07-20 3040/50
  • PerG
    Zixi skrev 2011-01-12 09:40:59 följande:
    Vem skulle vilja fördärva en sån rätt med mamma scan? *ryser*  Nä, där drar jag gränsen för hemlagat, det blir bara halvlagat i så fall
    Vaddå? Parmaskinkslindade Mammascanköttbullar kanske är en delikatess? ;)
  • Butterscotch

All mat som på något sätt förbereds i hemmet, alltså typ allt som inte är takeaway eller färdigförpackade maträtter som värms i mikron.

Nåt undantag finns säkert, men i princip som ovan.

• Zixi
    Butterscotch skrev 2011-01-12 10:12:56 följande:
    All mat som på något sätt förbereds i hemmet, alltså typ allt som inte är takeaway eller färdigförpackade maträtter som värms i mikron.

Nåt undantag finns säkert, men i princip som ovan.
    Så enligt dig är pulvermos och uppvärmda köttbullar hemlagat? Under förutsättning att kastrull/stekjärn används?
    2010-07-20 3040/50
  • vintjej
    vintjej skrev 2011-01-11 16:02:30 följande:

Att det krävdes mer än bara koka i vatten och/eller värma.

Skrev jag förut. Men ska man vara petig så är väl sakert tillagade, när de inte är råa längre? Alternativt, upphettning behvös inte, men olika ingredienser måste sammansättas, för att vara tillagat (ex en dressing).
    Och har denna beredning skett i hemmet, då är det väl hemlagat?
  • SweetNilam

Mat. Hemlagad ja med sörsta sannorlighet. Har man behövt sätta på spis eller ugn är den hemlagad. Jag säger knappast: Idag ska vi äta bortalagad mat. Mamma scans köttbullar. 

Det jag kan säga är att idag gör vi egna köttbullar men jag gör nog ingen skillnad på halvfabrikat eller "från-grunden mat". Sen överkonsumerar vi väl inte halvfabrikat heller, utan finns väl väl på sin höjd falukorv, köttbullar och korv i frysen. Bra för lunch eller lata dagar

Halvfabrikat i min bemärkelse här= färdiglagat som bara är att värma/steka på för att få smak 

• Butterscotch
    Zixi skrev 2011-01-12 10:16:03 följande:
    Så enligt dig är pulvermos och uppvärmda köttbullar hemlagat? Under förutsättning att kastrull/stekjärn används?
    Det är på gränsen, dock är det mer hemlagat än takeaway. Skalar man potatisen, kokar och mosar den och serverar med mamma scan så är det definitivt hemlagat i mina ögon, pulvermos och egengjorda köttbullar också.
  • vintjej
    SweetNilam skrev 2011-01-12 10:20:01 följande:
    Mat. Hemlagad ja med sörsta sannorlighet. Har man behövt sätta på spis eller ugn är den hemlagad. Jag säger knappast: Idag ska vi äta bortalagad mat. Mamma scans köttbullar. 

Det jag kan säga är att idag gör vi egna köttbullar men jag gör nog ingen skillnad på halvfabrikat eller "från-grunden mat". Sen överkonsumerar vi väl inte halvfabrikat heller, utan finns väl väl på sin höjd falukorv, köttbullar och korv i frysen. Bra för lunch eller lata dagar

Halvfabrikat i min bemärkelse här= färdiglagat som bara är att värma/steka på för att få smak 
    Kan väl bero på att bortalagad inte riktigt är ett begrepp?
    Det begreppet är ju isf halvfabrikat/helfabrikat.
    "Hemlagade köttbullar" skriver krograna på menyn. Då menar de inte Mamma Scans. Visserligen bor väl ingen på krogen, men med det menas ju att man har tillagat produkten i rått tillstånd på plats.
    Iaf jag skulle verkligen bråka om jag beställde det och fick helfabriakt på tallriken.
  • Neelah
    vintjej skrev 2011-01-12 14:40:50 följande:
    Det begreppet är ju isf halvfabrikat/helfabrikat.
    "Hemlagade köttbullar" skriver krograna på menyn. Då menar de inte Mamma Scans. Visserligen bor väl ingen på krogen, men med det menas ju att man har tillagat produkten i rått tillstånd på plats.
    Iaf jag skulle verkligen bråka om jag beställde det och fick helfabriakt på tallriken.
    Jag säger "köpta köttbullar" och "hemlagade köttbullar" (för att ta köttbullarna som ett exempel) och köper jag dem från en restaurang så skulle jag nog kalla dem för "hämtköttbullar".
    Följ dina drömmar var de än leder
  • SweetNilam
    vintjej skrev 2011-01-12 14:40:50 följande:
    Nej precis det jag menar...

Men jag går ju inte runt och benämner min mat som halvfavrikat. Ibland äter vi korvstroganoff= hemlagat fast det är falukorv i, ibland äter vi stekta köttbullar (köpta)= ff hemlagat. Ibland äter vi hamburgare och pannbiffar= hemlagat fast inte halvfabrikat

Men kallar heller inte min mat för hemlagat så fort jag får chansen- oavsett vad vi äter (tå länge dte inte är takeaway). Vi äter mat. Det blir rörigt om vi skall hålla på och definiera maten vi äter hela tiden
Svar på tråden vad kallar ni hemlagad mat??