Inlägg från: vintjej |Visa alla inlägg
  • vintjej

vad kallar ni hemlagad mat??

Att det krävdes mer än bara koka i vatten och/eller värma.

• vintjej
    vintjej skrev 2011-01-11 16:02:30 följande:

Att det krävdes mer än bara koka i vatten och/eller värma.

Skrev jag förut. Men ska man vara petig så är väl sakert tillagade, när de inte är råa längre? Alternativt, upphettning behvös inte, men olika ingredienser måste sammansättas, för att vara tillagat (ex en dressing).
    Och har denna beredning skett i hemmet, då är det väl hemlagat?
  • vintjej
    SweetNilam skrev 2011-01-12 10:20:01 följande:
    Mat. Hemlagad ja med sörsta sannorlighet. Har man behövt sätta på spis eller ugn är den hemlagad. Jag säger knappast: Idag ska vi äta bortalagad mat. Mamma scans köttbullar. 

Det jag kan säga är att idag gör vi egna köttbullar men jag gör nog ingen skillnad på halvfabrikat eller "från-grunden mat". Sen överkonsumerar vi väl inte halvfabrikat heller, utan finns väl väl på sin höjd falukorv, köttbullar och korv i frysen. Bra för lunch eller lata dagar

Halvfabrikat i min bemärkelse här= färdiglagat som bara är att värma/steka på för att få smak 
    Kan väl bero på att bortalagad inte riktigt är ett begrepp?
    Det begreppet är ju isf halvfabrikat/helfabrikat.
    "Hemlagade köttbullar" skriver krograna på menyn. Då menar de inte Mamma Scans. Visserligen bor väl ingen på krogen, men med det menas ju att man har tillagat produkten i rått tillstånd på plats.
    Iaf jag skulle verkligen bråka om jag beställde det och fick helfabriakt på tallriken.
  • vintjej
    SweetNilam skrev 2011-01-12 15:31:02 följande:
    Nej precis det jag menar...

Men jag går ju inte runt och benämner min mat som halvfavrikat. Ibland äter vi korvstroganoff= hemlagat fast det är falukorv i, ibland äter vi stekta köttbullar (köpta)= ff hemlagat. Ibland äter vi hamburgare och pannbiffar= hemlagat fast inte halvfabrikat

Men kallar heller inte min mat för hemlagat så fort jag får chansen- oavsett vad vi äter (tå länge dte inte är takeaway). Vi äter mat. Det blir rörigt om vi skall hålla på och definiera maten vi äter hela tiden
    ja, ingen går väl runt och deklarera varje dag vilken nivå av tillredning maten hade när man ska äta den?;)
    Men, jag menar bara just de tillfällen när man säger att man ätit "hemlagat", vad menar man då?
    Och i de fallen tycker jag att innefattar, som jag skrev förut  "Men ska man vara petig så är väl sakert tillagade, när de inte är råa längre? Alternativt, upphettning behvös inte, men olika ingredienser måste sammansättas, för att vara tillagat (ex en dressing).
    Och har denna beredning skett i hemmet, då är det väl hemlagat?"
Svar på tråden vad kallar ni hemlagad mat??