Högt IQ.
På vilket sätt är man annorlunda för att man har högt IQ????
På vilket sätt är man annorlunda för att man har högt IQ????
Hahahaha, men TS, snacka om att du vill ha uppmärksamhet...
På vilket sätt märker man att du har högt IQ i vardagslivet??
Jo det är man. Typ översta 5%.
Det de flesta undrar är vad intelligensen gör för skillnad. Säg att du tillhör de 5% längsta då kommer ditt huvud synas i varje folksamling. Någon så uppenbart påtaglig egenskap finns inte i intelligens.
Oavsett om man har låg, genomsnittlig eller hög intelligens så måste man bete sig socialt smidigt om man vill ha en resa genom livet utan för många törnar. Hög intelligens borde ge möjlighet att se detta samband men inte nödvändigtvis förmågan att genomföra det som behövs. Högintelligenta som gnäller över att de inte är förstådda är som basketspelare som gnäller över att standardbilar är små.
Man kan inte mäta IQ över 126. Allt över 126 är hypotetiskt, och räknas ut utefter dina logiska begåvningar, hastighet och tillvägagångssätt.
Bara för att man har hög IQ, behöver man inte vara smart, eller för den delen intelligent. Allt handlar om hur man använder sig av den, hur man hanterar logiken osv osv.
Att vara annorlunda är alltid jobbigt men det handlar ju främst om vilken förmåga man har att anpassa sig och passa in rent socialt.
En intagen på anstalten där jag jobbar har högt IQ och pratar gärna om det högt och brett (vet att det stämmer). Snacka om att inte kunna utnyttja sina resurser. I den miljön blir det ju bara skrattretande...
Jag har lite över normal intelligens men har väldigt ojämn begåvningsprofil. Verbalförmåga hade jag bara några fel på och ett annat deltest hade jag alla rätt på, på snabbaste tiden. Men på övriga test gick det väldigt dåligt istället. Har mått fruktansvärt dåligt i mitt liv. Och delvis är det pga min verbala förmåga. Jag ser detta på min dotter. Som använder ord för vuxna och hur det påverkar henne eller rättare sagt det är inte hennes verbala förmåga som påverkar utan det är omgivningens reaktioner. Tex vi var på badhuset när hon var nyss fyllda 3 år, hon är väldigt lång för det första och dessutom lärde hon sig simma strax innan hon fyllde 3. Det kom fram en tjej i 5 års ålder och pratade och började leka med min dotter på i stort sätt samma nivå. Men min dotter har alltid varit extrem med att stoppa allt i munnen så hon började göra detta och då sa jag till henne. Vilket resulterade i att flickans pappa frågade hur gammal hon var. Jag svarade och pappan och flickan bara tittade på oss och vände sig om och flickan lekte inte mera med min tjej. Samma sak på dagis, enligt personalen är det även anledningen till att hon blev så svårt biten av en tjej. För att min tjej drev henne till vansinne med ord och bet henne. Socialt mötts hon av svårigheter hela tiden. Det är svårt att förklara om ni inte varit i våran sits. Men det sätt jag förklarat på är det bästa sättet att förklara.
Alla ni som har sagt en siffra, hur har ni fått veta det. För det är endast genom psykologtester man kan få veta. Det tester man utför via internet är oftast bara lurendrejeri.
Jag har väl inte jättehög IQ men i alla fall något över genomsnittet. Jag kan till viss del känna igen mig i TS problem. Framför allt det här att man tänker annorlunda, när andra ser ett problem så har jag redan lösning och konsekvensbeskrivning klar inne i huvudet. Men det är ju något man får lära sig att leva med. Har genom åren lärt mig att det sällan är någon idé att servera färdiga lösningar, då blir folk bara irriterade. Oftast blir det som jag hade tänkt ändå i slutändan. Det tar bara lite längre tid.