• Trust me

Högt IQ.

John D skrev 2011-01-10 13:43:19 följande:
    Jag har själv högt IQ, ungefär i samma klass som dig lite beroende på vilka test man går efter, men har aldrig sett det som ett problem.
    Visst kan jag ibland bli lite frustrerad när många inte direkt förstår saker som för mig är fullkomligt logiska, och visst blir jag ibland irriterad på att folk kan vara lite korkade, men det är knappast något jag lider av eller ser som ett problem.
    Så jävla mycket smartare än gemene man är man inte om man har 140 i IQ.

Jo det är man. Typ översta 5%.

Det de flesta undrar är vad intelligensen gör för skillnad. Säg att du tillhör de 5% längsta då kommer ditt huvud synas i varje folksamling. Någon så uppenbart påtaglig egenskap finns inte i intelligens.

Oavsett om man har låg, genomsnittlig eller hög intelligens så måste man bete sig socialt smidigt om man vill ha en resa genom livet utan för många törnar. Hög intelligens borde ge möjlighet att se detta samband men inte nödvändigtvis förmågan att genomföra det som behövs. Högintelligenta som gnäller över att de inte är förstådda är som basketspelare som gnäller över att standardbilar är små.

• Trust me
    Anonym skrev 2011-01-10 15:31:23 följande:
    Flera ledande forskare ifråga­sätter nu det traditionella IQ-testet och menar att det inte ger en rättvisande bild av hur klipsk man är. Det testar bara en del av intelligensen, och dessa forskare vill modernisera IQ-testet.

Hög IQ har varit lika med hög intelligens ända sedan det första IQ-testet skapades för över hundra år sedan. Svaret på frågan om hur man mäter intelligens har nästan varit som skrivet i sten, men flera forskare hävdar nu att man inte ska blanda ihop IQ med intelligens.
    Eller så kallar vi äpplen för äpplen.

I dagligt tal är intelligens detsamma som IQ. IQ mäter vi med IQ-test. Vill nu vissa forskare säga att intelligens är något utöver vad man mäter genom IQ-test så får de gärna göra det men då lämpligen kalla det för något snarlikt men inte samma.

Problemet med IQ är fortfarande att det bara är något man mäter i ett IQ-test. Spatial förmåga är jättebra men numera har vi 3-D CAD så den har inte så enormt stor tillämpning idag.
  • Trust me
    Anonym skrev 2011-01-10 16:14:47 följande:
    Varför går man runt och säger vad man har i IQ? Har jag så lågt att jag inte förstår något sånt..Nej, det tror jag inte. Det är väl bara att låta bli att säga något om det. Det blir nog lite lättare att bara vara dig själv då.
    Men de som känner såhär kanske inte tycker att "sig själv" är en person de vill vara. TS kanske vill vara en person med hög intelligens OCH något annat som är en egenskap han inte har. "Sig själv" är då ett misslyckande och inte något man vill vara och allt man har då är intelligensen och det blir lite fattigt som samtalsämne och personbeskrivning.

Intelligens samvarierar med lika många saker som skostorlek. Problemet är ofta att vi inte ser vad vi har utan vad vi vill ha och ibland så illa att vi mest ser vad vi tror att andra har. Det finns inget statistiskt säkerställt samband mellan hög intelligens och visdom, som det står i Eddan.
  • Trust me
    John D skrev 2011-01-10 16:33:33 följande:
    Personer med onormalt hög IQ har ofta svårt med den sociala kompetensen, precis som du skriver.
    Om man tex pratar om väder och vind så är det för dom fullkomligt logiskt att diskutera även klimatförändringar eftersom det är relaterade ämnen, och förstår inte varför "vanligt" folk inte förstår det.

Det handlar egentligen inte om att filtrera information, det handlar om att personer med hög IQ omedvetet gör kopplingar och associationer som andra inte gör, och eftersom det för dom sker helt transparent och undermedvetet så förstår dom inte att varför andra inte hänger med på deras svängar.
    Då kanske de ska börja ta Concerta precis som jag.
Svar på tråden Högt IQ.