• Cloudy

Högt IQ.

Men varför i allsin dar berättar du vad du har i IQ? Det finns ingen anledning (om man har lite högre iq) att gå runt och berätta en sådan sak.

Nu ska jag läsa tråden.

• Cloudy

Synd att så många är anonyma.

• Cloudy
    Anonym (alla är unika) skrev 2011-01-11 00:24:50 följande:
    Varför? Jag gillar inte att skylta med det eftersom det inte är det viktigaste i livet
    Därför att jag känner igen mig så oerhört väl i hur vissa i tråden känner sig och tänker så det vore intressant att se vilka de var.
  • Cloudy
    Anonym (alla är unika) skrev 2011-01-11 00:39:09 följande:
    Okej. Tyvärr brukar det ofta leda till mobbning på fl att tala om att man har högre iq än normalbefolkningen eftersom det, oavsett hur man skriver om det, tas som att man anser att man är bättre än andra
    Jaha.

Syftade inte alls på dig i föregående inlägg så behåll din anonymitet du om det känns bra.
  • Cloudy
    Anonym skrev 2011-01-11 13:09:57 följande:
    Skalan går inte ens så högt.
    Schh...Avslöja inte det.
  • Cloudy

Ni som känner ett behov av att manipulera bör ju kolla upp om ni lider av psykopati. Psykopater känner sig smartare än andra och har ett starkt behov av att manipulera andra att göra som de vill.

• Cloudy
    Ecthalia skrev 2011-01-12 12:11:33 följande:
    Så, jag kunde inte låta bli att fråga min sambo om hans iq... ca 140... blev inte förvånad egentligen, men är det vanligare att barn till män med högt iq också får det? eller? Kommer det att sluta med att jag kommer att vara den med lägst iq i den här familjen?
    När tog han reda på det?
  • Cloudy
    Ecthalia skrev 2011-01-12 12:15:58 följande:
    Någon gång i början av vårat förhållande när jag frågade om han inte kunde kolla upp det på skoj. typ tre fyra år sedan... hur så?
    Därför jag förvånas över att så många gjort riktiga testar för att ta reda på sin iq. Hur gjorde han det?

Jag vet att jag ligger högre än genomsnittet men har aldrig gjort ett test för att ta reda på hur högt det är (annat än mensas fjantiga provtest) och det beror på att jag inte ser det meningsfulla i det.
  • Cloudy
    deus ex machina skrev 2011-01-12 12:27:58 följande:
    Emotionell intelligenskvot, ett mått på en individs förmåga att förhålla sig till egna och andras känslor.

Skolan gick inget vidare för mig. När jag gick i förstaklass, var matematik det roligaste jag visste. Jag gjorde klart 1:ornas bok på några månader, och fick därefter 2:ornas och sen 3:ornas.
    När jag nästan var klar med 3:ornas, frågade jag lärarna om mer material, men fick till svar att jag fick räkna långsammare, att jag inte fick svårare material. För vad skulle dom andra barnen tänka och känna? Om jag var bättre än mina klasskamrater, så kunde de ju må dåligt, alla är lika!

Efter det, tappade jag intresset för skolan helt, och tycker än idag att skolsystemet i Sverige är fruktansvärt.
    Ja att begåvade barn behandlas som dig är bedrövligt men ack så vanligt vilket resulterar i dåliga resultat, och ja Sveriges skolsystem är åt helvete.

Fokus läggs idag på de som behöver stödundervisning, de som behöver mer motstånd glöms bort fullständigt.
  • Cloudy
    Ecthalia skrev 2011-01-12 12:39:53 följande:
    Jag kan hålla med om det du säger om att de som kanske behöver mer uppmuntran och utmaningar blir bortglömda i det svenska skolsystemet, men det är väl inte bara skolsystemet det sitter i. Jag tycker att det är så tråkigt att föräldrar inte tar sin del av ansvaret för sina barn och så ofta bara accepterar det skolan säger om att de är stökiga eller inte hänger med i den emotionella utvecklingen och är utanför. Det jag menar är... visst är väl jag som förälder också ansvarig för att ge mitt barn utmaningar och inte bara blint tro på skolsystemet? Det verkar som att skolan har lättare att ta hand och lappa barn som stökiga... än att lappa dem som för smarta.
    Visst har man som förälder ett stort ansvar men då gäller det ju att skolan tar sitt för att fungera också vilket de inte gör om man håller tillbaka elever som behöver motstånd.
    deus ex machina skrev 2011-01-12 12:40:26 följande:
    Elitbarn behöver också stöd och stimulans.
    Nu är jag inget elitbarn (tack, päron), men om jag bara hade främjats så. Samhället är generellt sett emot elitklasser av så många anledningar. Sedan förväntar sig folk att Einsteins ska komma från en vanlig, kommunal skola utan program för begåvade barn.
    Javisst är det så.
    Jag är för elitklasser men tyvärr är det som du säger, att samhället är emot det. Och ja, det krävs ju även intresse från föräldrarna för att man ska lyckas.
  • Cloudy
    John D skrev 2011-01-12 13:05:24 följande:
    Till dom som påstår sig ha IQ över 200 måste jag bara säga att det med nästan 100% säkerhet är skitsnack.

En av världens intelligentaste personer just nu är Kim Ung-yong. Han talade och skrev 4 olika språk flytande vid 3 års ålder, vid 6 löste han mattematiska problem som all världens forskare brottats med i årtioenden, han blev inbjuden till NASA vid 7 års ålder och doktorerade i fysik innan han var 15.
    Kim Ung-yong har som bäst åstadkommit 210 på ett IQ-test, så att någon på detta forum skulle ha 225 finner jag högst osannolikt.
    Klart att det är skitsnack.
  • Cloudy
    Anonym (alla är unika) skrev 2011-01-12 13:38:04 följande:
    Den här tråden har tyvärr lyckats bekräfta det jag visste och det är därför jag valde att vara anonym.

Asbergers. Psykopati. Tro inte att du är nåt. - Skrattretande egentligen men mest tragiskt

Uppenbara överdrifter av iq-poäng det förstår jag att ni ifrågasätter, det gjorde jag med, men just den här stämningen att det skulle vara omöjligt att det finns så pass intelligenta människor på fl som tråden gör gällande är patetiskt och säger mer om skribenterna i de inläggen än nåt annat

Varför kunde ni inte bara låta oss få ha tråden ifred? Låta oss diskutera de problem som kommer utav att vara annorlunda?

Ja ja, det är väl den svenska avundsjukan som talat som vanligt
    ?

Har du inte tolkat in lite väl mycket nu? Den där stämningen som du påstår dig känna känner inte jag alls nämligen. Vem har sagt att det är omöjligt?

Det är dock inte helt osannolikt att det även finns psykopater och aspergare i tråden men varför ser du det som ett problem?
  • Cloudy
    giftfri skrev 2011-01-12 13:42:13 följande:
    Högt IQ är att kunna klara sig själv, teoretiskt och praktiskt i alla lägen.. , andra mätvärden är totalt värdelösa för mig...
    Det där kallar jag självständighet.
  • Cloudy
    Anonym (tips till TS) skrev 2011-01-12 14:02:22 följande:
    Absolut, om man själv vill och behöver det är en sak. Har flera vänner som mår mycket bättre efter diagnos. Men när omgivningen sätter diagnoser oombedda vid köksbordet är en annan sak. Eller i trådar som denna.
    Förlåt om jag var otydlig!
    Det är alltså okej att sätta in sig i fack "högt iq" men inte i fack "adhd"?

ADHD är uppenbarligen något fult enligt dig då och jag undrar varför du tycker det? Har du adhd?
  • Cloudy
    Cloudy skrev 2011-01-12 14:07:51 följande:
    Det är alltså okej att sätta in sig i fack "högt iq" men inte i fack "adhd"?

ADHD är uppenbarligen något fult enligt dig då och jag undrar varför du tycker det? Har du adhd?
    Tog adhd som ett exempel, kan vara vilken boksatvsdiagnos som helst i princip.
  • Cloudy
    giftfri skrev 2011-01-12 14:13:31 följande:
    Men vem vill vara som alla andra? Inte jag iaf.., så att känna sig utanför, måste ha med självförtroendet att göra, i vart fall inte med hög IQ.. Men det är ju kännt att de med sk hög IQ, oftare lider av psykiska problem å psykiska störningar, så antgligen ligger hela problematiken där..
    Psykiska problem ja (pga ältandet, överanalyserandet, medvetenheten bl a) men inte psykiska störningar.
  • Cloudy
    Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 14:18:03 följande:
    Oavsett vad innebörden av ADHD egentligen är så är det stigmatiserat. Emellertid behöver inte ADHD-personer vara lågintelligienta, jag har träffat några med ADHD som varit varit oerhört analytiska.
     Faktum är att många med adhd ligger lite--->mycket högre i iq än genomsnittet.
  • Cloudy
    giftfri skrev 2011-01-12 14:40:33 följande:
    Jag måste ju provocera, för att ni ska vakna, hela frågåställningen vittnar ju om en hel flock elefanter i en glasaffär.., å ja, ditt svar får mig att undra om det inte ligger nåt psykiskt problem bakom, eftersom du känner att du lever i ett utanförskap, enbart för att du har hög IQ...

Jo förresten, jag brukar få rätt höga IQ värden, men inte fan känner jag mig annorlunda för det.., kanske för att jag tycker att helt test-fjantet är blaha blaha, å enbat tar det som en kul grej..
    Men varför blir du så stött?

Om du läser john77s inlägg #469 igen så ser du vad iq ìnnebär och jag undrar varför du tycker att den definitionen känns så provocerande?
  • Cloudy
    deus ex machina skrev 2011-01-12 19:09:33 följande:
    Intelligens har ingenting med smarthet att göra.
    Du kan ligga under 80 IQ och fortfarande vara smart. Men ditt logiska tänkande är litet, om ens existerande, och därför är du då lågintelligent.

Jag vet många överintelligenta individer, som inte är speciellt smarta, och tvärtom.
    Jag håller inte alls med men förklara gärna hur du menar.

Skulle en lågbegåvad kunna vara smart? I vilket sammanhang då?
Svar på tråden Högt IQ.