• randigadamen

Högt IQ.

TS, det är klart du kan känna dig väldigt annorlunda som har IQ 140 precis som att en person med IQ 60 också är ganska annorlunda på ett visst plan. Men jag känner också människor med IQ 140 som inte beskriver att det är så illa som du gör och de tänker inte så annorlunda heller. Jag undrar om du umgås i "rätt" kretsar? Går du på universitetet? Umgås du med de smarta kursarna? Eller med de smarta arbetskamraterna? Är du på rätt plats helt enkelt?

• randigadamen

Det kan finnas många skäl till att man tänker annorlunda än andra, orsaken behöver inte vara ens höga IQ. Är du säker på att det är där "problemet" ligger?

Men som sagt: Umgås med folk som är på ett ungefär lika smarta som du eller tänker lite likt dig så underlättar det. 

• randigadamen
    Anonym (^_^) skrev 2011-01-11 00:08:25 följande:
    Jag har, och det har gjort att jag under hela grundskolan +  gymnasiet aldrig pluggade, för det behövdes inte. Det behövs fortfarande oftast inte (jag går en svår uniutbildning) men de gånger det behövs så är jag lite handfallen, hur gör man liksom? =P

Jag är INFJ
    Vad är det för utbildning?

Jag går också en svår universitetsutbildning (vill ej säga vilken...) och har vissa kursare på IQ ca 140 men de pluggar vill jag lova. Finns hur mycket som helst att ta in.

Kan dock fatta att man blir lite handfallen om man ej är van. 
  • randigadamen

Man kan ju alltid ange sin IQ på Cattellskalan utan att ange skala om man vill få det att låta som om man är intelligentare än man är.

Se exempelvis följande tabell: http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot

Personligen föredrar jag Wechsler eller möjligen Stanford-Binet. 

• randigadamen
    janniahlholm skrev 2011-01-12 22:34:29 följande:
    Jag har inte gjort något riktigt IQ-test, men är faktiskt riktigt lockad att göra ett. Har iallafall fått >126 på mensas internettest (vilket förmodligen inte är över huvud taget något att gå på). Med det sagt skulle det iallafall vara riktigt intressant att få veta hur det ligger till.

Vill nog kalla mig smart, dock vet jag ju inget specifikt om min egen hjärnas kompetens, vet att jag har enormt lätt för att lära mig saker, både praktiskt och teoretiskt, jag har ett bra minne, har aldrig behövt plugga, irriterar mig på folk som inte kan se logiska förklaringar på problem utan att ha ställt upp en problemlösning i 20 minuter när svaret var solklart från början.

Har haft problem med mina mattelärare i grundskolan/gymnasiet eftersom jag aldrig skrivit uträkningar utan bara skrivit svaren direkt, då sa alla att jag ju måste visa hur jag gjorde, vilket totalt fick mig att tappa lusten att jobba med matte.

Nu får jag väl ris utav bara farten eftersom jag inte ursäktar mig själv för att jag anser mig bra på någonting. Men det här är jag, jag är stolt och anser mig smart. Deal with it :P
    Tyvärr måste man nog kunna visa hur man räknar om man vill jobba med matte (som matematiker mm).

Jag har alltid visat hur jag räknar, dels för att det är kul att kunna visa (i alla fall lite svårare beräkningar), dels för att få bra betyg. Man har ju vetat att man måste. Sen kan de säkert bli bättre på att förklara varför man ska vi sina beräkningar men att man ska det är ju egentligen inte så svårt att förstå.
  • randigadamen
    klocka skrev 2011-01-13 00:02:36 följande:

återigen, det är absolut inte givet att högintelligenta människor har större sociala problem, snarare tvärtom, visar studier som gjorts nyligen.

"American gifted girls especially, have been found to be more depressed than equally able boys, often underestimating their abilities because of conflicts between of success and 'femininity' (Luthar, Zigler, & Goldstein, 1992). Yet at least as much evidence provides the entirely opposite picture; the gifted being at least as emotionally well balanced as any others. For example, a recent study of over 220 gifted and non-gifted American children in their first year of high-school concluded that the gifted saw themselves as being more intimate with friends, took more sports-related and danger-related risks, and felt that they were at least as good in social-skills as their non-gifted peers: their teachers agreed (Field, Harding, Yando, Gonzalez, Lasko, Bendell and Marks, 1998)."

Jag kan rekommendera www.joanfreeman.com. Där finns en väldig massa studier att läsa i detta ämne, nedladdningsbara. Joan Freeman är en världsledande forskare i ämnet.

Herregud, är det människor i den här diskussionen också som hävdar att de med hög IQ har sociala problem? Eller är det TS du syftar på?

Jag säger bara: ALLT bra korrelerar positivt med hög IQ. På det stora hela är hög IQ positivt för relationer, karriär, alla typer av begåvningar... Och EQ (att kunna tolka och hantera sina och andras känslor) det har också ett positivt samband med IQ. Hoppas verkligen att det inte finns någon på familjeliv som tror något annat.
  • randigadamen
    janniahlholm skrev 2011-01-13 01:51:03 följande:
    Det stämmer bra att det ingår i kursplanen, det har jag fått förklarat för mig många gånger.
    Min mamma är lärare och även hon har försökt förklara.

Det som jag försökte förklara (vilket nog blev luddigt, uppenbarligen) var att jag oftast inte har en aning om HUR jag fått fram svaret, jag bara tänker, och sen kommer det. Har problem med att hinna med att skriva ner det, om jag börjar skriva så snurrar jag till det för mig själv. Nu är mina mattekunskaper löjliga eftersom jag hela tiden fått höra hur fel jag gjort när jag inte kan förklara, istället för att kanske ge mig hjälp att förklara hur jag tänker och därav komma på en lösning som passar för mig, ett system för att få ner det på papper.
    randigadamen skrev 2011-01-13 00:04:24 följande:
    Tyvärr måste man nog kunna visa hur man räknar om man vill jobba med matte (som matematiker mm).

Jag har alltid visat hur jag räknar, dels för att det är kul att kunna visa (i alla fall lite svårare beräkningar), dels för att få bra betyg. Man har ju vetat att man måste. Sen kan de säkert bli bättre på att förklara varför man ska vi sina beräkningar men att man ska det är ju egentligen inte så svårt att förstå.
    Jag förstår att för den som är intresserad är det kanon att sitta och jobba och skriva ner uträkningar, men för en annan som tyckte matte var roligt ända tills man fick höra att jag gjorde på fel sätt.

Man får nog påstå att jag är en sån person som behöver få beröm när jag gör rätt och få en försiktig konstruktiv kritik, annars åker självförtroendet i backen och jag skiter i det.

Otroligt tråkigt att vara sån, men det är jag..
    Okej. Ja, de borde tagit sig tid och sitta med dig för att du ska få ner det du tänker på papper. Det borde de verkligen ha gjort.
  • randigadamen
    Anonym (133) skrev 2011-01-15 20:43:22 följande:
    Högt IQ är inte lika med begåvning.
    Om man har högt IQ har man en förmåga att lösa viss sorts problematik. Själv respekterar jag bättre dom som har en bredare kunskapsbas än så och de som har en förmåga att se saker i ett större sammanhang. (I motsats till flera som skrivit i tråden.)
    Det brukar hänga ihop Kolla vad som testas i WAIS t ex så förstår du nog.
Svar på tråden Högt IQ.