Inlägg från: Zur Farbenlehre |Visa alla inlägg
  • Zur Farbenlehre

Högt IQ.

Jag visste inte vilken IQ jag hade så gjorde nyligen mensas provtest och fick 119 och det visar att man i alla fall hamnar någonstans som är högre än genomsnittet. Jag vet bara att mina intressen delas inte av de flesta därmed alltid kännt mig något annorlunda.

När det gäller personlighetstyp är jag en INFP.  = )

• Zur Farbenlehre
    Zur Farbenlehre skrev 2011-01-11 02:54:37 följande:
    Jag visste inte vilken IQ jag hade så gjorde nyligen mensas provtest och fick 119 och det visar att man i alla fall hamnar någonstans som är högre än genomsnittet. Jag vet bara att mina intressen delas inte av de flesta därmed alltid kännt mig något annorlunda.

När det gäller personlighetstyp är jag en INFP.  = )
    Det skulle vara INFJ.
  • Zur Farbenlehre
    Ecthalia skrev 2011-01-11 10:32:24 följande:
    Va dig själv vetja :) finns många utan högt IQ som inte heller passar in och många med normalt IQ som inte heller känner att de passar in. Jag tror det är en högst normal känsla.
    Det har du rätt i! Jag tror i grund och botten handlar det nog vanligtvis att man är bara
    en människa med ett inre liv som är bortom andras insyn och förståelse. Alla människor
    är på något sätt lämnade åt sig själva därmed blir det upplevelser som att man upplever
    världen på ett annat sätt än andra. Det är däremot "ensidigt" för saken är fortfarande att ingen vet om andra, ingen är en öppen bok men man bara vet om sig själv och då fastnar man ibland i sin egen lilla värld.
  • Zur Farbenlehre
    Anonym (Fundersam) skrev 2011-01-11 09:04:19 följande:
    En fråga. Kan högskolestudier kicka igång IQ nivån så att säga? Att tänket man uppnår i skolbänken gör att det med automatik generar bra på dessa former av tester?
    Eller ålder? För mig är det så att mina förusättningar/studieresultat/förmågor utvecklas positvt av först och främst ålder, jag vet i mitt hjärta och med mina erfarenheter att jag är en "late bloomer". Så absolut kan sådant som ålder och även som du nämner högre utbildning leda till fortsatt utveckling.

Utveckling av ens förmågor behöver inte avstanna vid en viss ålder eller en viss IQ nivå.
  • Zur Farbenlehre
    Anonym (också testad) skrev 2011-01-12 16:40:49 följande:
    När man gör ett IQ-test så består det av många olika moment. Logiskt tänkande är en av dem. Det test jag gjorde hade både praktiska och teoretiska delar och var inte alls likt de tester man gör på internet där man ska fylla i nästa figur i en serie bilder eller nästa nummer i en rad siffror. Jo, det fanns en liten sådan del, men den var långt ifrån hela testet. Jag fick göra ordförståelsetest, jag fick bygga saker efter att ha sett dem på bild, jag fick hitta lösningar på problem (och DET var intressant, för tydligen fanns det en standardlösning till varje problem, men jag hittade andra fungerade lösningar på flera av dem) och en massa annat. Det mesta gick på tid eftersom intelligens också har att göra med hur snabbt man kan räkna ut saker.

När testet var gjort var det tre personer som bedömde resultaten och jag fick en siffra + en möjlig felprocent. Alla har ju bättre och sämre dagar och de som bedömer är bara människor och kan missa något, så gör man ett riktigt IQ-test får man inte en definitiv siffra.  
    Det fanns nog en dokumentär på SVT för något år sedan som samlade ihop en liten grupp av begåvade människor som ansågs ha höga IQ siffror och dessa testade olika praktiska moment som du nämner, det visade sig att alla var olika bra på olika saker. Och även sammankopplade kreativitet, praktik och intelligens, vilket ofta kommer bort när man mäter människors IQ på ett papper med just  "en och samma moment".
  • Zur Farbenlehre

Jag är alltid skeptisk. Jag kan ändå undra hur pålitliga är vissa IQ tester för jag kan misstänka att alla IQ tester skulle inte göra alla "intelligenta, begåvade" individer rättvisa.  Finns det de som gjort olikt utarbetade IQ tester och om man fått olika resultat?

Det finns nog människor som får koncentrationssvårigheter under tidspress så man kan ändå undra hur många "högre IQ än genomsnittet" som ändå när det kommer "down to it" får lägre testresultat på grund av högre känslighet än genomsnittet, ska man bli eller tilllåta sig att bli kategoriserad efter ens IQ resultat om vem man är? Min åsikt är som sådan att man ska alltid utgå ifrån den kunskap som man redan har och alltid har haft om
    sig själv och det är bara den som ska representera ens intelligens och ingenting annat.

När det gäller TS du ska och borde inte behöva förklara dig själv med en IQ siffra men vara dig själv. Så som jag förstår så kommer ingen att förstå någon annan men så länge du förstår dig själv.

Svar på tråden Högt IQ.