Anonym (också testad) skrev 2011-01-12 16:40:49 följande:
När man gör ett IQ-test så består det av många olika moment. Logiskt tänkande är en av dem. Det test jag gjorde hade både praktiska och teoretiska delar och var inte alls likt de tester man gör på internet där man ska fylla i nästa figur i en serie bilder eller nästa nummer i en rad siffror. Jo, det fanns en liten sådan del, men den var långt ifrån hela testet. Jag fick göra ordförståelsetest, jag fick bygga saker efter att ha sett dem på bild, jag fick hitta lösningar på problem (och DET var intressant, för tydligen fanns det en standardlösning till varje problem, men jag hittade andra fungerade lösningar på flera av dem) och en massa annat. Det mesta gick på tid eftersom intelligens också har att göra med hur snabbt man kan räkna ut saker.
När testet var gjort var det tre personer som bedömde resultaten och jag fick en siffra + en möjlig felprocent. Alla har ju bättre och sämre dagar och de som bedömer är bara människor och kan missa något, så gör man ett riktigt IQ-test får man inte en definitiv siffra.
Det fanns nog en dokumentär på SVT för något år sedan som samlade ihop en liten grupp av begåvade människor som ansågs ha höga IQ siffror och dessa testade olika praktiska moment som du nämner, det visade sig att alla var olika bra på olika saker. Och även sammankopplade kreativitet, praktik och intelligens, vilket ofta kommer bort när man mäter människors IQ på ett papper med just "en och samma moment".