• Beckah82

Högt IQ.

Trust me skrev 2011-01-10 14:01:38 följande:

Jo det är man. Typ översta 5%.

Det de flesta undrar är vad intelligensen gör för skillnad. Säg att du tillhör de 5% längsta då kommer ditt huvud synas i varje folksamling. Någon så uppenbart påtaglig egenskap finns inte i intelligens.

Oavsett om man har låg, genomsnittlig eller hög intelligens så måste man bete sig socialt smidigt om man vill ha en resa genom livet utan för många törnar. Hög intelligens borde ge möjlighet att se detta samband men inte nödvändigtvis förmågan att genomföra det som behövs. Högintelligenta som gnäller över att de inte är förstådda är som basketspelare som gnäller över att standardbilar är små.

"Typ översta 5%" med en IQ på 140?

Alltså en IQ på 131 är kravet för att få bli medlem i mensa, alltså de övre 2 procenten.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Anonym skrev 2011-01-11 12:40:27 följande:
    Med ett dokumenterat IQ på 225 vid tre års ålder har jag varit understimulerad i hela mitt liv. Detsamma gäller mitt barn. Problemet är att Sverige är medelmåttornas paradis där alla som avviker från normen ses med oblida ögon. Så man får anpassa sig eller flytta, välj själv.
    *fniss*

Jag tror att tråden inte ligger i sandlådan dock
  • Beckah82
    Missimo84 skrev 2011-01-11 13:48:26 följande:
    Beckabitch>>
    jag har hört att menas ligger på 150. Men att du har en hög chans om du mäter 130 på vanliga standardtest.
    Man ska inte tro allt man hör

Mensas inträdeskrav är 131. Råkar veta eftersom jag är medlem och har just 131  
  • Beckah82

Självklart kan det påverka ens vardag att ha väldigt högt IQ, inte minst i skolan. Skolan är anpassad främst efter den stora massan som ligger malln 90-110 i IQ.

En person med en IQ på 60 skulle ha ganska jobbigt att följa den normala undervisningen så naturligtvis är det ganska tufft även för tex min son som har 139 (uppmätt med WISC). Det säger sig självt tycker jag.

• Beckah82
    Lavish skrev 2011-01-11 22:44:02 följande:
    Den här tråden fick mig att tänka på en händelse jag var med om på gymnasiet. Jag hade ju alltid haft det lätt för mig men kanske inte reflekterat så mycket över varför. Visst tänkte jag kanske att jag var smart men lika ofta tänkte jag nog att jag bara var duktigare. Iaf vi hade en tjej i klassen som hade det jobbigt i skolan. Svårt att bli godkänd i de flesta ämnen.

Vi satt och väntade på att gå in på historieprov. Hon hade med sig ett papper med instuderingsfrågor som hon skrivit svar till och pluggade på, hon bad oss förhöra henne. Ställde man bara frågan på pappret kunde hon svara rätt till sista ordet, hon hade uppenbarligen lärt sig allt utantill. Men så fort man vände på frågan begrep hon ingenting.

Ex "När skedde slaget vid Lutzen? Vilken svensk kung dog?"

Svar "Slaget vid Lutzen skedde 6/11 1632 och Gustav II Adolf dog"

Men vände man en stund senare på frågan och frågade henne "Vilket slag utkämpades 6/11 1632?" Så hade hon ingen aning. Hon förstod inte ens vart vi hade fått frågan ifrån. (Hon hade ca 15 instuderingsfrågor)

Det var iaf en ganska chockerande insikt för mig. Jag förstod inte, och förstår fortfarande inte, hur världen ser ut för en person som har såpass begränsad förmåga. Hur går deras tankar? Jag antar att en person med IQ 250 skulle känna på samma sätt inför mig om vi skulle diskutera någonting.
Svar på tråden Högt IQ.