• Terese f

Högt IQ.

kaosmaskinen skrev 2011-01-11 18:28:28 följande:
    Jag har hög iq. Jag känner mig dessutom rätt udda ibland, för jag märker att jag inte tänker riktigt som alla andra, men jag lägger nog inte skulden på IQ´n, jag är bara udda i grunden:) Stör mig däremot på en viss vän som lägger så mycket vikt vid det och imponeras av människor som är med i MENSA. Det är ju bara en begåvning som vilken som helst, inte märkvärdigare än att vara musikalisk tex. Ändå kan jag ibland känna att det förväntas av mig att alltid vara så jävla förnuftig och smart i livet och att bestörtningen blir större när jag inte är det än om jag hade haft IQ100, det stör mig. Jag måste också få bete mig som en idiot ibland:) 
    Men har jag rätt i om att man inte behöver vara expert på exv. matte bara för att man har högt IQ? Hur tänker du anorlunda? Har alltid undrat dedär. :)
    Kan inte ni som nu har gjort (riktiga) tester och har fått de på papper bevisat att ni har högt IQ, kan ni berätta vad ni tänker/gör som är anorlunda med oss andra? :)
  • Terese f
    Missimo84 skrev 2011-01-11 18:37:36 följande:
    Hedmanpazio>>
    nu är det ju så att alla här inne faktiskt inte varit på fb's egna iqtest och kollat utan att vissa faktiskt fått ett riktigt test genomfört...
    Har faktiskt själv tagit ngr internettest på skoj och essade mensas grej på nätet på fyllan.. Så ger inte heller mycket för webtesterna, men de kan ge en indikation..

Sen svar till ngn som undrade vad smarthet är.. Att ha ett högt iq betyder inte att man är smart, men att man har ett logiskt tänkande. Smart kan man vara på många olika sätt, så människor med ett högt iq behöver inte vara streetsmarta.. Liksom att 20 års högskolestudier inte heller betyder att man har ett högt iq.
    Att vara allmänbildad ger inte heller ett högt iq. Däremot att på ett logiskt sätt kunna sätta ihop och följa olika sekvenser, se samband och till viss del också minne bidrar till högre iq.
    Men då betyder de ju inte så mkt i vardagen? Eller gör det de?
  • Terese f
    Har tyvärr även en dålig egenskap som kommit av det här, jag är ibland otroligt manipulativ, jag kan inte låta bli helt enkelt, Jag vet om att jag kan få vissa människor att göra nästan vad jag vill, det blir som en utmaning för mig.
    Kan hitler ha haft något i denna stil? (högt eq eller vad det nu blir?)
    Eller är det långsökt?
Svar på tråden Högt IQ.