• hervor

Högt IQ.

Ett av problemen, är att många inte vet vad IQ är, eller vad testen visar. De visar grad av förmåga till logiskt tänkande och att lösa t ex matematiska problem. Men de säger inget om hur "intelligent" man uppfattas som i andra sammanhang. 

Många med högt IQ, uppfattas som smarta eller "snabbtänkta" även i andra sammanhang, eftersom deras förmåga till snabba logiska slutsatser, att snabbt se vissa samband etc, spiller över på andra områden. Alternativt är de mer benägna att söka sig till högre utbildning än genomsnittsbefolkningen, vilket i sig tränar den intellektuella förmågan.

Men det finns andra med högt IQ, som inte alls uppfattas så. Kanske för att de har blivit hämmade socialt. Eller för att deras förmågor är begränsade till speciella områden. En del inom autismspektrat, har mycket högt IQ, men lågt EQ. Dock kan man ha både högt IQ och högt EQ. Det är då man oftast uppfattas som mer generellt smart och snabbtänkt.

Hur vet jag då detta? Jo, för att jag har lågt IQ. Inte "extremt" lågt, men under 100. Många tror att jag skämtar när jag berättar det. "Du? Du måste väl ha minst 130!" Eller "gör om testet, du måste ha gjort fel." Nej, jag har inte gjort fel. Jag har alltid haft svårt för att lösa mer avancerade logiska eller matematiska problem. Det tar lång tid för mig att lära mig vissa saker, t ex köra bil. Jag har dåligt lokalsinne och ibland svårt att orientera mig. Att jag sedan är ganska allmänbildad och har lätt för teoretiska ämnen som inte är matematiskt inriktade, säger ingenting om mitt IQ. Men det är DET många TROR, för de vet inte vad IQ egentligen mäter!

Jag har högt EQ. Inte skyhögt, men tydligen över genomsnittet. Det är det många tror är "högt IQ" hos mig. EQ är ett mer omtvistat begrepp, men icke desto mindre relevant.

• hervor

EQ = Emotionell intelligens, social kompetens etc. Grovt förenklat.

• hervor

Uttryck som "IQ-befriad" eller "IQ fiskpinne", har tyvärr skapat en bild av att IQ har med social intelligens eller social kompetens att göra. Men det stämmer inte. När någon beter sig illa eller har konstiga / otrevliga åsikter, borde det snarare heta "totalt EQ-befriad" Det är också lite schablonartat eller överdrivet, men vore MER korrekt än IQ-befriad. 

• hervor
    Alisa skrev 2011-01-11 19:02:08 följande:
    Du har hur som helst ett mycket vackert språk.
    Tack! *Nu blir jag rörd*

Jag har lätt för att skriva. Det har alltid varit en av mina största tillgångar, medan jag behövde extra hjälp i matte, så snart det blev svårare än "de fyra räknesätten".

På samma sätt finns det personer med IQ på Mensa-nivå, som har läs- och skrivsvårigheter. 
  • hervor
    Terese f skrev 2011-01-11 18:41:55 följande:
    hur mäts eq?
    Nu var det länge sen jag gjorde testet, men det finns test för det. 

Ett annat exempel på hur en "IQ-hjärna" och en "EQ-hjärna" kan skilja sig:

Både jag och en kompis med IQ på ca 130, har lätt för att komma ihåg siffror t ex. Det har de flesta med högt IQ. (OK, 130 är inte skyhögt, men ganska högt).

Men vi memorerar siffrorna på olika sätt. Han minns dem i rad kort och gott - mycket lättare än vad jag kan göra. Medan jag minns "rytmen" i siffrorna eller snabbt och halvt omedvetet, drar paralleller till årtal etc. En gång frågade han mig: "Du mindes inte den där långa koden eller tel-numret den gången, men en annan gång mindes du det nästan bättre än jag. Hur kommer det sig?" Vi kom fram till (och frågade även en "expert" på området), att jag inte memorerar siffrorna på samma sätt. Han skulle aldrig tänka på dem som en "rytm" eller årtal, men han minns dem å andra sidan rakt av.

Ovanstående är något förenklat, men vanligt. 
  • hervor

Kan tillägga att jag aldrig har haft problem med utanförskap, eller känt mig "missanpassad". Ibland har jag visserligen känt mig lite "udda", men det har nog snarare med personlighet att göra

Att ha högt IQ kan vara en stor tillgång i vissa sammanhang. Men det gäller att få rätt uppmuntran, samt ha - eller kunna skaffa sig - hyfsad social kompetens. Jag förstår TS. Blir man lätt uttråkad eller missförstådd - särskilt om man blir det redan under uppväxten - kan högt IQ snarare vara en hämsko. Det är synd, för det borde tas vara på mer. Men det görs inte alltid och är också lite "tabu" av någon anledning.

Sedan lever vi i ett samhälle där social kompetens blir allt viktigare. Det är svårare att passa in i samhället med högt IQ men lågt EQ, än tvärtom. 

Svar på tråden Högt IQ.