• duvetmia

Högt IQ.

kaosmaskinen skrev 2011-01-11 18:28:28 följande:
    Jag har hög iq. Jag känner mig dessutom rätt udda ibland, för jag märker att jag inte tänker riktigt som alla andra, men jag lägger nog inte skulden på IQ´n, jag är bara udda i grunden:) Stör mig däremot på en viss vän som lägger så mycket vikt vid det och imponeras av människor som är med i MENSA. Det är ju bara en begåvning som vilken som helst, inte märkvärdigare än att vara musikalisk tex. Ändå kan jag ibland känna att det förväntas av mig att alltid vara så jävla förnuftig och smart i livet och att bestörtningen blir större när jag inte är det än om jag hade haft IQ100, det stör mig. Jag måste också få bete mig som en idiot ibland:) 
    Att vara musikalisk räknas ju som en av Gardners 8 intelligenser så Skrattande
  • duvetmia
    kaosmaskinen skrev 2011-01-11 18:52:46 följande:
    Jo, men man förutsätts inte vara emotionellt störd för att man är musikalisk:) Det är bara fint. 
    Nej. En av hans intelligenser är just "människosmart", hehe. Sen tror jag inte att man måste ha problem med känslor/männsikor för att man har bra logiskt tänkande heller. Är väl en fördom, och sånt finns det ju om alla..
  • duvetmia
    hervor skrev 2011-01-11 18:54:50 följande:
    Uttryck som "IQ-befriad" eller "IQ fiskpinne", har tyvärr skapat en bild av att IQ har med social intelligens eller social kompetens att göra. Men det stämmer inte. När någon beter sig illa eller har konstiga / otrevliga åsikter, borde det snarare heta "totalt EQ-befriad" Det är också lite schablonartat eller överdrivet, men vore MER korrekt än IQ-befriad. 
    Har aldrig hört de uttrycken användas i annat fall än om personen är/gör något korkat.
Svar på tråden Högt IQ.