Inlägg från: Anonym (alla är unika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (alla är unika)

Högt IQ.

Jag är smartare än genomsnittet, rätt mycket smartare. Vet inte om jag tycker det är en fördel, eller jo det är det ju på jobbet men samtidigt är det så oerhört frustrerande att inte kunna förklara på en nivå som andra förstår.

Jag påminner mig själv ofta om att andra måste få mer tid att tänka, alla kan inte tänka så fort som jag gör och det är inte alltid det är en fördel att tänka fort, ibland behövs reflektion.

Men jag känner mig inte ensam, absolut inte. Min man är ännu smartare så han förstår mig och min bästa vän är väldigt smart hon med och andra vi umgås med ligger på ungefär samma nivå. Inte för att vi diskuterar iq-poäng till vardags men man märker ju att man ligger på samma nivå

• Anonym (alla är unika)
    Cloudy skrev 2011-01-11 00:23:30 följande:
    Synd att så många är anonyma.
    Varför? Jag gillar inte att skylta med det eftersom det inte är det viktigaste i livet
  • Anonym (alla är unika)
    Cloudy skrev 2011-01-11 00:36:56 följande:
    Därför att jag känner igen mig så oerhört väl i hur vissa i tråden känner sig och tänker så det vore intressant att se vilka de var.
    Okej. Tyvärr brukar det ofta leda till mobbning på fl att tala om att man har högre iq än normalbefolkningen eftersom det, oavsett hur man skriver om det, tas som att man anser att man är bättre än andra
  • Anonym (alla är unika)
    Anonym (doktor) skrev 2011-01-11 10:29:31 följande:
    Något jag som lärare ofta har poängterat är just detta med modeller, att det inte är verkligheten, bara modeller, idéer, ibland har jag bara på skoj dragit den mer komplexa och kompletta förklaringen. Sagt till klassen att om ni inte fattar detta så gör det ingenting, kommer inte på tenta men kan vara kul att veta hur det kan räknas/förklaras/modelleras på en svårare nivå. Jag har haft studenter som inte kunnat förstå de förenklade modellerna men snabbt tagit till sig mer komplexa förklaringar, troligen därför att de (som jag) sett sakerna som inte stämt i den förenklade modellen och då inte kunnat ta den till sig. Ganska kul när bänkkamraten ser ut som en fågelholk men man ser att poletten faller ner för den mer begåvade studenten.
    Det är första gången jag hört/sett någon förklara hur det är För just så är det och det kan vara något så in i helvete frustrerande, man känner sig korkad när man inte kan ta till sig de enklare förklaringarna för att något i ens huvud säger att det inte stämmer
  • Anonym (alla är unika)
    Equal skrev 2011-01-11 11:52:42 följande:
    Det känns väl ovanligt korkat att gå runt och berätta om sitt IQ? ska vi börja med det nu kanske? Typ:

Hej jag heter Kajsa och har 132 i IQ.
    Det är ju knappast så man gör. Men man märker snabbt om någon ligger på samma nivå som en själv för man tänker annorlunda.

Till (&&&&&) min väninna råkade ut för samma sak med sin son. Lärarna ville sätta honom i typ obs-klass för att han var störig och okoncentererad. Hon vägrade och det slutade med att de testade honom i ettan och hans iq låg redan då på 130. Han var störig för att han blev uttråkad vilket de till viss del lyckats råda bot på nu (lärarna tycker fortfarande att det är jobbigt att han är så smart, han går i trean nu)
  • Anonym (alla är unika)
    Equal skrev 2011-01-11 12:19:09 följande:
    Nej, men man behöver ju inte gå runt o berätta om sin IQ för folk.

Jag har samma "problem" med min son som din väninna har med sin, så jag vet vad du menar.
    Min son går i 2:an, ligger minst 2 år före sina klasskamrater, han läser som en vuxen, han spelar schack på sin fritid o läser väldigt mycket faktaböcker.  I skolan ger de honom alltid utmaningar nu, så det är inga problem.

Men bara för att man har hög IQ och märker att någon ligger på samma nivå är det ändå inte motiverat att gå och berätta om sin IQ åt höger och vänster, vad vinner man på det?
    Skönt att din son får hjälp att vara sig själv i skolan .

Men har du någonsin stött på någon irl som går omkring och pratar om sin iq bara så där? Jag har aldrig varit med om att det kommit upp att man pratar om exakta siffror i normala, vardagliga samtal.
  • Anonym (alla är unika)
    Anonym (&&&&) skrev 2011-01-11 14:46:56 följande:
    Förstår din vännina.. Min son har aldrig nämnt om sitt IQ utan omgivningen märkte att nåt va inte va "normalt" med min son..

Så hade dem fångat honom redan i 1:an så hade det nog gått smidigare för honom tidigare men nu så är det bättre iaf
    Jag tror inte ens min väninnans son vet sin iq-poäng eller att han ens är gammal nog att förstå vad det innebär

Han vet bara att han lär sig fortare och lättare än de andra och lätt blir uttråkad.

De jobbar mycket med honom hemma. Typ "extrakurser", dvs lånar hem böcker där han kan lära sig mer ingående om diverse olika ämnen
  • Anonym (alla är unika)

Långt ifrån alla har pratat siffror

Jag tyckte diskussionen tog en intressant vändning innan med vinklingar på hur man hanterar skolan och hur det påverkar livet i allmänhet, hur man tänker och bäst hanterar det

• Anonym (alla är unika)
    Missimo84 skrev 2011-01-11 22:45:35 följande:
    Anonym alla är olika>>
    håller med dig, för det finns väldigt mycket stöd och insatser för de som har det svårt i skolan, men när det börjar pratas elitklasser, så skyggar hela Sverige..
    Jag är övertygad om att det kommer att leda till problem för Sverige sett över en längre period. Vi behöver duktiga forskare, duktiga ingenjörer och så vidare.

Om vi inte stimulerar alla barn i skolan så kommer de inte att få bra betyg, de kommer inte in på rätt program på gymnasiet och därmed inte vidare till universitetsstudier.
  • Anonym (alla är unika)
    Missimo84 skrev 2011-01-11 22:54:35 följande:
    Anonym alla är unika>>>
    dessutom har vi många begåvade barn som faktiskt ger upp, då de inte blir stimulerade och heller aldrig når sin rätta potential. Jag anser att alla har ett lika värde, men att bara de som har svårt för skolan får hjälp för att få betyg etc, men de som är begåvade inte får ngn hjälp, droppar av och får på så sätt inga betyg, då betyg också ges för närvaro.
    Precis
Svar på tråden Högt IQ.