• kaosmaskinen

Högt IQ.

Jag har hög iq. Jag känner mig dessutom rätt udda ibland, för jag märker att jag inte tänker riktigt som alla andra, men jag lägger nog inte skulden på IQ´n, jag är bara udda i grunden:) Stör mig däremot på en viss vän som lägger så mycket vikt vid det och imponeras av människor som är med i MENSA. Det är ju bara en begåvning som vilken som helst, inte märkvärdigare än att vara musikalisk tex. Ändå kan jag ibland känna att det förväntas av mig att alltid vara så jävla förnuftig och smart i livet och att bestörtningen blir större när jag inte är det än om jag hade haft IQ100, det stör mig. Jag måste också få bete mig som en idiot ibland:) 

• kaosmaskinen
    Terese f skrev 2011-01-11 18:32:32 följande:
    Men har jag rätt i om att man inte behöver vara expert på exv. matte bara för att man har högt IQ? Hur tänker du anorlunda? Har alltid undrat dedär. :)
    Kan inte ni som nu har gjort (riktiga) tester och har fått de på papper bevisat att ni har högt IQ, kan ni berätta vad ni tänker/gör som är anorlunda med oss andra? :)
    Eftersom jag själv är begåvad i matte har jag svårt att svara på hur det är att göra iq-test för någon som inte är det. 

Att jag tänker annorlunda är alltså mer generellt, jag gör ofta associationer och tankekrumelurer som min omgivning inte riktigt hänger med i om jag inte noggrant beskriver dem. När jag var yngre och oftare tyckte att min åsikt var så himla viktig blev det ju en del, ofta fruktlöst förklarande, på äldre dar tar jag inte mina idéer på så stort allvar, så jag ger inte uttryck för mina tankar lika ofta. Men det är ändå uppenbart att jag tänker annorluna. Inte bättre, bara annorlunda.  
  • kaosmaskinen
    Anonym skrev 2011-01-11 18:34:59 följande:
    Vissa hävdar ju att för hög IQ gör att andra saker såsom EQ (emotionell intelligens, social kompetens) blir lidande, så det är kanske för att du har brist på det TS som du är "udda", inte för att du är så jävla intelligent.

Lite rainman över det hela.. 
    Också ett vanligt bemötande. "Jaha här kommer du och tror du är så jävla smart och förmer, alltså har du säkert problem med empatin". Sympatiskt värre. 

Hur är det med EQ´n själv, käre anonym? 
  • kaosmaskinen
    duvetmia skrev 2011-01-11 18:49:31 följande:
    Att vara musikalisk räknas ju som en av Gardners 8 intelligenser så Skrattande
    Jo, men man förutsätts inte vara emotionellt störd för att man är musikalisk:) Det är bara fint. 
  • kaosmaskinen
    Missimo84 skrev 2011-01-11 22:25:07 följande:
    Jag finner dock svårt att tro, att en treåring skulle ha IQ200, det skulle vara exeptionellt med 135 vid den åldern...
    Och sen blir jag inte desstå mera nyfiken på hur man genomför ett iqtest med en treåring, och på vilka grunder man gör det..
    Testen är ju åldersanpassade som jag förstått det:) Dvs, en 3-åring med 135 klarar inte den vuxnes 135 på test.
  • kaosmaskinen
    Missimo84 skrev 2011-01-11 22:47:49 följande:
    Kaosmaskinen>>
    nej givetvis görs ju inte samma tester på barn som för vuxna, men när man gör det på olika åldrar får man också fram en motsvarande siffra för vuxen ålder, tex iq147 vid 15 års ålder blir 137 vid vuxen ålder. (helt fabulerade siffror)
    Men varför gör man ett test på en 3 åring?
    Typ, min treåring slog mig i schack, utreds snarast?..
    Jaha, det var mer än jag visste, att man konverterar till en vuxens motsvarande IQ. Hur intressant är det? Kalle, om du vore 37 nu skulle din IQ ligga på 145, vad duktig du är! 

Jag vet inte varför, eller hur ofta det kan vara av intresse att kolla en 3-årings IQ. Upp mot 6 år, visst, eftersom man brukar använda gränsen 70 för särskilda insatser i skolan. Ja, jag vet inte, men så är jag inte så himla smart, egentligen
  • kaosmaskinen
    Missimo84 skrev 2011-01-11 23:00:04 följande:
    Kaosmaskinen>>>
    hehe jag tror man slutar konvertera när man typ är 20 men jag var bara 16 när jag tog mitt test, och då fick jag tre värden, ett för mitt iq i testet, ett för värde kompatibelt med vuxna och ett till värde som var för något annat.
    Men sen är det svårt att få riktigt högt vid tex 3 års ålder då det abstrakta tänkandet inte är fullt utvecklat. Tex förmågan att förstå ironi styrs tydligen av den delen.
    Och tydligen är den delen viktig för ett riktigt högt iq. Men kommer säkert in en anonym hjärnskrynklare som kan reda ut begreppen åt oss
    Jag väntar med spänning
  • kaosmaskinen
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:29:11 följande:
    Nej, inte mer än pengar ;)

Nu blev jag faktiskt sugen på att försöka. Trots att jag är notblind och tondöv (jag kan inte läsa noter, utan måste räkna enligt nybörjarreglerna, och jag kan inte säga vilken ton en musiker tar).
    Du låter lite som jag:) Fick pianolektioner när jag var liten och var rätt duktig. Tydligen var min pianolärare högst imponerad av mig och tjatade på min mamma att jag kunde nå riktigt långt. Mitt intresse svalnade iom att jag fullkomligen HATADE min pianolärarinna, en riktig sadist...och min mamma pushade aldrig på mig att fortsätta mot min vilja. 
    Jag kan heller inte läsa noter flytande, utan jag lär mig stycken utantill istället. Jag har dock ett bra gehör även om jag inte vet vad tonen heter. Å andra sidan har jag inte övat på just det. Hur som helst har jag helt snöat in på att börja lära mig spela trumpet nu under föräldraledigheten, ha ha! Problemet verkar vara att hitta trumpetlärare. Och sen undrar jag vad grannanrna ska säga när jag övar...bor i lägenhet.  Iaf, go for it! Klart du ska börja spela fiol!
  • kaosmaskinen
    deus ex machina skrev 2011-01-12 17:11:13 följande:
    Gehöret är det inget fel på här heller, det är den andra biten som är lite jobbig ;)

Min pianolärare ville bara att jag skulle spela barnlåtar. Jag ville ju spela klassiskt. Efter ett år av popcorn+herr olsson fick jag nog.
    Låte ju som en spännande utmaning...
    Jag landade väl någonstans i månskenssonaten, som jag förstås lärde mig utantlll men låtsades läsa noterna...(fast jag tror inte hon köpte det) Efter det har jag inte utvecklats ett skvatt!

Men det var egentligen bara en uppmuntran till att börja spela jag ville komma med:)
  • kaosmaskinen
    deus ex machina skrev 2011-01-12 18:21:36 följande:
    Inte? Så var det iallafall för folkhögskolan. Det skiljer sig kanske en del, men jag fick uppfattningen om att det gällde samtlig betygsatt undervisning.

Hur fungerar det? Får en lärare sätta hur många MVG som helst på sina elever, utan att bli ifrågasatt från högre instans?
    Nuförtiden har man satt kunskapsmål för varje betyg, de som når målen får det aktuella betyget. Jag var första kull i gymnasiet med denna form av betygssättning. Upp till högstadiet var det som du sa, ett visst förutbestämt antal 3:or, 4:or 5:or osv. Helt absurt system. 
  • kaosmaskinen
    Anonym skrev 2011-01-12 19:23:06 följande:

Aha! Högt IQ = lågt EQ.

Aha! Anonym=lågt IQ
  • kaosmaskinen
    allez on dance skrev 2011-01-12 19:33:24 följande:
    Tror inte att anonymitet och intelligens hänger ihop, men allt är möjligt
    Attans, jag som var så säker på min sak. 
Svar på tråden Högt IQ.