Högt IQ.
Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 11:12:24 följande:
Jag kan helt klart säga att denna strategi är väldigt väldigt bra, många IQ-kufar har en mycket hög systematiseringsförmåga men låg empatisering. En annan intressant upptäckt som jag gjorde är att majoriteten av alla gamla minnen av händelser som "vanliga" har beror på att de i sammanhanget upplevt någon form av förhöjd emotionell stimulans. Medans utpräglade systematiseringsmänniskor som jag minns istället "detaljer" som på något sätt är spännande. Misstaget som alla systematiskeringsmänniskor gör - vilket ger dem epitetet smart - är att de kommunicerar genom att dela med sig av detaljerna. För "vanliga" människor låter det mest "kufiskt" då vanliga människor kommunicerar genom att dela med sig av emotionella minnen.T.ex.
Systemmänniska:"Har du kvar den tröjan du köpte i den grekiska kedjan XX som du tyckte hade så fina kläder?"
Vanlig:"Ööh, nej det minns jag inte?"
Systemmänniska:"Du hade den på dig för 7 år sedan, när du precis hade blivit befodrad till projektledare. Du hade visst varit i Athen på konferens."
Vanlig:"Haha, nu när du säger det så. Nej, jag har ingen aning var den är".
Systemmänniskan tyckte det var spännande med ett grekiskt klädesmärke (detalj) och minns händelsen som igår. Den vanliga människan hade ingen emotionell koppling till sammanhanget och antagligen så var tröjan bara ett uttryck för spontanshopping - därav inget minne.
Jag är nog en systemmänniska..
Minns massa konstiga saker hos folk, som dom inte alls minns..
åker jag till ett ställe så hittar jag alltid dit igen.
gömde jag en pryl på ett lustigt ställe när jag var liten så minns jag det idag, har hittat massor med roliga saker i familjehemmet, som jag gömde undan när jag var runt 4-5år.
minns oxå vad folk sagt för en 10år sen.
skit jobbigt är det, att ha så mycket att bära på i skallen. en riktig funderare är jag. tänka tänka tänka... hehe.