• giftfri

Högt IQ.

Vad bevisar hög IQ? Inget vad jag förstått, eftersom det kan mätas på minst lika många sätt, som det finns nivåer..

• giftfri

Högt IQ är att kunna klara sig själv, teoretiskt och praktiskt i alla lägen.. , andra mätvärden är totalt värdelösa för mig...

• giftfri
    Cloudy skrev 2011-01-12 13:51:42 följande:
    Det där kallar jag självständighet.
    Visst, å vad mer behövs för att klara sig bra/bäst..., högt IQ säger ju eg inte ett skit, då det finns massor med olika sätt att mäta IQ, de flesta helt värdelösa när dom sen ska omsättas i praktiken...
    Alla kan få jättehöga IQ:n, det gäller bara att anpassa mätmetoden efter det omtråde man vill ha fram hög kunskap/fattningsförmåga/talang/fallenhet m.m för..
    Å personligen ser jag i praktiker med utpräglad fallenhet för problemlösning, besitta långt högre IQ än en teoretiker, som ändå skulla va hjälplös IRL, utan hjälp från utomstående..
  • giftfri
    Anonym (tips till TS) skrev 2011-01-12 14:02:22 följande:
    Absolut, om man själv vill och behöver det är en sak. Har flera vänner som mår mycket bättre efter diagnos. Men när omgivningen sätter diagnoser oombedda vid köksbordet är en annan sak. Eller i trådar som denna.
    Förlåt om jag var otydlig!
    Men vem vill vara som alla andra? Inte jag iaf.., så att känna sig utanför, måste ha med självförtroendet att göra, i vart fall inte med hög IQ.. Men det är ju kännt att de med sk hög IQ, oftare lider av psykiska problem å psykiska störningar, så antgligen ligger hela problematiken där..
  • giftfri
    John D skrev 2011-01-12 14:24:08 följande:
    IQ är inget mått på hur bra man klarar sig själv eller hur praktiskt lagd man är. Många av världens mest intelligenta personer är socialt missanpassade, har mycket svårt att klara av ett "vanligt" liv, flera av dom är rullstolsbundna eller på annat sätt invalidiserade. Det har faktiskt ingenting med deras IQ att göra.
    Huruvida någon är praktiker eller teoretiker har inte heller med IQ att göra. Den som förnärvarande är tvåa på listan över världens högst uppmätta IQ jobbar som utkastare på en bar och är så långt ifrån stereotypen av en teoretiker man kan komma.

Du verkar helt ha missat  vad IQ är för något.
    Ja förklara vad IQ är, mer än ett mått på påhittad intelligens, ungefär lika vetenskpligt som lögndetektor.. Men visst.. tro gärna på det, om du tycker det känns viktigt.

Men du, intelligens är betydligt mer än nåt måt mätbart, å innefattar absolut förmågan att överleva, hur parktikst lagd man är, hur man kan lösa problem m.m..
  • giftfri
    Anonym (tips till TS) skrev 2011-01-12 14:32:41 följande:
    I en tråd där man diskuterar utanförskap  hos oss med hög IQ påstår du att hela problematiken ligger i psykiska problem och störningar. Så alla vi som diskuterar här lider av psykiska problem och störningar som har helt andra grunder än IQ, enligt dig? Snacka om att braka in som en elefant i en glasaffär!!!!
    Jag måste ju provocera, för att ni ska vakna, hela frågåställningen vittnar ju om en hel flock elefanter i en glasaffär.., å ja, ditt svar får mig att undra om det inte ligger nåt psykiskt problem bakom, eftersom du känner att du lever i ett utanförskap, enbart för att du har hög IQ...

Jo förresten, jag brukar få rätt höga IQ värden, men inte fan känner jag mig annorlunda för det.., kanske för att jag tycker att helt test-fjantet är blaha blaha, å enbat tar det som en kul grej..
  • giftfri
    allez on dance skrev 2011-01-12 19:03:30 följande:
    Behöver man verkligen göra ett IQ test för att förstå att man är smart...?
    Är man smart så vet man nog om det.
    Det är nog snarare så, att dom som skrävlar med sitt höga IQ, har problem att hävda sig på annat sätt, å dom har säkert även upptäckt, att högt IQ inte innebär att dom är smartare eller duktigare än andra.., känner kanske sig lurade på nåt vis..
  • giftfri
    Anonym (133) skrev 2011-01-12 19:41:09 följande:
    Jag är medlem i Mensa och det intressanta är faktiskt att det finns alla möjliga bland våra medlemmar. Särskilt ensam har jag aldrig känt mig och ser väl IQ och Mensa mer som en kul grej.
    Fan, har har vi nog av allt att döma, en med hög IQ, verkar ju helt begripit det där IQ å Mensa
  • giftfri
    Anonym (133) skrev 2011-01-12 21:09:14 följande:
    Eller så kan man undra varför man väljer att slå ihop alla med högt IQ och använda ordet "dom"... eller tvärsom för den delen.
    Det är ju ts som vill ha det så.., mig är det skitsamma.., för övrigt trivs jag bäst bland "galningar", även om jag inte har problem med andra än slipsnissar, som tror sig för mer än andra
  • giftfri
    Anonym (pappa) skrev 2011-01-12 20:41:07 följande:
    Jag tror att vi är väldigt många som upplevt det där med att inte får extrauppgifter eller extra stimulans i skolan. Jag vet inte hur många timmar jag har fått sitta i skolbänken och bara vänta in de övriga. Helt utan uppgift, bara sitta och titta in i väggen och vänta. Horribelt! Jag hoppas verkligen att skolorna är bättre idag på att ta han om ALLA elever.
    Ja vem har inte gjort det, själv läste jag ö.h.t aldrig ens läxor under hela grundskolan, men höga betyg hade jag ändå, sen var jag så less på skolan, att gymnasiet bara var en plåga att sitta av.., så det där med att rätta in sig i ledet, det har aldrig varit nåt för mig.., herregud det fans/finns ju roligare saker i livet, än häcka bakom en skolbänk eller jobba...
  • giftfri
    Lavish skrev 2011-01-13 12:23:30 följande:
    Ja problemet är ju att lärare också bara är människor och ibland undervisar de även i ämnen de inte direkt brinner för eller har någon särskild talang för. Då borde det finnas någon expert att skicka barnen till inom ämnet, om läraren inte förstår hur barnet tänker men barnet ändå får rätt resultat.

Samtidigt kan jag ju tycka att det finns vissa fördelar med att ha detta problem i just matte. Har du fått rätt svar så har du ju fått rätt svar ändå. Rör det sig däremot om samhällsämnen kan man ju faktiskt helt enkelt ha en annorlunda åsikt än läraren i en viss fråga, och då kan man inte bevisa att man "tänker rätt".
    Hmm, jag undrar det jag.., ibland kan det vara minst lika viktigt att få veta delsvaren i en uträkning, så hur funkar en sån annorlunda uträkning då?
  • giftfri
    Lavish skrev 2011-01-13 13:08:55 följande:
    Jag har ingen aning. Jag har följt de uträkningsmodeller man fått från läraren, även om jag föredragit att hoppa över mellanleden.

Men om ett barn systematiskt får alla svar rätt men inte följer den normala uträkningsmodellen så antar jag att barnets sätt att räkna också är rätt?
    Det måste ju gå att se om deluträkningarna är identiska, för dom måste stämma för att det alltid ska vara praktiskt användbart.., du behöver svaren i deluträkningarna för att t.ex kunna använda dom i andra beräkningar..
  • giftfri
    Lavish skrev 2011-01-13 13:18:37 följande:
    Så du tycker alltså det är en dålig idé att skicka ett barn som får rätt svar i sina uträkningar men inte kan visa hur enligt gängse modell till en expert på ämnet som kan hjälpa till att förklara och reda ut det?

Den bästa lösningnen är helt enkelt att säga åt barnet att barnet gjort fel utan att förklara varför? Tänk om ungen kommit på en BÄTTRE modell för att räkna ut tal?
    Ja kan ungen det så.., men det var ju inte det det gällde här, utan att svaret blev rätt, utan att han kunde ställa upp å förklara varför..
    Å en bättre modell, ja huvudsaken alla delberäkningar stämmer, annars är inte uträkningen användbar i praktiken..
  • giftfri
    Uppöveröronenförälskad skrev 2011-01-13 13:59:11 följande:
    jag kan ju tala om att jag aldrig varit särskilt intresserad av skolan och jag hade verkligen behövt annan hjälp. Detta med matten jag snackade om  var ändå på gymasiet och jag klarade bara matte A-B-C och D med godkända betyg inte höga sådana. De svåraste talen i fysik och matte brukade jag knappa ihop en del poäng på eftersom det fanns flera delar i talet att samla poäng ifrån, men det var ofta jag fick sämre betyg på de tal som krävde hel uträkning, men där jag ändå kom fram till rätt svar, för att få poäng.

Tyvärr har jag inte känt mig smart och duktig när jag löst tal på mitt sätt..mer korkad som inte gjorde som alla andra. Nu mera  ser jag mig själv som ganska intelligent.. alltså, jag har en stor förmåga att förstå logiska saker, jag är kvick-tänkt och tänker i många led och drar snabbt slutsatser. Men jag har och har haft så stora problem med min självkänsla att min intelligens inte haft någon positiv betydelse för mig hittills i livet.. mest negativ faktiskt.
    Jag får för mig att vi är rätt lika i sättet att tänka, för det du räknar upp stämmer på mig med.., kan räkna ut saker i många steg framåt, så ritningar, beräkningar eller annat, använder jag t.ex aldrig när jag bygger, utan tar det direkt från skallen.., vet hur det ska vara, å rätt blir det

Bara du inte kopplar ihop ditt sätt att tänka med den psykiska "problem-biten", så tror jag inte det är nåt större problem för dig att återfå självkänslan.., ta hjälp av nån sakkunning så löser det sig säkert., å gör det, innan du själv hinner bygga upp nåt stort problem av det...
Svar på tråden Högt IQ.