• Anonym (UDDA)

Högt IQ.

TimesAreAChangin skrev 2011-01-10 13:33:42 följande:
    Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.
    Det är inte roligt att vara den som ingen förstår sig på.
    Man känner sig dum även om man är smart..

Du ska absolut inte skämmas, säg som det är: Ditt iq gör att du tänker lite annorlunda än "er" och att det är jobbigt, att ha högt iq betyder ju inte att man är socialt kompetent.

En annan sak jag upptäckt är att många andra "annorlunda tänkare" lite som jag, avslutar meningar med många punkter...
    Jag har jobbat hårt för att sluta med det då andra ser det som ett tecken på inkompetens och "fjortisaktigt".
  • Anonym (UDDA)

Att bara mäta intelligens i individer är meningslöst sålänge inte samhället behöver det som en resurs.

Matematik är relativt lätt att lära sig, men människor som kan mäta korrekt med sitt eget ögonmått är nog mer praktiska då man inte brukar ta med sig en linjal ut i djungeln.

En människas hjärna kan vara välutvecklad i olika genrer, det är viktigt för våran överlevnad med mångfald..

Som ensam person med hög iq så är intelligens meningslöst.

• Anonym (UDDA)
    John D skrev 2011-01-12 15:10:56 följande:
    Ungefär som musikalisk begåvning, förmåga att rita/måla, skriva skönlitteratur och hundratals andra saker som samhället också sysslar med.
    Det finns en definition av vad som anses vara intelligens, och om folk finner ett nöje i att mäta det så varför inte?
    Jag tycker det är ganska primitivt att tävla i hjärnkapacitet, det är ju så relativt.
    För att skapa nya teknologier behövs kreativa människor.

Kreativitet och förmågan att skapa från sina ideer och synintryck av världen var ju otroligt viktigt inte bara nu.
    Hela grunden av den moderna civilisationen bygger på uppfinningsrikedom, nånting vi alla har i olika grad helt obaserat på IQ.

Många vetenskapliga upptäckter gjordes ju tom av misstag när nån höll på att blanda olika saker för nyfikenhetens skull..

Skulle man värdera människligheten på bara intelligens så skulle vi försumma hela våran historia.

tycker du inte ? :P
  • Anonym (UDDA)
    John D skrev 2011-01-12 16:02:36 följande:
    Vem har överhuvudtaget värderat någon pga intelligens?

Jag idiotförklarar omedelbart alla som ens antyder att en människas intelligens på något vis avspeglas i dess värde! Intelligens är en siffra som mäter en viss egenskap, inget annat, den gör inte en människa vare sig mer eller mindre värd.

Varför tar så många för givet att så fort någon säger sig ha hög IQ, så tror man sig vara mer värd? Är det verkligen så hemskt att vara intelligent i vårat samhälle?
    Tror IQ idag handlar om att få respekt.
    Att människor som inte har lika hög IQ enligt dessa helt relativa test skulle vara dumma.
    Problemet är att man inte kan likvärdigt mäta alla människors intelligens med ett enda test. Det är omöjligt.

Att vara smart är därför relativt.
  • Anonym (UDDA)
    John D skrev 2011-01-12 16:20:03 följande:
    IQ handlar inte om respekt, IQ är ett mått på hur bra man är på saker som tex logiskt tänkande.
    Felet du gör är att du blandar ihop termer som smart eller dum med intelligens. Det är inte samma sak.

Den som ligger tvåa på listan över nu levande människor med hög IQ jobbar som utkastare på en bar, är rasist, tillhör nazistiska grupper och är av dom flesta ansedd som en riktig skitstövel och ett första klassens pucko. Det ändrar dock inte på det faktum att han har strax under 200 i IQ.

Huruvida smart är relativt eller inte tänker jag inte ge mig in på, eftersom det är helt offtopic i en tråd som handlar om intelligens.
    Ja, jag såg ju ur samhällets synpunkt. inte min egen.

Sen är jag imponerad över att du som första person på jorden hittat den fasta definitionen på intelligenskvoten. logik är bara en del av testen och också en del som de flesta klarar av ganska bra.Det är heller inte den delen som ifrågasätts
  • Anonym (UDDA)
    Anonym (O) skrev 2011-01-21 23:07:11 följande:
    Jag har tänkt på en sak som är viktig för mig. Det är så att min son som är ett och ett halvt verkar vara ovanligt smart vad det gäller problemlösning / logik. Jag började se det redan när han var runt 10 månader. Det var då han första gången filurade ut hur man öppnar barngrinden. Andra barn ruskar oftast bara lite i den och sedan ger de upp. Erik satt och tittade länge och petade sedan målmedvetet till på haspen så att den gick upp. Liknade saker har hänt flera gånger. Idag när jag hämtade honom på förskolan sa pedagogen att hon reagerat på att han är ovaligt intelligent.

Nu vet jag inte hur jag ska agera. Jag vill så klart ta vara på hans gåva, men samtidigt vill jag inte pressa honom till att tro att livet handlar om att prestera. För det gör det ju inte. Gör man mycket problemlösningssaker, eller "studerar" mycket finns ju en risk att han tror att det är sådant som räknas här i livet.

Någon här som har tips på böcker att läsa, filmer att se eller sådant?
    jag lagade en radio när jag var 10.. lol
Svar på tråden Högt IQ.