Högt IQ.
Jag har en IQ över genomsnittet och hade en tonårsperiod där man kände sig lite som ett UFO.
Emellertid tycker jag många med IQ över genomsnittet är otroligt patetiska och högfärdiga. Man utropar sig själv till martyr och rättfärdigar sin sociala inkompetens genom att man är "smartare" än andra. Jag har träffat på många sådan fjantar som utropat sig själva till "missförstådda genier" med noll social kompetens fastän de intelligiensmässigt inte imponerat. Många fastnar också i rollen som de fått i grundskolan som klassens "smarthuvud" och försöker hela tiden imponera på sin omgiving genom massa namedropping. Trams, detta beteende bottnar först och främst i dåligt självförtroende och omognad.
Det går alldeles utmärkt att kombinera hög IQ med social kompetens.
Förövrigt tycker jag att min höga IQ givit mig flera för delar tillsammans med mitt goda minne. Jag har en mycket stark förmåga att kategorisera detaljer blixtsnabbt och bygga upp mönster för att applicera detta på olika problem.
Ni med högt IQ borde testa detta i er sociala träning, så gjorde jag. Kategoriserade alla sociala regler, responser, värden och konsekvenser. Byggde upp ett mentalt schema för vilka handlingar som ger vilka konsekvenser och genom lite trail and error så förvandlades jag från "hyperintelligent kuf" till "festens sociala mittpunkt". Det gick givetvis inte över en natt och allt eftersom tiden går så förfinades min teknik och min strategi. Efter detta hände någonting intressant, mitt sociala schema som jag använt till att dechiffrera "vanliga" människor med införlivades fullständigt i mitt känsloliv.
Har ni gjort Baron-Cohen testet? Jag fick 65 i empatisering och 71 i systematisering. Under gymnasietiden hade jag säkert haft lägre än 20 i empatisering.
http://www.handikappupplysningen.se/gn/opencms/web/AF/Generella_sidor/interaktivt_test/index.html