• Plutteli

Högt IQ.

deus ex machina skrev 2011-01-12 18:03:06 följande:
    Nope, lärare får ett kvot om hur många MVG, VG, G som får delas ut.
    Nej, de får de inte!
  • Plutteli

Jag har också högt IQ.
    Jag har dock aldrig känt mig udda rent socialt pga det, däremot har nog folk upplevt mig som besvärande när jag var barn och liksom förstod "för mycket" i samtal med vuxna. Skolan har även varit bekymmersam i omgångar då jag varit rejält uttråkad. Att jag dessutom har lyckats kombinera ovanligt högt IQ och dyslexi har gjort lärare väldigt förvirrade ibland om vad jag faktiskt har haft för behov i skolan....

• Plutteli
    deus ex machina skrev 2011-01-12 18:21:36 följande:
    Inte? Så var det iallafall för folkhögskolan. Det skiljer sig kanske en del, men jag fick uppfattningen om att det gällde samtlig betygsatt undervisning.

Hur fungerar det? Får en lärare sätta hur många MVG som helst på sina elever, utan att bli ifrågasatt från högre instans?
    Japp, det är bara att sätta betyg fritt, gäller även på högskola och universitet där man har betyg utöver U/G. Läraren kan ge hela klassen MVG om hen anser det befogat eller kugga alla om hen vill.
    Jag läser på högskola nu, i en av uppgifterna vi hade i senaste kursen var det 35 av 40 elever som fick en 5:a, uppgiften efter som var svårare var det bara 15 av de 40 eleverna som fick en 5:a.
    I gymnasiet var det samma sak fast med vanliga ig-mvg skalan, vår klass hade en rätt dålig mattematiklärare som var usel på att lära ut, av 31 elever var det EN som fick VG som slutbetyg i matematik b, INGEN som fick MVG, och i övriga matematik kurser (c,d och e) fick alla i klassen IG eller G och inte en enda fick VG eller MVG.
  • Plutteli
    Lavish skrev 2011-01-12 18:47:53 följande:
    Oj jävlar, vilken skillnad det är på universitetskurser. När jag pluggade var det vanligt att halva klassen blev underkänd.
    Hehe, det lär ju komma nu när vi läser bla matematik
Svar på tråden Högt IQ.