Högt IQ.
Min pappa har högt IQ, men jag vet inte hur högt. Han är autistisk och är en sån som kommer ihåg precis allting, det räcker med att han hör något en gång så minns han det sen. Han är som ett uppslagsverk, man kan fråga honom nästan vad som helst, slumpa fram en fråga och han har alltid svaret. Frågesportsspel går inte att spela med honom, han svarar rätt på alla frågor när det blir hans tur, tills han går i mål och sen är spelet slut. De som har sin tur efter honom får inte ens börja spela, för han hinner vinna innan. Hans stora problem är den sociala biten, han har svårt att förstå hur man umgås på ett normalt sätt med andra. Han tycker att alla andra runtomkring honom är korkade och han säger det också rätt ut till folk. Han kan inte välja kläder som han ska ha på sig själv, det gjorde min mamma åt honom när de levde tillsammans. När de skildes blev det bara värre och värre med hans kläder, han köpte aldrig nya och nu går han omkring i trasor. Jag tycker att det är tragiskt, och märkligt hur någon som är så pass intelligent ändå inte kan förstå hur man anpassar sig till omvärlden.
Jag har också högt IQ (tror jag), men jag har inte mätt. Min pappa som alltid har skrattat åt alla för att de är korkade (inkl min mamma och min bror) har däremot kallat mig för "underbarn" (och har då förstås syftat på intelligensen). Jag är dock tack och lov inte som min pappa. Jag har lägre IQ än honom (gissningsvis), men jag har betydligt bättre social förmåga än vad han har. Och jag vill knappast byta med honom...