randigadamen skrev 2011-01-17 18:26:11 följande:
Det brukar hänga ihop

Kolla vad som testas i WAIS t ex så förstår du nog.
WAIS testar förmågan att interagera med hjälp av abstrakta sociala regler, men det betyder inte att man alla gånger uppför sig på ett bra sätt mot alla. Alla med högt IQ är inte per automatik trevliga mot alla andra. Det kan tex yttra sig genom en översittande attityd och ett nedvärderande sätt. En del inlägg i den här tråden bevis på det, förutsatt att IQ-nivån på de som skrivet stämmer med verkligheten.
Anonym (också testad) skrev 2011-01-18 10:08:50 följande:
Fast nu pratade jag inte om arbete utan om hur man är att umgås med. Du får vara precis hur otrevlig och logisk du vill när du jobbar, men om jag skulle träffa dig privat så skulle jag mycket hellre vilja prata med dig om du är trevlig mot mig.
Jag tar aldrig upp min intelligens i samtal med andra och jag lyckas nästan alltid bita mig i tungan innan jag rättar någon annan. Jag gör mitt språk så enkelt som möjligt när jag diskuterar och försöker förklara saker på ett lättförståeligt sätt, om jag skulle behöva förklara något, eftersom jag inte ta för givet att andra är dumma i huvudet om de inte förstår när jag förklarar invecklade saker med svåra ord. Det är 1000 gånger bättre att vara trevlig och ödmjuk än att vara en snorkig översittare. Jag har inga som helst problem med att lösa logiska problem i mitt jobb och samtidigt vara trevlig mot andra.
Att vara trevlig är en helt annan sak än att smöra för andra. Jag är mycket stolt över att vara en av de bästa i min bransch och jag är mycket tacksam över att just jag har fått förmågan att bli det.
Håller med dig.