Inlägg från: Anonym (Trullerullan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trullerullan)

Högt IQ.

Jag har gjort MENSAs riktiga test (och en del andra) och jag tyckte mest att det berättade för mig nåt som jag behövde veta, nämligen att faktiskt inte alla kan förstå eller lära sig på det sätt som jag gör. I skolan trodde jag mest att de var lata och saknade motivation.

Bland andra begåvade människor som är snabba i huvet och konversationen trivs jag och de har vanligen inga större problem med mina tankehopp.

Man måste hitta sina människor bara, så blir man lycklig. Våga vägra dumb down.

Universitetet och tillvaron runt en teknisk högskola gjorde mig till en lycklig människa, innan dess var livet miserabelt.

• Anonym (Trullerullan)
    Trust me skrev 2011-01-10 14:01:38 följande:

Jo det är man. Typ översta 5%.

Det de flesta undrar är vad intelligensen gör för skillnad. Säg att du tillhör de 5% längsta då kommer ditt huvud synas i varje folksamling. Någon så uppenbart påtaglig egenskap finns inte i intelligens.

Oavsett om man har låg, genomsnittlig eller hög intelligens så måste man bete sig socialt smidigt om man vill ha en resa genom livet utan för många törnar. Hög intelligens borde ge möjlighet att se detta samband men inte nödvändigtvis förmågan att genomföra det som behövs. Högintelligenta som gnäller över att de inte är förstådda är som basketspelare som gnäller över att standardbilar är små.

Inte riktigt så enkelt. Föreställ dig att du går i särskola ett läsår i högstadiet. Tror du att du skulle tycka det var givande eller frustrerande? Så kan det kännas emellanåt för de som är riktigt begåvade, i en vanlig skola.

Motsvarigheten i basketexemplet vore att någon bestämmer att eftersom de andra i klassen har dåligt bollsinne så är det inte lönt att ha basket på idrotten, de får bara öva på att rulla bollen på marken istället.

Normalt undervisningstempo är fruktansvärt tråkigt, jag har pluggat upp till dubbel heltid eller och jobbat heltid samtidigt under flera år. Och jag är inte ens extremt begåvad så det måste vara fruktansvärt för de med eidetiskt minne.
  • Anonym (Trullerullan)

Men shit, den här tråden bekräftar verkligen alla ens fördomar en gång till.

Det är kanske därför jag inte är ett skvatt intresserad av att utveckla mer EQ. 95% av mänskligheten förtjänar inte det nämligen, så småaktiga och avundsjuka som ni är.

Ciao!

• Anonym (Trullerullan)
    Kajee skrev 2011-01-12 22:44:11 följande:
    Då tycker jag att din mattelärare inte tillräckligt tydligt har förklarat varför du ska redovisa dina uträkningar.
    Nu för tiden ingår det till och med i kursplanen att klara av att göra det. Det ingår också i de nationella proven. Det har att göra med att det krävs ett visst matematiskt tänk att kunna redovisa hur man tänker, både muntligt och skriftligt. Själv arbetar jag mycket med att mina elever ska diskutera olika lösningar, alternativa vägar och arbetssätt inom matematiken. Det är bra mycker mer intressant att diskutera tänkandet kring en matematisk uppgift än att bara få ett svar.
    Jag har ett lästips till dig: "Surely You're Joking, Mr Feynman!"

en.wikipedia.org/wiki/Surely_You%27re_Joking,_Mr._Feynman!

Jag tror att nobelpristagarens roliga krönikor om sin uppväxt och studier skulle förklara för dig varför din inställning kan skada begåvade barn.

I övre tonåren förstod Richard att han trots allt nog var tvungen att redovisa trigonometriska bevis och integraler så att andra förstod om han ville att världen skulle ha någon nytta av dem, men han uppfann egna matematiska tecken under skoltiden och har sedan utvecklat matematiken inom flera riktigt viktiga områden.

Det barn som alltid har rätt svar men tidigt får höra att deras sätt är fel kanske tappar intresset på tidigt stadium och så mister vi en potentiell nobelpristagare.
  • Anonym (Trullerullan)
    Afrodisiac skrev 2011-01-15 17:30:55 följande:
    Förutom mig är du den andra personen som har upptäckt detta. Jag vet inte om du har upplevt det, men det har jag. Innan högstadiet hade jag lärt mig ett sätt att räkna som för mig kändes bra och lätt logiskt, vilket sedan inte godkändes av min mattelärare på högstadiet trots att jag kom fram till samma slutsats. Han var noga med att jag skulle räkna på hans sätt, vilket försvårade allt då jag i helhet hade lite svårt för matte. Så jag var tvungen att kullkasta allt det jag tidigare lärt mig och börja om från nytt vilket resulterade i grova problem inom ämnet matematik och rädsla för densamma.
    Jag kan verkligen inte smickra mig med genistatus, men vissa egna idéer och genvägar för uträkning hade jag som barn och då känns det bara omständigt att skriva ner en massa. Svaret är ju rätt.

Men för min del är det i språken jag har varit mest besviken på mina lärare, som aldrig gett mig några utmaningar utan bara predikat medelmåttornas evangelium. Hur roligt är det att ha glosprov när man redan ligger flera år före i vokabulär och helst av allt vill skriva flödande texter? Men det fick jag aldrig, det fanns inte resurser till att läsa sånt i den svenska skolan. Eller kunde de bara inte? Läraren vi hade i engelska ett år på högstadiet var sämre på det än jag, fick rätta hennes stavning på tavlan och det chockar mig än idag.
  • Anonym (Trullerullan)
    Anonym (O) skrev 2011-01-21 23:07:11 följande:
    Jag har tänkt på en sak som är viktig för mig. Det är så att min son som är ett och ett halvt verkar vara ovanligt smart vad det gäller problemlösning / logik. Jag började se det redan när han var runt 10 månader. Det var då han första gången filurade ut hur man öppnar barngrinden. Andra barn ruskar oftast bara lite i den och sedan ger de upp. Erik satt och tittade länge och petade sedan målmedvetet till på haspen så att den gick upp. Liknade saker har hänt flera gånger. Idag när jag hämtade honom på förskolan sa pedagogen att hon reagerat på att han är ovaligt intelligent.

Nu vet jag inte hur jag ska agera. Jag vill så klart ta vara på hans gåva, men samtidigt vill jag inte pressa honom till att tro att livet handlar om att prestera. För det gör det ju inte. Gör man mycket problemlösningssaker, eller "studerar" mycket finns ju en risk att han tror att det är sådant som räknas här i livet.

Någon här som har tips på böcker att läsa, filmer att se eller sådant?
    Denna tyckte jag var bra:
    www.bokus.com/bok/9789188410849/begavade-barn/

BBC har gjort flera fantastiska program om barngenier, jag hittar inte nu det program jag har sett som gått på SVT men på BBC kanske man ka få tag i dem:

www.channel4.com/programmes/child-genius/episode-guide
Svar på tråden Högt IQ.