• Missimo84

Högt IQ.

Hedmanpazio>>
    nu är det ju så att alla här inne faktiskt inte varit på fb's egna iqtest och kollat utan att vissa faktiskt fått ett riktigt test genomfört...
    Har faktiskt själv tagit ngr internettest på skoj och essade mensas grej på nätet på fyllan.. Så ger inte heller mycket för webtesterna, men de kan ge en indikation..

Sen svar till ngn som undrade vad smarthet är.. Att ha ett högt iq betyder inte att man är smart, men att man har ett logiskt tänkande. Smart kan man vara på många olika sätt, så människor med ett högt iq behöver inte vara streetsmarta.. Liksom att 20 års högskolestudier inte heller betyder att man har ett högt iq.
    Att vara allmänbildad ger inte heller ett högt iq. Däremot att på ett logiskt sätt kunna sätta ihop och följa olika sekvenser, se samband och till viss del också minne bidrar till högre iq.

• Missimo84

Terese f>>>
    beror väl på vad man har för vardag
    Det kan hjälpa till i yrkesroll, göra en mer förutseende, man kan ha enklare att strukturera, lära sig och att praktisera det man lärt sig.
    Tex jag som säljare har utmärkt hjälp av min gåva. Jag kommer ihåg mycket, förstår mer än vad mina kollegor gör, kan på det sätter också förklara bättre jämtemot kund, lägga upp mitt arbete, och dessutom nyttja mitt kunnande att läsa av kunden och komma med lösningar som kund kan ta emot.
    Detta leder givetvis till en bra provision som gör mitt privata liv enklare än om jag varit mindre begåvad.
    Var och en nyttjar sina gåvor på ett sätt som gagnar var och en i vardagen.
    Eq är jag dock dålig på, jag har svårt för att sätta mig in i hur andra människor känner, annat än på det som jag lärt mig genom att observera. Eq mäts på ett annat sätt. Jag gjorde det på bup och bl.a. Fick jag titta på bilder och beskrivs vad personerna gjorde, kände och stämningen på bilden. Fick oerhört lågt resultat då. Men också hjälp att förstå bättre.

• Missimo84

Hedmanpazio>>>
    du kan ha ett högt iq utan att ha högskolestudier, du kan vara allmänbildad utan att ha ett högt iq,..
    Men är du duktig på det jag skrev i mitt förra meddelande har du ett högt iq..
    Sen har jag aldrig skrivit att folk med högskolestudier inte skulle kunna ga högt iq, men de är inte något tvång att ha akademisk utbildning för att ha ett högt iq.

• Missimo84

Hedmanpazio>>
    I de test jag har hört talas om och själv gjort så var ren generell kunskap ett måste, dvs du måste förstå ett vardagligt språk och känna till allmänna saker, men min utbildning hade inget med saken att göra och att en hlgskoleutbildning skulle ge extra poäng låter väldigt underligt då olika studier är värda olika mycket i olika länder. Men säger du det, så stämmer det säkert.

• Missimo84

Oj vilken tryckt stämning det blev mellan anonymisarna...

• Missimo84

Jag finner dock svårt att tro, att en treåring skulle ha IQ200, det skulle vara exeptionellt med 135 vid den åldern...
    Och sen blir jag inte desstå mera nyfiken på hur man genomför ett iqtest med en treåring, och på vilka grunder man gör det..

• Missimo84

Fast låt anonym vara, har h*n eller inte har ett iq på 200+ vilket det rimligtvis borde vara på i vuxen ålder... Det kommer vi aldrig få reda på, och anonym lär väl inte erkänna att h*n inte har det..
    Se det ur en rolig synvinkel, ett helt gäng med genier finns alltså på fl

• Missimo84

Hedersknyffel>>>
    hahaha ja så kan man tolka det. Åt helvete med testen..
    Men det var en intressant debatt om skola etc för understimulerade barn innan...
    Fast givetvis borde snittiq drivas upp med alla genier härinne

• Missimo84

Anonym alla är olika>>
    håller med dig, för det finns väldigt mycket stöd och insatser för de som har det svårt i skolan, men när det börjar pratas elitklasser, så skyggar hela Sverige..

• Missimo84

Kaosmaskinen>>
    nej givetvis görs ju inte samma tester på barn som för vuxna, men när man gör det på olika åldrar får man också fram en motsvarande siffra för vuxen ålder, tex iq147 vid 15 års ålder blir 137 vid vuxen ålder. (helt fabulerade siffror)
    Men varför gör man ett test på en 3 åring?
    Typ, min treåring slog mig i schack, utreds snarast?..

Svar på tråden Högt IQ.