• Anonym

Högt IQ.

Ni som skriver att ni ser lösningar på situationer som andra ser som problem och etc, vad kan det vara för situationer ni pratar om? Skulle jättegärna få konkreta exempel, för jag fattar inte riktigt :)

• Anonym

Ni med IQ över 126 - Vilken MBTI-personlighetstyp är ni?
    Nu vill jag inte gå in på en debatt kring MBTI, utan är mest intresserad av vilken personlighetstyp som dominerar bland de med hög IQ.

Själv är jag INTJ och får '126 eller mer' på mensas test.

similarminds.com/global-med.html

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-10 17:23:19 följande:
    Ni som skriver att ni ser lösningar på situationer som andra ser som problem och etc, vad kan det vara för situationer ni pratar om? Skulle jättegärna få konkreta exempel, för jag fattar inte riktigt :)
    Det är lite svårt att förklara eftersom man själv ofta inte ser problemet, men man kanske kan likna det med att lösa sudoku. Medan du själv bara fyller i siffrorna så sitter din kompis och får räkna fram var alla siffror skall vara genom att prova sig fram till rätt lösning.
  • Anonym
    FIame skrev 2011-01-10 17:23:31 följande:
    Har bra med IQ, men sen har jag fotografiskt minne; ett excellent bildminne som inte tycks påverkas av tiden och jag minns extremt mycket. Har minne sedan runt 6 månaders ålder. Skulle inte gissa på att det är många människor som minns bilder så bra som jag <1/100, det blir i vissa sociala sammanhang lite jobbigt. Andra minns väldigt dåligt och jag minns allt. Nostalgiskt och ensamt många gånger (när jag tänker tillbaka på mina goa avlidna föräldrar) och även i synnerhet när man är i relation och partnern inte minns vad vi gjorde.
    thihi.. har träffat på många karlar som påstått att jag glömt saker..haha.. det är snarare så att de helt sonika glömt att berätta.. förlåt..
  • Anonym

Jag har 132 i IQ och känner mig ofta som dig TS. Att försöka tala om sitt höga IQ är verkligen en dålig ide, folk vet inte riktigt vad IQ är och blir sura och missförstår. De flesta tror att man påstår att man är väldigt smart. Värst med mitt IQ tycker jag är att jag är så svårstimulerad och också som du säger TS att man tänker så otroligt olika. Jag är otroligt duktig på att scanna av ett område och har fotografiskt minne (bild inte text). Jag hittar därför filer fort på datorn och ser snabbt folk på stan som man letar efter. Så visas det i vanliga livet, det krockar då mycket för mig när jag är med andra som har lägre IQ då jag uppfattar dom som krångliga och långsamma. Inte att jag blir sur eller tycker dom är korkade utan att jag mest blir ställd varjegång som det tar tid eller när dom inte kan se saker så som jag gör det.

Annars är jag rätt dum. Jag har ingen allmänbildning för att jag inte har något intresse för något. Jag kan inga fina svenska ord och jag försöker inte ens halvhjärtat att ta mig igenom Universitetet.

• Anonym

jag har lätt för huvudräkning, tex procent på reor. maken säger glatt jag fick 100 kr i rabatt, jag svarar  utan att tänka: ja, det e omkring 30% rabatt... varpå han tycker måste du krångla till det... men för mig e det inte krångligt!

• Anonym

Jag har högt IQ och är glad för det. Alla mina barn är smarta och jag ser till att de får i sig rätt mängd omega 3 som gör dem ännu intelligentare. Undrar varför inte fler föräldrar ger sina barn fet fisk, eller tillskott, när det är nödvändigt för intelligensen.

• Anonym

Med ett dokumenterat IQ på 225 vid tre års ålder har jag varit understimulerad i hela mitt liv. Detsamma gäller mitt barn. Problemet är att Sverige är medelmåttornas paradis där alla som avviker från normen ses med oblida ögon. Så man får anpassa sig eller flytta, välj själv.

• Anonym

Jag förstår dig TS. Jag fick 194 på Catellskalan. Gjordes under studietiden på universitetet efter påtryckningar från en professor. Jag får alltid pikar om att jag har det så lätt för mig och att jag får så mycket gratis. Jag anser mig inte vara särskilt intelligent, men jag har klart lättare att tänka logiskt och jag har det klart lättare med siffror. Däremot är jag riktigt usel på att hantera relationer med människor. Jag förstår mig helt enkelt inte på dem. Eller jag har svårt att förstå dem flesta i alla fall. Det leder ofta till att jag själv planterar ett utanförskap och jag känner såklart att jag inte passar in, men jag tror inte att det har med min intelligensnivå att göra.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-11 12:40:27 följande:
    Med ett dokumenterat IQ på 225 vid tre års ålder har jag varit understimulerad i hela mitt liv. Detsamma gäller mitt barn. Problemet är att Sverige är medelmåttornas paradis där alla som avviker från normen ses med oblida ögon. Så man får anpassa sig eller flytta, välj själv.
    Skalan går inte ens så högt.
Svar på tråden Högt IQ.