• Ecthalia

Högt IQ.

Vi satte tösen rätt tidigt på förskola eftersom det blev helt omöjligt för mig att stimulera henne tillräckligt här hemma. Hon behövde få ta del av andra barn och deras lekar i kombination med den stimuli som finns här. Nu verkar det däremot som att hon inte blir tillräckligt stimulerade på förskolan också... de säger att hon leker bättre med de äldra barnen. Det är skönt att de äldre barnen gärna leker med henne, men ibland undrar jag om vad som är bäst... det är så svårt det där... Nu avvaktar vi lite och koncentrerar oss på att hjälpa henne med att börja läsa. Något vi upptäckte förra vekan att hon försöker att lära sig själv. Rätt sött faktiskt... Där ligger hon på golvet bara två år gammal och försöker att ljuda bokstäver. Jaja... själv kunde jag inte läsa förrän jag var sju och min sambo var tidig med att intressera sig, men inte så tidig.

• Ecthalia
    Anonym (Lena) skrev 2011-01-11 13:51:34 följande:
    Jag tänker på två särbegåvade barn i min närhet. Det ena barnet fick hoppa upp en klass. Extremt intelligent, lindrig autism, har assistent i skolan. Verkar rätt att barnet hoppade över en klass. Pga sina problem har barnet mycket svårt med det sociala samspelet. Men på det här viset får barnet bättre intellektuell utmaning.

Det andra barnet är "bara" särbegåvad. Barnet är tyvärr mycket arrogant, ser ner på sina klasskompisar som inte fattar lika fort,  och talar tyvärr om för dem hur korkade de är. Med en djup suck. "Uppkäftig" mot lärare, hittar på mycket bus. Skolan hanterar det genom att barnet har privatlektioner i vissa ämnen där barnet ligger långt före sina kamrater. I matten får barnet räkna på sin egen nivå (3-4 år i förväg).  Barnets föräldrar jobbar stenhårt med den emotionella intelligensen.

Båda barnen har problem med att en del (okunniga?) lärare blir väldigt provocerade av dem. Tråkigt och oproffessionellt.

Båda barnen trivs bäst i sällskap med barn äldre än dem själva. Jag tror att det är rätt beslut att den ena hoppat över en årskurs och att den andra är kvar i sin klass för att utveckla sitt eq.

För min egen del hade det inte varit något fördel att hoppa över en årskurs.
    Det kanske är så att man helt enkelt som förälder bara får engagera sig lite mer och anstränga sig. Jag tror att eq är lika viktigt som iq... ivarje fall om man inte vill att barnen ska bli alltför mycket utanför. Som någon sa.. om det blir svårt att utmana inom de områden som hon tycker om så kanske man ska utmana på de som de inte riktigt behärskar...
  • Ecthalia
    hedmanpazio skrev 2011-01-11 14:12:20 följande:
    Det här är ett känsligt område när man vill särbehandla pga av begåvningsnivå eftersom det varit så tabu så länge att fastställa ens förmåga att ta till sig, bearbeta och använda sig av sinnesintryck, fakta, upplevelser och så vidare. Men det finns fördelar med detta och det handlar bara om en samhällskultur där vi är ovana att klassa folk efter intelligens. Och vardagsmässigt skall man inte göra det, men ut hjälpsynpunkt kan man tycka att det är mer relevant.

I psykiatrin uppmärksammar man nu huruvudia patienter är mottagliga för terapi eller ej beroende på deras resurser (intelligens). En person som varit i psykiatrin länge med flera terapisessioner bakom sig utan att förändras utreds nu vanligtvis för att avgöra resursnivån hos personen och eventuellt få en anpassad terapi.

Pedagogiken borde naturligtvis följa samma princip, men först måste en acceptans kring intelligensbegreppet och dess användbarhet till genom diskussion och informationsspridning så vi kan använda begåvning till något nyttigt och inte bara 'skryt' i forum eller i sociala konversationer.
    om du skulle uttrycka dig mer kortfattat, hur skulle du då sammanfatta dina ord?
  • Ecthalia

Jag har ingen aning om vad som är väldigt begåvad och inte.. bara att jag ibland som förälder känner mig hemskt otillräcklig. Men, det kanske är som du säger... hjälper vi henne nu när hon intresserar sig så kanske det lönar sig i längden.

• Ecthalia
    hedmanpazio skrev 2011-01-11 14:24:46 följande:
    Att det är viktigt att vi börjar använda intelligensbegreppet till något konstruktivt och inte bara som en siffra för att gå med i någon klubb eller skryta med utan för att kunna hjälpa de som behöver hjälp genom att se vad de har för förutsättningar (begåvningsnivå).
    Ja jag håller med. Jag har förstått att många med högt iq tycker att det är rätt jobbigt. Tycker nog de med väldigt lågt iq också, fast av liknande men andra anledningar kan jag tro. Dock kan jag tänka mig att om man har ett högt iq och därav känner sig lite utanför, så kan det vara skönt med en "klubb" där man kan hitta likasinnade. Man får nog ha i åtanke att det finns nötter inom alla kategorier. Misstänker att det är därför sambon helst sonika vägrar berätta hur högt iq han har... Men, jag är nöjd med hur vi har det. Det är ju som du säger, iq är ju bara en siffra. Min sambo brukar säga att jag gör honom glad för att jag inte tänker som honom och att han utmanas av att jag inte tänker som han. Så, jag antar att det är bra. Hur hjälper man någon med begåvning utan att andra ska tolka ens försök till att få hjälp, och stöd, som skryt?
  • Ecthalia
    Zur Farbenlehre skrev 2011-01-11 15:09:48 följande:
    Det har du rätt i! Jag tror i grund och botten handlar det nog vanligtvis att man är bara
    en människa med ett inre liv som är bortom andras insyn och förståelse. Alla människor
    är på något sätt lämnade åt sig själva därmed blir det upplevelser som att man upplever
    världen på ett annat sätt än andra. Det är däremot "ensidigt" för saken är fortfarande att ingen vet om andra, ingen är en öppen bok men man bara vet om sig själv och då fastnar man ibland i sin egen lilla värld.
    Jo det blir ju lätt så tyvärr... men det ska ju inte hindra andra och var och en att försöka göra sig förstådd och intressera sig för sin omgivning och de som vistas i den eller hur? Alla upplever vi världen på olika sätt och det finns ingen som egentligen kan avgöra vems syn på verkligheten som är sann och verklig. Men, detta sätts på prov vid sådana tillstånd som ofta framkallas av schizofreni och liknande. Problemet ligger nog i stora delar i att om man skiljer sig mycket från mängden och sedan dessutom separerar sig från mängden så blir det svårare och svårare att ha ett förhållande till mängden och fastnar man så kan det bli ytterst svårt att ta sig ur det hela... Även om man aldrig kan bli eller vara en öppen bok så tror jag att man tjänar mycket på att försöka måna om sitt sociala liv. Man kan inte begära eller förvänta sig att andra ska kunna förstå ens inre liv, och andra kan itne heller förvänta sig att man själv ska detta... dock bara att man visar respekt för varandras olikheter och olika synsätt och uppväxter, eller vad säger du?
  • Ecthalia
    Zur Farbenlehre skrev 2011-01-11 15:27:43 följande:
    Eller ålder? För mig är det så att mina förusättningar/studieresultat/förmågor utvecklas positvt av först och främst ålder, jag vet i mitt hjärta och med mina erfarenheter att jag är en "late bloomer". Så absolut kan sådant som ålder och även som du nämner högre utbildning leda till fortsatt utveckling.

Utveckling av ens förmågor behöver inte avstanna vid en viss ålder eller en viss IQ nivå.
    Jag tycker att det är underbart att se pensionärer på föreläsningar. De som inte är där som studenter såklart, men som är där för att det är roligt och ge sin syn på det som lärs ut
  • Ecthalia

Så, jag kunde inte låta bli att fråga min sambo om hans iq... ca 140... blev inte förvånad egentligen, men är det vanligare att barn till män med högt iq också får det? eller? Kommer det att sluta med att jag kommer att vara den med lägst iq i den här familjen?

• Ecthalia
    John D skrev 2011-01-12 12:07:27 följande:
    Fotografiskt minne behöver inte alls betyda hög IQ.
    Jag säger inte att du inte har hög IQ, men att du minns saker har ingenting med din intelligens att göra.
    Läser kognitionsvetenskap och där fick vi smäll på fingrarna om vi använde termen fotografiskt minne eftersom de starkt hävdar att det inte existerar. Bara att vissa har en bättre förmåga att minnas och lagra information.
  • Ecthalia
    Cloudy skrev 2011-01-12 12:13:57 följande:
    När tog han reda på det?
    Någon gång i början av vårat förhållande när jag frågade om han inte kunde kolla upp det på skoj. typ tre fyra år sedan... hur så?
Svar på tråden Högt IQ.