Inlägg från: deus ex machina |Visa alla inlägg
  • deus ex machina

Högt IQ.

Anonym (tips till TS) skrev 2011-01-12 13:20:46 följande:
    Och
    Att det är du som sätter dina egna gränser.
    Att konventioner är till för att brytas!
    Att respektera och uppskatta olikheter hos dina kompisar
    Att peppa andra att nå sina mål 
    Precis. 'Behandla andra som du själv vill bli behandlad' är ett bra motto, om man lär sig att se om folk utnyttjar ens egenskap eller ej.
  • deus ex machina
    Ecthalia skrev 2011-01-12 13:26:22 följande:
    Ja det tycker jag att du ska göra. Det finns inget bättre i världen än att känna att man har uppnått alla sina mål ... det enda som är det värsta med det och också baksidan är att jag för min del har blivit rastlös och måste hitta nya och spännande mål att uppnå. Poängen jag vill få fram är att oavsett vem eller vilka som motarbetar dina drömmar och mål så är det bara du själv som sätter gränserna. Håller du inte med? Det finns egentligen ingenting eller någon annan än du som hindrar dig från att plocka upp en fiol... Är man tillräckligt listig finner man vägar till det man vill uppnå bara målet är tillräckligt tydligt :D
    Nej, inte mer än pengar ;)

Nu blev jag faktiskt sugen på att försöka. Trots att jag är notblind och tondöv (jag kan inte läsa noter, utan måste räkna enligt nybörjarreglerna, och jag kan inte säga vilken ton en musiker tar).
  • deus ex machina
    Anonym skrev 2011-01-12 13:26:36 följande:
    Har 100 i IQ

Jag möts också av ilska och förutfattade meninger ibland. Men av andra orsaker än min intelligens. Sånt är livet helt enkelt. 
    100 är medelmåttigt.

Så du menar att vi inte ska sträva efter att acceptans kring olikheter, utan att man får ta förutfattade meningar som de är - 'är du annorlunda, ber du om det' ?
  • deus ex machina
    Ecthalia skrev 2011-01-12 13:34:24 följande:
    nina persson är väl tondöv är hon inte det?
    Vem är Nina Persson?

Jo, nackdelen med att köpa piano billigt, eller att få det gratis, är att de är ostämda och kostad (såvitt jag vet) skjortan att stämma, och därför skänker många bort det. Platsbrist har nog en stor inverkan på det också såklart.

Vi har en trombon, en stratocaster och en akustisk gitarr härhemma, men trombonen får jag bara väsande ur, och jag kan inte stämma en gitarr utan hjälpmedel ;)
  • deus ex machina
    Ecthalia skrev 2011-01-12 13:42:45 följande:
    Sångerskan i The Cardigans :)

Jo vi har inte hunnit stämma det, men så dyrt var det visst inte max tusen lappen... Gitarrerna har vi vänner som har stämt. Det verkar som att vi har en hel orkester mer eller mindre tillsammans *skratt*
    =D Det finns ju elektroniska hjälpmedel till gitarrer (som jag använde under tiden jag spelade i band).

'Jag vet att det är medelmåttigt. 

Tvärtom, jag tror att det ligger mer i TS självkänsla än i IQ:n 

Man kommer alltid bli bemött otrevligt av vissa människor. Alla människor har olikheter som gör att det alltid kommer finnas människor som behandlar oss orätt. Det kan vara nationalitet, utseende, yrke, IQ, vad som helst! Det handlar om att lära sig att inte "fastna" i detta, utan kunna släppa det och gå vidare.

TS känsla finns inte bara hos extremintelligenta personer, utan alla som känner sig utanför.

Men sjävklart ska vi sträva efter acceptans kring oliketer, men vi kommer ALDRIG leva i en fördomsfri värld, och lär man sig inte att inte ta åt sig av vad alla andra säger/tycker kommer ens liv bli jobbigare än nödvändigt. Oavsett vad ens "olikhet" är. 

Dessutom så tycker man att det är jobbigt att ha hög IQ, så kan man ju tona ner det. Lättare än för dem som har väldigt låg IQ... '

Absolut.

Det värsta som finns är folk i ens närhet som aktivt försöker få en att ändra sig själv och sin personlighet, för att det passar dom bättre.
  • deus ex machina

Diagnosträsket är på tok för utbrett.
    Jag tvivlar på att många med adhd/damp, aspergers och autism som diagnos egentligen har det. Men det är lättare för anhöriga och samhälle att acceptera en om man har en legitim ursäkt att sticka ut från mängden.

• deus ex machina
    giftfri skrev 2011-01-12 14:08:48 följande:
    Visst, å vad mer behövs för att klara sig bra/bäst..., högt IQ säger ju eg inte ett skit, då det finns massor med olika sätt att mäta IQ, de flesta helt värdelösa när dom sen ska omsättas i praktiken...
    Alla kan få jättehöga IQ:n, det gäller bara att anpassa mätmetoden efter det omtråde man vill ha fram hög kunskap/fattningsförmåga/talang/fallenhet m.m för..
    Å personligen ser jag i praktiker med utpräglad fallenhet för problemlösning, besitta långt högre IQ än en teoretiker, som ändå skulla va hjälplös IRL, utan hjälp från utomstående..
    Det finns bara en typ av IQ, och EQ räknas inte in där.

Jag har gärna en blandning av street smart och hög IQ.

Hög IQ gör dig inte till en übermänniska. Det visar bara din fallenhet för logiskt tänkande.
    En väldigt intelligent person behöver inte (men för det mesta) ha hög IQ.
    Intelligenta människor behöver inte vara smarta, och lågintelligenta kan vara oerhört smarta.
  • deus ex machina
    Anonym skrev 2011-01-12 14:18:24 följande:
    Källa på det sistnämnda. Jag har nyligen läst rapporter som just skriver att det inte är så, kan plocka fram det senare.
    giftfri skrev 2011-01-12 14:13:31 följande:
    Men vem vill vara som alla andra? Inte jag iaf.., så att känna sig utanför, måste ha med självförtroendet att göra, i vart fall inte med hög IQ.. Men det är ju kännt att de med sk hög IQ, oftare lider av psykiska problem å psykiska störningar, så antgligen ligger hela problematiken där..
    Anledningen till att många med hög IQ lider av depressioner, är för att de tänker mycket mer, analyserar människor, handlingar och världen och hur denna fungerar, än 'medelmåttor' alt. happygolucky-människor.
    Det späs också på från skola, familj, vänner, ovänner att du, som annorlunda, är dum, ful, inte som alla andra, och då måste man ju förstå varför personen mår dåligt ifråga.
  • deus ex machina
    Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 14:28:31 följande:
    Läste emellertid att de med lägre IQ oftare begick självmord då de hade svårare att hitta lösningar på sina problem.
    Tror inte så mycket på det där med statistik. Väldigt vinklat.
  • deus ex machina
    Anonym (tips till TS) skrev 2011-01-12 14:32:41 följande:
    I en tråd där man diskuterar utanförskap  hos oss med hög IQ påstår du att hela problematiken ligger i psykiska problem och störningar. Så alla vi som diskuterar här lider av psykiska problem och störningar som har helt andra grunder än IQ, enligt dig? Snacka om att braka in som en elefant i en glasaffär!!!!
    Grundstenen i din personlighet följde redan med när du skapades. Sedan utvecklas den, beroende på hur du utvecklas, uppfostras och stimulerar dig med.

Psykisk ohälsa (om vi räknar in depression, ångest osv) är någonting som skapas av att omvärlden inte accepterar dig för den du är. Du får ofta höra att det är något fel på dig, på så många sätt att listan skulle bli oändlig, om jag skulle skapa en sådan.
    Nu är detta främst riktat till giftfri, men jag håller med citerade användare.
Svar på tråden Högt IQ.