• Anonym

Högt IQ.

http://hdl.handle.net/2043/9032

http://epubl.ltu.se/1652-5299/2009/044/

http://hdl.handle.net/2043/3244

Högbegåvade människor har inte större sociala problem än andra, snarare tvärtom. Läs gärna även uppsatserna ovan.

”Den som är annorlunda åtminstone i den utsträckningen att denne inte företer särskilt uppskattade  och avundsvärda egenskaper fryses ut ur den sociala gemenskapen. Den särbegåvade blir ett hot mot det social status quo. Även för särbegåvade personer är det sociala viktigt men på grund av sin benägenhet att vara annorlunda råkar många ut för sociala katastrofer. Den särbegåvades dåliga passform beror ofta mer på omgivningens okunna intolerans mer än den särbegåvades brist på social kompetens.”

(Roland S. Persson, Annorlunda Land, Särbegåvningens psykologi)

”De flesta särbegåvade barn, i synnerhet de med måttlig iq, har inte fler sociala problem än vad barn i genomsnitt har, men för de exceptionellt särbegåvade blir det svårt att relatera till de andra barnen.” [för att de är så olika och har så olika referensramar dvs, inte för att de är socialt okunniga.}

Och självklart är det många i tråden som är anonyma, eftersom nästan alla duktiga barn blir retade/mobbade mer eller mindre under sin skoltid. Och många låtsar att de är dummare än de är för att bli accepterade socialt. Det kan man ju förstå när man läser hur arga folk blir här i tråden.

Den situationen har jag själv levat med i hela mitt liv. Jag skulle aldrig få för mig att tala om min IQ – på direkt fråga har jag vid två tillfällen berättat att jag är med i Mensa, men jag gömmer alla tidningar etc om jag har besök, just för att folk blir så arga och får en massa fördomar. Jättetrist.

• Anonym

En del frågar vad det är man löser mycket snabbare än alla andra. Ett exempel:

På jobbet diskuterar vi att vi bör lösa ett problem genom att göra x. Då kan någon ha invändning y. Jag kan redan från början se vad som kommer hända: någon kommer komma med motargument z, någon kommer med argumentet a, som bygger på invändning y. Det leder till att någon drar slutsatsen c – och vi kommer gemensamt fram till att vi trots allt måste göra x. Det inser jag på en sekund, medan alla andra måste prata om y, z och a en lång stund, för att därefter komma till c. Där har jag redan varit i 5-10 minuter för jag fattade genast att diskussionen skulle sluta där. Så är det ständigt – jag tillbringar en stor del av min tid på att vänta att alla andra skall fatta.

Och det handlar inte om att det bara är jag som vet om existensen av y, z och a; alla vet det, men för alla andra tar det längre tid att processa vad som kommer hända om z, a, c etc, medan jag gör det omedelbart, utan att ens reflektera över det.

• Anonym

Varför ska alla skrika asbergers så fort en människa har problem med den sociala biten? Bara för att man är introvert och har svårt att förstå varför vissa människor agerar som de gör, innebär det inte att man har asbergers eller någon annan bokstavskombination.
    Dessutom, för att det ska vara asbergers, ska personen ifråga inte kunna förstå varför människor KÄNNER som de gör (blir ledsna, sårade, arga, upprörda etc etc).

• Anonym
    Lavish skrev 2011-01-12 08:21:11 följande:
    Jag känner igen mig mycket i det du skriver och det har väl inte alltid varit så kul . Så högt IQ tror jag inte jag har, men den sociala biten.

Ända sen jag var barn har jag snabbt kunnat hitta folks ömma punkter och hur man bäst övertalar dem eller kommer åt dem. Har alltid haft lätt för att få det jag vill ha. Jag tror det är det jag fått bra betyg på snarare än hög intelligens, jag identifierar snabbt vad läraren vill ha och vad som imponerar på denne. Sen anpassar jag mig efter det. Jag spelar de roller som för tillfället gagnar mig mest utan att kunna hindra mig själv från det.

Nu börjar jag väl låta som om jag har jävligt höga tankar om mig själv som du nyss blev anklagad för men jag tycker/tror ändå att jag oftast vill andras bästa. Det har lett till problem för mig. Ofta har jag tyckt att jag har sett vad som vore bra för andra människor. Och genom manipulation som kommer ganska naturligt för mig så har jag fått dem dit jag tycker att de ska. Först efteråt inser jag att jag plötsligt tagit på mig ett gigantiskt ansvar för en annan människas liv som jag inte alls vill ha eller känner mig beredd att ta. Det är något jag försöker jobba med mig själv för. Att inte gå in och manipulera andra i den riktiningen jag tycker vore bra för dem.

Nu ska jag ju snart ha barn och är litet orolig för hur det ska bli med detta. Är inte uppfostran kvalificerad manipulation?
    Låter som en manipulativ personlighet (Är du månne ENFJ?)
  • Anonym

Att känna sig annorlunda TS är aldrig särskilt kul och jag förstår dig faktiskt, även om jag kanske inte är i samma sits. Att se ned på andra människor för att man rent ut sagt tycker de är dumma är heller ingen rolig känsla. Tvärtom!

• Anonym
    Cloudy skrev 2011-01-12 11:12:03 följande:
    Ni som känner ett behov av att manipulera bör ju kolla upp om ni lider av psykopati. Psykopater känner sig smartare än andra och har ett starkt behov av att manipulera andra att göra som de vill.
    Du vet ju inte vad du pratar om.
  • Anonym

Har 100 i IQ

Jag möts också av ilska och förutfattade meninger ibland. Men av andra orsaker än min intelligens. Sånt är livet helt enkelt. 

• Anonym
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:30:29 följande:
    100 är medelmåttigt.

Så du menar att vi inte ska sträva efter att acceptans kring olikheter, utan att man får ta förutfattade meningar som de är - 'är du annorlunda, ber du om det' ?
    Jag vet att det är medelmåttigt. 

Tvärtom, jag tror att det ligger mer i TS självkänsla än i IQ:n 

Man kommer alltid bli bemött otrevligt av vissa människor. Alla människor har olikheter som gör att det alltid kommer finnas människor som behandlar oss orätt. Det kan vara nationalitet, utseende, yrke, IQ, vad som helst! Det handlar om att lära sig att inte "fastna" i detta, utan kunna släppa det och gå vidare.

TS känsla finns inte bara hos extremintelligenta personer, utan alla som känner sig utanför.

Men sjävklart ska vi sträva efter acceptans kring oliketer, men vi kommer ALDRIG leva i en fördomsfri värld, och lär man sig inte att inte ta åt sig av vad alla andra säger/tycker kommer ens liv bli jobbigare än nödvändigt. Oavsett vad ens "olikhet" är. 

Dessutom så tycker man att det är jobbigt att ha hög IQ, så kan man ju tona ner det. Lättare än för dem som har väldigt låg IQ... 
  • Anonym

Ang Deus ex machinas kommentarer om att h*n inte fick några svårare böcker – det var otroligt vanligt, och är fortfarnade vanligt tyvärr.

Ang Echtalia: ”Det jag menar är... visst är väl jag som förälder också ansvarig för att ge mitt barn utmaningar och inte bara blint tro på skolsystemet?”

Visst är det så, så de som lider allra mest är de som är högbegåvade med föräldrar som inte har erfarenhet/intresse/kunskaper att motivera barnen hemma. Men: att tillbringa 5-8 timmar om dagen med att vänta på alla andra och lära sig skriva bokstaven O när man helst vill skriva uppsatser är direkt skadligt för ett barns utveckling och självkänsla.

Echtalia: ”Jag undrar om barn med högt iq med högt utbildade föräldrar får bättre stöd, uppmuntran och utmaningar?”

Tveklöst ja. I en del amerikanska skolor har man infört/talat om att införa obligatorisk sommarskola, där man går på muséer och vidgar vyerna på roliga sätt. Skillnaden mellan högbegåvade föräldrars barn och lågbegåvade föräldrars barn är annars enorm efter sommaren, de förstnämndas barn har förkovrat sig under sommaren, de sistnämndas har tittat på TV. (Ja, självklart en generalisering!)

En engelsk undersökning påvisade att högbegåvade arbetarbarn efter ett år i skolan kunde mindre än medelbegåvade medelklassbarn, just beroende på den stimulans de får hemifrån.

• Anonym

Ang. de som tycker att man kan lära sig intelligenstest av Mensas typ och att det därmed inte är svårt: Problemet är att du inte kommer ha tid att göra det. Ena delen av Mensatestet var ett häfte med kanske 20-25 sidor med logiska problem av samma typ som man ser i IQ-test på nätet (”var skall pricken sitta i rutan för att passa i den logiska följden”, ”Vilken fyrkant saknas” etc). På varje sida var det kanske 10 olika sådana. Du har ungefär en minut på dig per sida. Om du inte omedelbart ser vad som fattas eller vad som skall läggas till så har du inte en chans att sitta och fundera på det. Jag klarade testet med mycket god marginal, men hade inte en chans att göra alla uppgifter, de sista sidorna fick jag bara panikkryssa (har aldrig hänt för att jag inte har hunnit med något på ett test så det var en intressant upplevelse i sig!).

Svar på tråden Högt IQ.