Högt IQ.
Ang Mensas test på sidan: Det är ju bara ett smakprov där. Avsevärt svårare att sitta i en knäpptyst sal med människor som tänker så det knakar och enbart höra "fem minuter kvar, fyra minuter kvar..."!
Ha ha ha, hur ska det här tolkas..,som nåt slags bevis för att de med högt IQ saknar socialkompetens..., känner ni er konstiga och annorlunda, så behöver ni uppenbart professionell psykiatrisk hjälp, för det har inget med hög IQ att göra..., herregud, vad får folk allt ifrån..
Men ni som är så jävla smarta, att ni t.o.m har papper på det, ni måste väl kunna lösa problemet själva, eller är ni inte tillräckligt smarta för det?
Aha! Högt IQ = lågt EQ.
"ursäkta men vad är ditt problem medelmåtta" hette det
![]()
återigen, det är absolut inte givet att högintelligenta människor har större sociala problem, snarare tvärtom, visar studier som gjorts nyligen.
"American gifted girls especially, have been found to be more depressed than equally able boys, often underestimating their abilities because of conflicts between of success and 'femininity' (Luthar, Zigler, & Goldstein, 1992). Yet at least as much evidence provides the entirely opposite picture; the gifted being at least as emotionally well balanced as any others. For example, a recent study of over 220 gifted and non-gifted American children in their first year of high-school concluded that the gifted saw themselves as being more intimate with friends, took more sports-related and danger-related risks, and felt that they were at least as good in social-skills as their non-gifted peers: their teachers agreed (Field, Harding, Yando, Gonzalez, Lasko, Bendell and Marks, 1998)."
Jag kan rekommendera www.joanfreeman.com. Där finns en väldig massa studier att läsa i detta ämne, nedladdningsbara. Joan Freeman är en världsledande forskare i ämnet.
Jag gjorde ett test och hamnade mellan 140-150 kommer inte ihåg exakt. Är nu ingenjörstudent som faktist har ett väldigt bra socialt liv trots hög IQ. När jag gick högstadie och gymnasium hade jag det lite svårare med den sociala biten eftersom folk tycker att det är jobbigt med määnniskor som är betydligt smartare.
Min tröskel kom när jag började på universitet. Jag började vara som alla andra medvetet, och inte försöka förklara relativitetsteorin när någon hade läst en artikel om den i någon tidning.
Mina klasskamrater tycker iofs att jag är guld värd eftersom jag har lätt i skolan och dessutom har byggt egna enklare formler när det gäller både konstruktion och fysik på universitetsnivå.
Det enda jag saknar är att jag önskar att jag hade lättare för att prata med folk. Träffade ikväll en person som jag tyckt om men som flyttade långt bort. Det enda jag kom på att säga är hej hur är det, sen var det färdigt pratat...