• Anonym

Tvingad till en timmes lunch mm

Jag tycker genast du ska gå med i facket. Gör det i morgon.
    Det han gör är förbjudet. Han har inte rätt att gå tillbaka på förhandlade avtal, han har inte rätt att låta bli att betala ut din lön.
    Däremot har han rätt att inte betala ut lön för de timmar du inte varit på jobbet, men det verkar väldigt märkligt att du inte får jobba in den tiden genom att ta kortare lunch.

Något säger mig att ni inte har kollektivavtal på din arbetsplats?

• Anonym

Mitt råd = satsa på att söka et nytt jobb medan du har ett jobb kvar...Risken är stor at du snart står ut, tragiskt med sant.. och medan du väntar på att få sparken, gå med i facket så kan du i alla fall få hjälp när den dagen kommer!!!

• Anonym

Den bittra sanningen är att arbetsgivarna inte kan stå för att det har varit förseningar i tågtrafiken. Det där med att du jobbar in lunchen är inte heller tillåtet. Man måste ha en viss tids rast efter ett antal arbetade timmar. 

Att du får gå hem en timme tidigare på fredagarna, är det nåt som står på papper eller var det en muntligt överenskommelse? Så länge du inte har det på papper kan inte facket förhandla att arbetsgivaren ska betala 4 timmar i lön till dig när du inte jobbar.  

• Anonym

TS, om du väljer att säga upp dig så kan du slippa karensen i A-kassan om det är så att arbetsgivaren inte sköter sig. Om han inte följer LAS eller andra lagstadgade avtal så har du heller ingen skyldighet att stanna där.

Ring A-kassan och prata med dem. Det kan vara värt att stanna i 6 månader så att du får ett nytt arbetsvillkor om du inte har några dagar kvar.

Men jag tycker verkligen att du ska gå med i facket omgående och prata med dem. Det är helt riktigt att arbetsgivaren inte måste betala dig för tid du inte varit på jobbet, men allt annat som han har för sig är inte ok arbetsrättsligt.

Svar på tråden Tvingad till en timmes lunch mm