• Anonym (Orolig)

Tvingad till en timmes lunch mm

Jag är bara tvungen att höra med andra hur de har det på sina arbetsplatser.
    Idag kallade chefen oss till lunchrummet för ett möte. Vi skulle få en stämpelklocka för han litade inte på att vi arbetade den tid vi skulle och att vi ljög vid tidrapporteringen. Detta grundar han på att vi flera stycken som arbetar på arbetsplatsen åker tåg till arbetet och ganska så långt. Skånetrafiken har haft stora problem med snön och med citytunneln och det har inte varit ovanligt med 2 timmars resa till jobb (som normalt ska ta 25 minuter). Han tyckte att han inte kunde hjälpa att vi var insnöade och han kunde då inte komma hem till oss och skotta (ursäkta! Jag skottar själv!) men jag kan väl för fasen inte hjälpa att de ställer in tåg och de tåg som går blir sittandes i en hel timme precis utanför stationen och vi får inte gå av! Han visste när han anställde mig att jag är ensamstående mamma och jag fick ändrat min arbetstid från 8-17 till 7.30-16.30 så att jag skulle hinna med ett tåg som tog mig hem innan fritids stänger. Under december har jag fått över 10 timmar minus pga förbaskade skånetrafiken och inte kan jag få ut pengar från dem för det. MEN hur ska jag kunna jobba in det??? Jag förklarade för honom att jag ju inte tog en timmes lunch ändå så jag kanske kunde få tillgodräkna mig en halvtimme av det iaf för att kunna arbeta in. Efter en stund in i mötet hette det helt plötsligt att frukosten skulle vara 15 minuter och den räknades in i lunchtimmen - vilket då gav oss 45 minuter lunch istället. Får man inte ha fikapauser längre? När jag frågade om man inte kunde få jobba in lunchen för att fixa minuset så var hans svar att han sket i att vi inte tog 1  (45min???) timmes lunch och om vi ville jobba på lunchen så fick vi väl göra det men inte få tillgodoräkna någon tid för det! Jag har ju inga möjligheter att arbeta över så många timmar innan januari är slut (han låter oss få månaden efter att fixa det). Sen verkar det som om han trollat bort timmen som jag dealade till mig på fredagarna - att jag fick gå en timme tidigare utan löneavdrag! Jag har arbetat där i 3 1/2 månad nu och har fast tjänst men det känns som om han vill bli av med mig då han vet hur min situation är. Jag har inget annat val än att ta minus på lönen men det är tufft som det är med dyr hyra och ett växande barn... Vet varken ut eller in...
    Fler som har det såhär? Jag ska t om börja jobba extra på helgerna inom vården för att få det att gå runt.. hur länge ska man orka att leva såhär..

Tyvärr är jag inte med i facket - endast a-kassan - då min ekonomi satte stopp för den dyra fackavgiften. Företaget är såklart ej heller anslutet till ngt fack. Vågar man byta till ett annat fack och a-kassa när man är i den situationen jag är? Har tänkt byta till unionen men har läst en del att folk har haft problem med dem. Så många frågor och inga svar.. och en jäkla massa oro.. Kanske ska tillägga att jag fick lön från första dagen - dvs jag fick lön första månaden (inte innestående) och i början av december började chefen säga att revisorn sagt att jag inte skulle få någon lön i januari för att jag skulle också ha en månad innestående... Ska jag bli hemlös till på köpet nu också :´(

• Svar på tråden Tvingad till en timmes lunch mm
  • Anonym

Jag tycker genast du ska gå med i facket. Gör det i morgon.
    Det han gör är förbjudet. Han har inte rätt att gå tillbaka på förhandlade avtal, han har inte rätt att låta bli att betala ut din lön.
    Däremot har han rätt att inte betala ut lön för de timmar du inte varit på jobbet, men det verkar väldigt märkligt att du inte får jobba in den tiden genom att ta kortare lunch.

Något säger mig att ni inte har kollektivavtal på din arbetsplats?

• Mandy1980

Facket kan inte hjälpa dig. Det är den bista verkligheten. Du får gå ner i tid. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2011-01-10 20:40:47 följande:
    Jag tycker genast du ska gå med i facket. Gör det i morgon.
    Det han gör är förbjudet. Han har inte rätt att gå tillbaka på förhandlade avtal, han har inte rätt att låta bli att betala ut din lön.
    Däremot har han rätt att inte betala ut lön för de timmar du inte varit på jobbet, men det verkar väldigt märkligt att du inte får jobba in den tiden genom att ta kortare lunch.

Något säger mig att ni inte har kollektivavtal på din arbetsplats?
    Nej.. inget kollektivavtal.. har inte fått en lönelapp sedan jag började heller.. fast jag behöver ha en för att sända in till försäkringskassan för min tös trillade på skolan och vi fick åka akut till tandläkaren.. Det betalas inte in någon extra pension och jag vet inte heller om det ens betalas in skatt för oss - då får jag ju ingen pension alls.. Jag orkar snart inte gå till jobbet längre... gråter mig till sömns varje kväll och vaknar med puffiga ögon varje morgon. Jag som brukade prata med mina medpassagerare på tågstationen på morgnarna - nu stannar jag 10 meter innan dem och står där själv..orkar inte..
  • Anonym (Orolig)

Vill tillägga att en utav säljarna som han anställde samtidigt som mig fick sluta på dagen 1 1/2 månad efter hans första dag. Han tog sonika bort hans telefon och tog bort papperna, pennor och annat. Där satt säljaren och kliade sig i huvudet och sa "ja, antar att chefen vill prata med mig när han kommer". När chefen kom kallade han honom till sig och kom sen in till mig och sa "skriv ett uppsägningspapper". JAG fick skriva ngt som jag aldrig skrivit innan och jag visste att om säljaren skulle stämma företaget så skulle han vinna. Jag förklarade för chefen att jag inte visste hur ett sådant papper skulle se ut. Stämning har kommit men jag vet inte om det är klart - det får jag inte reda på.

• Anonym (Orolig)

Snälla... ingen som har råd till mig??

• Anonym

Mitt råd = satsa på att söka et nytt jobb medan du har ett jobb kvar...Risken är stor at du snart står ut, tragiskt med sant.. och medan du väntar på att få sparken, gå med i facket så kan du i alla fall få hjälp när den dagen kommer!!!

• Yogi

Ta kontakt med facket och be dem om hjälp (du kan gå med omgående o en månad tillbaka). De kan upplysa dig om vilka rättigheter du har o vilka skyldigheter din arbetsgivare har. Bl a att du har rätt till anställningsavtal o lönespecifikationer. De kan också ta fighten för din del oavsett om arbetsgivaren har kollektivavtal eller ej.

Din arbetsgivare verkar inte vara speciellt seriös så det är kanske ett gott råd att börja se dig om efter att annat jobb.

Lycka till!

• Anonym

Den bittra sanningen är att arbetsgivarna inte kan stå för att det har varit förseningar i tågtrafiken. Det där med att du jobbar in lunchen är inte heller tillåtet. Man måste ha en viss tids rast efter ett antal arbetade timmar. 

Att du får gå hem en timme tidigare på fredagarna, är det nåt som står på papper eller var det en muntligt överenskommelse? Så länge du inte har det på papper kan inte facket förhandla att arbetsgivaren ska betala 4 timmar i lön till dig när du inte jobbar.  

• Anonym (Ojoj)

Jag skulle också försöka hitta ett nytt jobb.
    Att arbeta på ett ställe utan kollektivavtal och som inte betalar in någon tjänstepension är inte bra.
    Nu vet inte jag vad du tjänar men det handlar om ganska stora belopp som arbetsgivaren sätter av, och om arbetsgivaren inte gör det så betyder det att du själv måste spara motsvarande för att du ska få samma pension i slutändan.

Att du inte fått några lönespecifikationer är också allvarligt. Lönespecifikationen är det enda beviset du har för att arbetsgivaren betalar in skatt för dig varje månad. Kan du inte bevisa det så kan skatteverket kräva DIG på de pengarna i slutändan.

Sen är det klart att en arbetsgivare utan kollektivavtal är fri att sätta regler för tex. fikaraster, luncher mm på egen hand jämfört med ett kollektivavtalsbundet företag. Men man måste alltid följa lagen, arbetsmiljölagen exempelvis. Så jag skulle börja titta lite där om jag var du.

• Åsa

Det verkar vara en knepig arbetsplats där chefen sätter regler lite som han tycker.

Däremot är det inte så att man har någon regelmässig rätt att jobba igen, minst av allt om det innebär att du inte tar för kort rast enligt arbetslagstiftningen. Om det inte står i avtalet att du har flextid så är det angiven arbetstid som gäller. Om du inte kan hjälpa att du missat arbetstid kan du inte avskedas för det men chefen har all rätt att dra av lön för den missade tiden och jobba igen den får du göra om ni överenskommit om det men inte annars.

En annan femma är att det vore schysst att låta dig göra det. Förutsatt förstås att du gör samma nytta på den tid du jobbar igen som den du missat. Givetvis kan inte ex en receptionist med kundmottagning som jobb jobba igen på tider när det inte kommer någon, för att ta ett sådant exempel.

• Anonym (Orolig)
    Åsa skrev 2011-01-11 16:20:53 följande:

Det verkar vara en knepig arbetsplats där chefen sätter regler lite som han tycker.

Däremot är det inte så att man har någon regelmässig rätt att jobba igen, minst av allt om det innebär att du inte tar för kort rast enligt arbetslagstiftningen. Om det inte står i avtalet att du har flextid så är det angiven arbetstid som gäller. Om du inte kan hjälpa att du missat arbetstid kan du inte avskedas för det men chefen har all rätt att dra av lön för den missade tiden och jobba igen den får du göra om ni överenskommit om det men inte annars.

En annan femma är att det vore schysst att låta dig göra det. Förutsatt förstås att du gör samma nytta på den tid du jobbar igen som den du missat. Givetvis kan inte ex en receptionist med kundmottagning som jobb jobba igen på tider när det inte kommer någon, för att ta ett sådant exempel.

Saken är den att jag oftast inte har något att göra på förmiddagarna alls tyvärr. Vid anställningsintervjun var jag helt klar att jag var beredd på att kavla upp ärmarna och han sa då att det fanns hur mycket jobb som helst, kanske så mycket att han skulle anställa en assistent till. Detta var en ren lögn för inte på snart 4 månader har jag haft arbetsuppgifter hela dagarna. Jag gillar att ha att göra och där jag jobbade innan - på ett vikariat som jag slutade på för att ta detta jobb - hade jag först så mycket att göra att jag verkligen höll på att gå in i väggen (tog inte lunch, inte fika), sen fick jag andra arbetsuppgifter där jag satt halvdag i telefon och halvdag med administrativa uppgifter. Den halvan av dagen som jag satt i kundtjänst i telefon fanns det hur mycket som helst att göra - den andra halvan (förrutom 3-4 dagar i månaden) hade jag nästan ingenting att göra. Jag hoppade in extrapass i telefonen istället då. Men här har jag ingenting att göra nästan. Jag har bett om mer att göra och sagt till honom att jag vill ha mer att göra men det finns inget. När posten kommer med chefen har jag ca 15 minuters arbete, ibland dyker han upp åtta eller som idag vid 13-tiden. Det kommer kanske 5 samtal om dagen som rings till oss och jag ringer ett eller två, frammåt eftermiddagen och ibland precis innan jag slutar kommer han med grejer till mig och jag tänker BRA då har jag att göra imorgon bitti när jag kommer iaf. När jag sen kommer på morgonen är allting redan gjort. Jag är en självgående människa som redan tar egna beslut i mitt arbete och det tycker jag om - men jag hade gärna gjort det hela dagarna, inte bara en till två timmar per dag. Dagarna blir så otroligt långa och tröttheten blir jag inte av med. Jag arbetar 7.30 till normalt 16.30 med en timmes lunch, eller vet inte för igår räknade han in frukosten i lunchen. Har man verkligen inte en endaste betald rast under dagen? Det har jag haft på alla andra ställen jag jobbat, som visserligen haft kollektivavtal. Jag trivs med arbetskamraterna men hatar allt skit som följer med, nu får vi inte lön förrän den 28 fast han sa från början att det var lön den 25. Vi fick lön den 22 december och nu ska jag vänta ända till den 28 januari innan jag får nästa lön - OM jag nu får lön för det har jag inte vågat fråga.
  • Åsa
    Anonym (Orolig) skrev 2011-01-11 18:37:08 följande:
    Har man verkligen inte en endaste betald rast under dagen? .
    Arbetsplatsen verkar inte kul

Vad gäller rast och paus så regleras det i respektive kollektivavtal, som ni då saknar. Vi har ex rätt till 5 min paus för varje arbetad timme, att förläggas när arbetet så tillåter. Om man sedan använder en för att ta en 20 min kaffepaus eller gå och röka tre gånger eller lägga en stund på att ringa privatsamtal är en annan historia. Men det är alltså vårt avtal, på ett annat ställe är det något annat framförhandlat.

Ang vad arbetsrätten säger om raster mer allmänt, som är vad som bör röra dig då ni saknar avtal,  (vet inte om du syftar på "rast" som är obetald eller "paus" som är på betald arbetstid)  säger Arbetsmiljöverket:

"Den anställde ska ha en rast efter fem timmars arbete. Lagen säger dock inte hur lång rasten ska vara, men om det bara finns en rast under arbetsdagen bör den inte vara kortare än 30 minuter. 
      Utöver rasterna ska arbetstagaren kunna göra kortare avbrott från arbetet, pauser. Under en paus får arbetstagaren inte lämna arbetsstället och pausen räknas som arbetstid. Lagen säger inte hur många eller långa pauserna ska vara utan ger uttryck för att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt."

http://www.av.se/fragorochsvar/790.aspx

Just tid/möjlighet att ta pauserna verkar ju inte vara det som saknas på din arbetsplats
  • MickeN1973

Det är inte arbetsgivarens problem att du inte kommer i tid.

Du får helt enkelt ta ett tidigare tåg. 

• Anonym (Orolig)
    MickeN1973 skrev 2011-01-12 10:53:56 följande:
    Det är inte arbetsgivarens problem att du inte kommer i tid.

Du får helt enkelt ta ett tidigare tåg. 
    Då jag har en dotter att lämna på fritids och de öppnar 6.30 åker jag det tidigaste tåget jag kan. Det är inte mitt fel att jag blir sen när en normalt 25 minuter lång resa blir en och en halv timme lång istället. Det är ju inte så att de låter en gå av tåget när det står stilla pga fastfrusen växel.
  • MickeN1973
    Anonym (Orolig) skrev 2011-01-12 13:32:15 följande:
    Då jag har en dotter att lämna på fritids och de öppnar 6.30 åker jag det tidigaste tåget jag kan. Det är inte mitt fel att jag blir sen när en normalt 25 minuter lång resa blir en och en halv timme lång istället. Det är ju inte så att de låter en gå av tåget när det står stilla pga fastfrusen växel.
    som sagt det är inte arbetsgivarens problem att du inte kan ta dig till jobbet.

Att det sedan innebär att du är mindre tid på jobbet och därför får mindre lön,  ja sånt e livet.

sen finns det mer eller mindre flexibla arbetsplatser.

Du får söka ett annat jobb helt enkelt

• niklas81
    Anonym (Orolig) skrev 2011-01-12 13:32:15 följande:
    Det är kommentarer som dessa som gör att arbetsgivare drar sig för att anställa mammor/pappor med småbarn. Ett företag ska inte behöva anpassa sig efter de anställda såhär mycket, utan det är de anställda som måste försöka anpassa sig till företaget. I det här fallet menar du att företaget ska stå för kostnaden av din lön, trots att du kommer försent pga tåget. Det är inte ditt fel att tåget är försenat, och inte heller är det företagets fel. Ska de då behöva betala ut lön trots att du inte jobbar, för att en tredje part (SJ) är skyldig till att du inte kommer till jobbet i tid?
  • Anonym

TS, om du väljer att säga upp dig så kan du slippa karensen i A-kassan om det är så att arbetsgivaren inte sköter sig. Om han inte följer LAS eller andra lagstadgade avtal så har du heller ingen skyldighet att stanna där.

Ring A-kassan och prata med dem. Det kan vara värt att stanna i 6 månader så att du får ett nytt arbetsvillkor om du inte har några dagar kvar.

Men jag tycker verkligen att du ska gå med i facket omgående och prata med dem. Det är helt riktigt att arbetsgivaren inte måste betala dig för tid du inte varit på jobbet, men allt annat som han har för sig är inte ok arbetsrättsligt.

• Åsa
    niklas81 skrev 2011-01-12 16:37:06 följande:
    Det är kommentarer som dessa som gör att arbetsgivare drar sig för att anställa mammor/pappor med småbarn. Ett företag ska inte behöva anpassa sig efter de anställda såhär mycket, utan det är de anställda som måste försöka anpassa sig till företaget. I det här fallet menar du att företaget ska stå för kostnaden av din lön, trots att du kommer försent pga tåget. Det är inte ditt fel att tåget är försenat, och inte heller är det företagets fel. Ska de då behöva betala ut lön trots att du inte jobbar, för att en tredje part (SJ) är skyldig till att du inte kommer till jobbet i tid?
    Aarbetsgivaren är inte skyldig att betala lön om TS inte är på jobbet vid angivet schema men jag kan inte se vad TS föräldraskap har med saken att göra. Jag betvivlar att folk utan barn heller sätter av två timmar för att ta sig till jobbet när det enligt tidtabellen ska ta tjugofem minuter.
  • Anonym (Orolig)
    niklas81 skrev 2011-01-12 16:37:06 följande:
    Jag har inte alls sagt att arbetsgivaren skall stå för kostnaden. Jag ville ha chansen att ta en halvtimme av min lunch att jobba in tiden. Just på grund att jag inte har möjlighet att jobba över hur mycket som helst. Vi har bara en månad på oss att jobba in minuset - d v s till brytdatumet för lön (som jag inte har en aning om när det är). Den enda chansen jag har att jobba in så pass mycket tid hade varit om jag kunnat jobba in en halvtimme av lunchen och möjligtvis kunna ta en halvtimme timme någon eftermiddag om jag kan få hjälp att få hem dottern från fritids och att hon har någonstans att vara tills jag kommer hem. Idag var såklart tåget hem försenat 25 minuter vilket gjorde att jag var tvungen att få dottern att gå hem helt själv, mörkt, halt och kallt och inga trottoarer att gå på - smala gator med ibland bilar parkerade ute på gatorna så det knappt blir plats för en bil att köra bredvid. Det är en plåga att sitta på ett tåg som tar 10 minuter på sig att bara ta sig ut från bangården efter att först väntat på tåget i 25 minuter. När jag var på orten jag bor hade fritids stängt sedan länge så jag hade aldrig hunnit. Hade jag inte varit beroende av varenda öre av min lön hade jag kunnat ta en dag utan betalning men jag har inte utrymme till det. Han visste om att jag är ensamstående mamma när han anställde mig. Det som är väldigt konstigt i kråksången är att det nu idag kom en helt ny anställd som ingen av oss andra visste om skulle komma - även hon ensamstående mamma utan pappa till barnet + att hon bor långt ut på landet och det är stor riskt att även hon fastnar där om det blir snöoväder igen. Förstår mig inte på honom. Däremot så tog jag mod till mig idag och frågade om timmen på fredagen som jag förhandlat till mig - han sa att det väl fanns skrivet så den fick vara kvar. Möjligtvis kommer jag ta någon av fredagarna och jobba en timme extrra eller en och en halv om jag kan få någon att ställa upp och ta dottern vilket är ganska svårt på fredagar.
Svar på tråden Tvingad till en timmes lunch mm