Tvingad till en timmes lunch mm
Jag är bara tvungen att höra med andra hur de har det på sina arbetsplatser.
Idag kallade chefen oss till lunchrummet för ett möte. Vi skulle få en stämpelklocka för han litade inte på att vi arbetade den tid vi skulle och att vi ljög vid tidrapporteringen. Detta grundar han på att vi flera stycken som arbetar på arbetsplatsen åker tåg till arbetet och ganska så långt. Skånetrafiken har haft stora problem med snön och med citytunneln och det har inte varit ovanligt med 2 timmars resa till jobb (som normalt ska ta 25 minuter). Han tyckte att han inte kunde hjälpa att vi var insnöade och han kunde då inte komma hem till oss och skotta (ursäkta! Jag skottar själv!) men jag kan väl för fasen inte hjälpa att de ställer in tåg och de tåg som går blir sittandes i en hel timme precis utanför stationen och vi får inte gå av! Han visste när han anställde mig att jag är ensamstående mamma och jag fick ändrat min arbetstid från 8-17 till 7.30-16.30 så att jag skulle hinna med ett tåg som tog mig hem innan fritids stänger. Under december har jag fått över 10 timmar minus pga förbaskade skånetrafiken och inte kan jag få ut pengar från dem för det. MEN hur ska jag kunna jobba in det??? Jag förklarade för honom att jag ju inte tog en timmes lunch ändå så jag kanske kunde få tillgodräkna mig en halvtimme av det iaf för att kunna arbeta in. Efter en stund in i mötet hette det helt plötsligt att frukosten skulle vara 15 minuter och den räknades in i lunchtimmen - vilket då gav oss 45 minuter lunch istället. Får man inte ha fikapauser längre? När jag frågade om man inte kunde få jobba in lunchen för att fixa minuset så var hans svar att han sket i att vi inte tog 1 (45min???) timmes lunch och om vi ville jobba på lunchen så fick vi väl göra det men inte få tillgodoräkna någon tid för det! Jag har ju inga möjligheter att arbeta över så många timmar innan januari är slut (han låter oss få månaden efter att fixa det). Sen verkar det som om han trollat bort timmen som jag dealade till mig på fredagarna - att jag fick gå en timme tidigare utan löneavdrag! Jag har arbetat där i 3 1/2 månad nu och har fast tjänst men det känns som om han vill bli av med mig då han vet hur min situation är. Jag har inget annat val än att ta minus på lönen men det är tufft som det är med dyr hyra och ett växande barn... Vet varken ut eller in...
Fler som har det såhär? Jag ska t om börja jobba extra på helgerna inom vården för att få det att gå runt.. hur länge ska man orka att leva såhär..
Tyvärr är jag inte med i facket - endast a-kassan - då min ekonomi satte stopp för den dyra fackavgiften. Företaget är såklart ej heller anslutet till ngt fack. Vågar man byta till ett annat fack och a-kassa när man är i den situationen jag är? Har tänkt byta till unionen men har läst en del att folk har haft problem med dem. Så många frågor och inga svar.. och en jäkla massa oro.. Kanske ska tillägga att jag fick lön från första dagen - dvs jag fick lön första månaden (inte innestående) och i början av december började chefen säga att revisorn sagt att jag inte skulle få någon lön i januari för att jag skulle också ha en månad innestående... Ska jag bli hemlös till på köpet nu också :´(