Tråden för socialsekreterare
Hej alla kollegor!
Jag har sett att det finns en del "yrkestrådar" här på fl och tycker att vi behöver en också. Jag lägger detta i känsliga rummet för att kunna vara anonym. Anledningen till detta är att jag arbetar med barnavårdsutredningar och inte vill bli igenkänd av klienter då jag varit utsatt för hot. Jag bor på en liten ort och kommer att börja jobba här inom kort och vill inte kunna bli identifierad här på fl. Jag har sett att en del socialsekreterare skriver anonymt och andra inte, hur resonerar ni? Har ni bilder på era barn och er själva i presentationen så att det går att koppla ihop er med familjen? Jag kanske är onödigt försiktig.
Jag undrar också hur ni som arbetar med barnavårdsutredningar eller ungdomsutredningar och har egna barn upplever det. Är det tyngre och svårare när man har barn själv eller är det samma sak?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-28 09:47:39:
I tråden har kommit förslag på att jag (TS) ska skriva till att vi inte svarar på frågor om vårt arbete genteomt klienter i tråden. Jag skrev inte det från början för att jag inte ville att någon skulle känna sig ovälkommen i denna tråd och det vill jag fortfarande inte. Men det har uppstått en del diskussioner i tråden som jag tycker är onödiga och tråkiga, därför vill jag med detta tillägg säga att det är svårt att besvara frågor angående socialtjänstens arbete och bedömningar i enskilda fall. Det går aldrig att få hela historien beskriven i detta forum och därför går det inte heller att svara på frågor om hur bedömningen gjorts i ett visst ärende.