Inlägg från: Anna Carin Lilja |Visa alla inlägg
  • Anna Carin Lilja

Bim+8 negativt test och ingen mens

Hej!
    I tidig graviditet kan symtom o känslor variera väldigt mycket. Vi brukar oftast råda till att vänta två veckor efter förväntad utebliven mens innan man sätter g-test. Detta pga att i tidig graviditet har man låga hormonhalter som ibland inte visar sig på g-test-stickor. Efter några veckor stiger hormonkoncentrationen kraftigt. Ibland kan man även ha en liten blödning i tidig graviditet (inte ovanligt i den tid då man förväntat sig sin mens). En brunaktig flytning är oftast tecken på sk "gammal" blödning.
    Med detta vill jag säga att du kan vara gravid även om inte du fick positivt test förra veckan.
    Jag råder dej att avvakta denna veckan ut och därefter sätta nytt test.
    En barnmorska kan i detta tidiga skede tyvärr inte hjälpa dig med några kontroller.
    Lycka till! 

• Anna Carin Lilja

Hej igen!

OM det är ett tidigt missfall så brukar kroppen sköta om det av sig själv, för det mesta. Du behöver endast ta kontakt med sjukvården om du börjar störtblöda och må dåligt.
    Alternativt är det "bara" en försenad menstruation. Svårt att veta. I vilket fall; Mens/missfall så kommer du fortsätta att blöda så att du uppfattar det sedan som en normal till rikligare mens.

Jag tycker du ska avvakta. Sätt inget g-test, vad är det för nytta egentligen??
    Molvärk är inte konstigt, har du en blödning så innebär ju det att livmodern jobbar och drar ihop sig.
    Avvakta och se hur du mår och hur blödningen ter sig.

Svar på tråden Bim+8 negativt test och ingen mens