• minimuschki

Nån som försökt över ett år vill längta på plusset tillsammans?

Börjar bli lite trött o vara med i andra bim trådar där alla är inne på sitt 1:a eller 3:e eller max 7:e försök. Själv är vi inne på vårat 19:e efter vårt MA i juni 2009. Skulle va "trevligt" att få följas åt med någon/några som vet hur det är att ha försökt i månader utan att lyckas. Alla får såklart va med. Själv ger jag inte upp o nu inväntar vi bim som kommer vara runt den 23 januari. Gick på utredning i våras 2010 o fick då veta att jag har en cysta på ena äggstocken samt att jag måste äta Levaxin (mina värden är nu bra sen ett halvår). Vore kul om nån ville joina i kampen mot vårt efterlängtade plus. Så kan vi utbyta tankar o funderingar tillsammans! Ni behöver inte ha cysta eller nått såklart för o joina...tvärtom alla är välkomna så kan vi längta ihop. Kram på er alla kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-25 01:00
    Tjoho..nu har tråden fått sitt första plus. Grattis Frida!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-09 14:34
    Härligt plus nr 2 i tråden!! Grattis Annalotta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-09 14:36
    Själv ber jag just nu om ett mirakel med tanke på mitt besked jag fick av läkaren igår.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-26 14:52
    Så tråkigt att våra första plus i tråden inte höll hela vägen ut. Lider med er tjejer o ni få kämpa på o försöka ta nya tag. Nu får vi däremot hoppas på Liza o säga grattis. Hoppas att vi andra snart följer efter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-29 11:44
    Usch nu har tråden för mycket otur. Så ledsen för Liza o Leaevas skull. Dock får vi gratulera Längtan o Lavendia!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-17 15:19
    Nu har jag skapat en systertråd för oss som hängt ihop här o nu fått vårt efterlängtade plus...kom dit ni fina som plussat så väntar vi där på resten av gänget, samtidigt som vi självklart är inne här o stöttar. Vi är ju inte så många som plussat ännu, men några iallafall o det vore roligt att få följas åt tillsammans o snart kommer säkert flera efter.

Här är länken:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58999653.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-17 15:39
    Glömde ju att självklart får ni som fortfarande kämpar titta in också om ni vill o jag kommer inte lämna er här. Tack för allt stöd o för att i finns!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-21 11:19
    Uppdaterar länken till systertråden (den gamla verkar inte fungera för vissa). Hoppas det fungerar med denna: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58999653.html

• Svar på tråden Nån som försökt över ett år vill längta på plusset tillsammans?
  • Karro 85

Hej! Tyckte denna tråd verka trevlig så jag hoppar in ja med! Glad

För att presentera mej lite snabbt så är jag 26 och jag och min sambo har försökt få barn i ca 18 månader och väntar just nu på vår IVF som ska sätta igång i april.
    Enligt utredningen som vi gjort är det varken något fel på mej eller honom utan det vill sej tyvärr inte bara.. Jag har aldrig varit gravid tidigare och han har heller inte barn sen innan.

Är det någon mer här som ska starta sin IVF nu under våren??

Jag har även en liten fråga som gäller Pergotime.
    När vi var på vårt första läkarbesök gällande IVF så sa läkaren att man kan använda sej av detta även om man har ägglossning (vilket jag har och dessutom väldigt regelbundet) och att det kan öka ens chanser att bli gravid med upp till 10%.
    Jag har inte blivit erbjuden detta på den klinik vi var på när vi gjorde vår första utredning och inte hört talas om det innan heller men denna läkaren tyckte att det kunde vara värt ett försök. Nu ska vi testa detta i två månader och efter det (om det inte funkar) startar IVF:en.
    Det jag ville fråga var om det är någon annan som fått testa detta och som har ÄL eller känner till något om det???

// Karro 

• mumwannaB

Hej Karro,

Vi ska förmodligen starta ivf under våren. Vi väntar dock på att få en tid för första läkarbesöket så det kan ju hända att de föreslår någon alternativ behandling till att börja med precis som för er. Har tyvärr inga erfarenheter av Pergo så kan inte svara på din fråga. Men jag har faktiskt funderat lite på det där då det verkar som att många i andra trådar ganska snabbt blir satt på något läkemedel för att se om det hjälper. Vi har inte heller fått något sådant förslag från vår klinik och jag kan känna att jag isf helst hade velat testa under tiden vi har väntat på ivf. Istället för att skjuta på ivfen sen när vi väl kommer dit.

• jem83

Hej!!
    Jag hoppar gärna in här..
    Jag och min sambo har försökt att få barn sen september 2009, och än har ingenting hänt=( så nu börjar det bli dags att ringa och få hjälp någonstans, men jag vet inte riktigt var jag ska vända mig? Gyn? eller finns det några andra alternativ?

Men det som skrämmer mig mest just nu är att ev. få veta att det är något fel på oss och att vi inte kommer att kunna få barn ihop!

• minimuschki

Välkomna ni oxå!!! Karro: Lät lite intressant det där du sa om Pergo...jag har som du ÄL o den är regelbunden. Min läkare har inte sagt något om att det kan öka chanserna att ta det...men ska fråga om det nästa gång jag ska dit. Man kan ju hoppas att det är så. En fråga till er alla som varit på utredning: Har ni någonsin blivit erbjudna att spola äggledarna? Har en vän till mig som inte lyckades bli gravid trots att dem inte kunde hitta något fel...två år senare fick hon en spolning o vips så blev hon gravid. Har märkt att visa här på FL blir erbjudna det tidigt i utredningen. Jem83: Det beror ju lite på vart du bor. I större städer brukar det finnas både privata o kommunala. Gyn/mödravård/barnmorskor sök på något av det o se vad du får fram i din kommun. Kontakta annars vårdcentralen o se om dem vet vart du ska vända dig.

• mumwannaB

Jag har spolat äggledarna. Det ingick som ett steg i utredningen. Jag var jättehoppfull efter det och tänkte att NU skulle jag minsann bli gravid. Men icke... :(

• Karro 85
    mumwannaB skrev 2011-01-12 20:25:50 följande:
    Hej Karro,

Vi ska förmodligen starta ivf under våren. Vi väntar dock på att få en tid för första läkarbesöket så det kan ju hända att de föreslår någon alternativ behandling till att börja med precis som för er. Har tyvärr inga erfarenheter av Pergo så kan inte svara på din fråga. Men jag har faktiskt funderat lite på det där då det verkar som att många i andra trådar ganska snabbt blir satt på något läkemedel för att se om det hjälper. Vi har inte heller fått något sådant förslag från vår klinik och jag kan känna att jag isf helst hade velat testa under tiden vi har väntat på ivf. Istället för att skjuta på ivfen sen när vi väl kommer dit.
    Hej mumwannaB! 

Om jag hade varit i din situation och väntar på första läkarbesöket så hade jag nog kontaktat den klinik som gjort utredningen på oss och frågat lite om det här med Pergotime. Kände precis som du att jag gärna hade testat det i väntan på läkarbesöket eftersom vår IVF-behandling nu blir lite uppskjuten. Dessutom så rekommenderar dom ju de flesta (vad jag har förstått) att testa det i tre månader och väntan på läkarbesöket kan ju variera lite i tid. Vi kommer inte hinna testa Pergo i tre omgångar nu eftersom det skulle innebära att vi får vänta på IVF:en tills efter sommaren när kliniken öppnar efter sommar stängt i såfall! Och är jag inte alls sugen på Glad
  • Fridaj

Har gått på Pergotime behandlingar och nu Gonal-f då jag har PCO som gör att det är lite svårt med ägglossning och jag har massa små små ägg men de växer inte sig stora nog.

• Karro 85
    minimuschki skrev 2011-01-12 23:00:07 följande:
    Välkomna ni oxå!!! Karro: Lät lite intressant det där du sa om Pergo...jag har som du ÄL o den är regelbunden. Min läkare har inte sagt något om att det kan öka chanserna att ta det...men ska fråga om det nästa gång jag ska dit. Man kan ju hoppas att det är så. En fråga till er alla som varit på utredning: Har ni någonsin blivit erbjudna att spola äggledarna? Har en vän till mig som inte lyckades bli gravid trots att dem inte kunde hitta något fel...två år senare fick hon en spolning o vips så blev hon gravid. Har märkt att visa här på FL blir erbjudna det tidigt i utredningen. Jem83: Det beror ju lite på vart du bor. I större städer brukar det finnas både privata o kommunala. Gyn/mödravård/barnmorskor sök på något av det o se vad du får fram i din kommun. Kontakta annars vårdcentralen o se om dem vet vart du ska vända dig.
    Hej! Tycker absolut att du ska kolla upp de där med Pergo!
    Angående det där med spolning av äggledarna, menar du HSS? alltså när dom spolar röntgenvätska genom äggledarna för att se om det är något "stopp" eller så?? Om det är det du menar så fick vi det som en del av vår utredning. 
    Dom sa till oss att det i vissa fall kan göra det lättare att bli gravid men att det beror på om det fanns något litet "stopp" som i såfall sköljs bort. Kanske är helt fel ute Obestämd   

Till en annan fråga, jag är inte så hemma på denna sidan än och undrar lite över hur de fungerar med trådarna som man skriver i. Måste man söka upp tråden varje gång eller kan man skapa nån genväg eller så som man kan hitta på sin start sida??  
  • mumwannaB
    Karro 85 skrev 2011-01-13 11:30:01 följande:
    Till en annan fråga, jag är inte så hemma på denna sidan än och undrar lite över hur de fungerar med trådarna som man skriver i. Måste man söka upp tråden varje gång eller kan man skapa nån genväg eller så som man kan hitta på sin start sida??  
    I vänstermenyn under Forumrubriken har du "Mina favoriter". Där hamnar alla trådar du skriver i och du ser även om det har kommit ett nytt inlägg i tråden genom att den får fet text.
Svar på tråden Nån som försökt över ett år vill längta på plusset tillsammans?