• Anonym (orolig)

sertralin, vilken dos fungerade för dig ?

jag undrar vilken dos som fungerade för er som äter eller har ätit sertralin ?

jag ska höja nu till 75 mg. känner att ångest och oro kommer smygandes tillbaka.

Jag vill ju helst inte äta för mkt men det är mkt man inte vill, och det är bara att göra det...höja o höja tills man mår som man ska och är stabil.. kanske ända upp till 200 mg ...som vissa får prova som läkaren sa.

hur fungerar sertralin för er andra där ute som provat det ???

• Svar på tråden sertralin, vilken dos fungerade för dig ?
  • R3becca

Jag åt 2*75mg per dag och det blev bara värre och värre för mig genom upptrappningen (började på 25mg).
    Sertralin är skitmedicin i mina ögon, som inte alls funkade på mig utan gav mig ENDAST biverkningar.
    Ostabil vikt (både upp- och nedgång),humörsvängningar,sömnapné,besvär liknande hypersomnia/narkolepsi,hudproblem (så som acne och eksem),håravfall,kräkningar,diarré och en hel drös med annat.. Huvva. 

• Anonym (orolig)
    R3becca skrev 2011-01-11 10:44:15 följande:
    Jag åt 2*75mg per dag och det blev bara värre och värre för mig genom upptrappningen (började på 25mg).
    Sertralin är skitmedicin i mina ögon, som inte alls funkade på mig utan gav mig ENDAST biverkningar.
    Ostabil vikt (både upp- och nedgång),humörsvängningar,sömnapné,besvär liknande hypersomnia/narkolepsi,hudproblem (så som acne och eksem),håravfall,kräkningar,diarré och en hel drös med annat.. Huvva. 
    nämen. oj. det va konstigt. det är ju inte vanligt att det blir sånna reaktioner.
    Fungerar jättebra för mig men behöver bara höja lite.

bytte du till någon annan medicin då?
  • R3becca

Jag slutade helt, sen blev jag gravid, så nej inga nya mediciner ännu :)
    Men om ca 2 månader är det dags att försöka hitta något nytt.

• Anonym

Jag började med 50mg och hade det ett tag, sen höjde jag till 75. Då började jag må allt bättre så nu har jag sänkt dosen igen till 50mg och det funkar hur bra som helst :)
    Jag har endast gått upp lite i vikt, men det är nog inte bara medicinens fel ;)

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-01-11 14:40:14 följande:
    Jag började med 50mg och hade det ett tag, sen höjde jag till 75. Då började jag må allt bättre så nu har jag sänkt dosen igen till 50mg och det funkar hur bra som helst :)
    Jag har endast gått upp lite i vikt, men det är nog inte bara medicinens fel ;)
    men om du mådde bättre på 75 mg varför sänkte du igen ?
    Ska man inte stå på den dosen ett bra tag som man mår bra av ??
    det där förstår jag inte riktigt...
  • Anonym

Sertralin är verkligen toppen. Det är det enda som fungerat för min GAD. Jag tar 100 mg i dagsläget. Har varit uppe på 150 ett tag, men när jag började må bättre så gick jag ner till 100 och det fungerar bra. Har planer på att minska till 75 till sommaren för att se om det kan fungera det med.

Min sambo tar också 100. Han tog 150 ett tag men kände sig helkonstig då, liksom frånvarande. 100 fungerar mycket bättre för honom och han har inga planer på att göra förändringar. Han har PÅ.

50 mg är väldigt lite och egentligen bara en startdos. Oftast behöver man trappa upp ett tag för att sedan stabilisera sig på 75-100 som underhållsdos.

• Anonym
    R3becca skrev 2011-01-11 10:44:15 följande:
    hur kan man få symptom liknande narkolepsi?
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-01-11 14:51:09 följande:
    Sertralin är verkligen toppen. Det är det enda som fungerat för min GAD. Jag tar 100 mg i dagsläget. Har varit uppe på 150 ett tag, men när jag började må bättre så gick jag ner till 100 och det fungerar bra. Har planer på att minska till 75 till sommaren för att se om det kan fungera det med.

Min sambo tar också 100. Han tog 150 ett tag men kände sig helkonstig då, liksom frånvarande. 100 fungerar mycket bättre för honom och han har inga planer på att göra förändringar. Han har PÅ.

50 mg är väldigt lite och egentligen bara en startdos. Oftast behöver man trappa upp ett tag för att sedan stabilisera sig på 75-100 som underhållsdos.
    Okej vad skönt ! MEN är sertralin en hjälp emot GAD ? har jag aldrig hört.... alla som har gad får ju typ venlafaxin, fluxetin, cipralex, lyrica osv.. ?
    men jätte bra att det fungerar för er !
    En fråga, vad är PÅ ?
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-01-11 14:54:22 följande:
    Okej vad skönt ! MEN är sertralin en hjälp emot GAD ? har jag aldrig hört.... alla som har gad får ju typ venlafaxin, fluxetin, cipralex, lyrica osv.. ?
    men jätte bra att det fungerar för er !
    En fråga, vad är PÅ ?
    Panikångest.

Ärligt talat vet jag inte om sertralin fungerar för någon annan med GAD, jag fick medicinen genom VC och diagnosen ett år senare efter utredning på psyk. Eftersom medicinen fungerar  för att dämpa min oro så fick jag fortsätta.
  • R3becca
    Anonym skrev 2011-01-11 14:52:28 följande:
    hur kan man få symptom liknande narkolepsi?
    För att jag var benägen att somna var som helst NÄR som helst?
Svar på tråden sertralin, vilken dos fungerade för dig ?