• Mina1971

Hur få min 5-åring blöjfri

Min son är 5 år och ett par månader och blöjfri sedan ca 1,5 år på dagarna. Däremot på nätterna måste han ha blöja annars måste vi byta lakan 1-2 ggr/natt. Vi har givetvis velat gå honom till mötes och låter honom ibland sova utan men 2 ggr av 3 blir det kissigt. Han lider av detta och vill bli blöjfri, har någon något tips?

• Svar på tråden Hur få min 5-åring blöjfri
  • myone

Inte låta honom dricka ett par timmar innan läggdags. Kissa innan han lägger sig, samt att ni tar upp honom och låter honom kissa innan ni lägger er.

• far

Dricker han något precis innan han skall sova? Kissar han på toa strax innan läggdax? Antagligen sover han så djupt, att han inte känner när han skall kissa? Är det något som oroar honom på dagarna?

Tycker att ni helt skall ta bort blöjan, då får ni köra med ligg-underlägg eller plastat frote tills han själv kan vakna och gå upp på toa. Blöjan finns helt enkelt inte längre, nu är han "stor".

• Hallonmumsan

jag fick rådet att sluta med blöja när sonen var fyra. han fick ett glas vid sex på kvällen sen inget innan läggdax. sen gick jag upp och kissade med honom klockan elva. nu går jag inte upp med honom längre och han är torr hela natten. han är 5 år.

pojkar är ofta lite senare med att bli torra annars kan det vara så att han är sängvättare vilket är väldigt vanligt. BVC brukar börjar med utredning innan skolstarten så prata med dom.

• Mina1971

Tack! Ja, det är förstås dumt men vi har ställt ett glas vatten bredvid sängen för han vill ha "någonting" då lillsyrran får välling på kvällen. Tänkte inte att det kunde spela så stor roll då han bara dricker några klunkar men jag ska förklara sambandet för honom så blir det nog lättare för honom att låta bli.

Vi har nog även slarvat med att påtala att han ska kissa precis före sänggåendet, ska bli tydligare även med det. Men till "hallonmums86", när du låter honom  kissa vid elva igen- väcker du honom då eller är han som i ett" sömntöcken" och klarar kissandet utan att vakna för mycket?

Till "far", vi har liggplast, det är inte madrassen jag tycker är besvärligt utan bara att alla vaknar till så mycket då man måste byta sängkläder mitt i natten, men med dina och de andras tips kanske det blir bättre.

• Hallonmumsan
    Mina1971 skrev 2011-01-11 11:15:16 följande:
    Tack! Ja, det är förstås dumt men vi har ställt ett glas vatten bredvid sängen för han vill ha "någonting" då lillsyrran får välling på kvällen. Tänkte inte att det kunde spela så stor roll då han bara dricker några klunkar men jag ska förklara sambandet för honom så blir det nog lättare för honom att låta bli.

Vi har nog även slarvat med att påtala att han ska kissa precis före sänggåendet, ska bli tydligare även med det. Men till "hallonmums86", när du låter honom  kissa vid elva igen- väcker du honom då eller är han som i ett" sömntöcken" och klarar kissandet utan att vakna för mycket?

Till "far", vi har liggplast, det är inte madrassen jag tycker är besvärligt utan bara att alla vaknar till så mycket då man måste byta sängkläder mitt i natten, men med dina och de andras tips kanske det blir bättre.
    jag har väckt honom så gott det går just för att han ska få in mönstret att vakna och vara medveten att han kissar, men det lyckades jag inte så bra med eftersom anledningen att han kissade i sängen var att han sov så djupt så han mindes inget dagen efter ändå.

sen att byta sängkläder på natten, förbered i förväg kvällen innan. lägg fram plastfrote och lakan och täcke. du behöver inte bädda så noga utan dra bara bort det nerkissade medans barnet sitter på toan och släng över det andra så tar du det på morgonen istället. ibland la vi honom på soffan eller i våran säng så det blev så smärtfritt som möjligt för honom.

viktigt tror jag det är att inte göra så stor grej av det så han inte skäms. likaså om du ska prata med BVC så gör det när han inte är med så han inte känner som ett problem
  • Leija

Mina har fått dricka begränsad mängd redan vid middagen, eftersom de sover så hårt på natten.
    Vi märker direkt om de druckit mer än de 'får'... ;oP 

• maddan86

våran dotter är 2,5 nu och har varit utan blöja dagtid i några månader men funtar också på det där med att ta av på natten... hon kissar nästan aldrig i blöjan på natten men vi har provat häromveckan utan blöja på natten och första natten gick bra men andra och tredje gick inge vidareTungan ute... men då tog vi också upp henne och kissade på natten eller vid 12 typ... då var hon så trött så hon kissa bara och somna om igen sen! men sen parat vi med grannarna om detta som håller på med samma sak och de sa att man kanske inte ska ta upp de och kissa för man kanske "stör" deras "kissrytm" och att de däför kissar på sig sen. och att någon de kände fick fortf vid 5 års ålder gå upp och kissa barnet på natten. men de hade ju då skalrt slutat bed blöja för länge sen. SVårt detta = )

• Hallonmumsan
    maddan86 skrev 2011-01-11 11:25:34 följande:
    våran dotter är 2,5 nu och har varit utan blöja dagtid i några månader men funtar också på det där med att ta av på natten... hon kissar nästan aldrig i blöjan på natten men vi har provat häromveckan utan blöja på natten och första natten gick bra men andra och tredje gick inge vidareTungan ute... men då tog vi också upp henne och kissade på natten eller vid 12 typ... då var hon så trött så hon kissa bara och somna om igen sen! men sen parat vi med grannarna om detta som håller på med samma sak och de sa att man kanske inte ska ta upp de och kissa för man kanske "stör" deras "kissrytm" och att de däför kissar på sig sen. och att någon de kände fick fortf vid 5 års ålder gå upp och kissa barnet på natten. men de hade ju då skalrt slutat bed blöja för länge sen. SVårt detta = )
    överallt har jag läst att man ska väcka barnet ordentligt och det har funkat för oss. han vaknade tillochmed självmant av att han kissade lite i kalsongerna och gick upp nu sista gången han gjorde i sängen.

sen att man får gå upp och kissa sin 5-åring behöver inte alls ha något sammband med att man gått upp och kissat nattetid. en del är sängvätare och så är det bara. barnet mår bara dåligt över att vakna i en våt säng så det är bättre att gå upp och kissa och att dom får vakna torrt och må bra.

men eran dotter kanske inte är redo än, hon är ju fortfarande ganska liten. bvc sa att efter tre är en bra ålder oftasta att ta bort blöjan. ta på henne blöjan och testa om ett par månader igen. men när dom är så gamla som ts barn så är det nog läge att ta bort blöjan helt. man märker ju ofta på sitt barn när dom inte vill ha blöjan längre, och då är det dumt att tvinga på den
  • Mina1971

Jag börjar med att begränsa kvällsdrickandet och se till att han kissar precis före läggning så får vi se om det ens behöver bli aktuellt med väckning. Återigen verkligt tack för feedback!

• maddan86
    Hallonmumsan skrev 2011-01-11 11:34:20 följande:
    överallt har jag läst att man ska väcka barnet ordentligt och det har funkat för oss. han vaknade tillochmed självmant av att han kissade lite i kalsongerna och gick upp nu sista gången han gjorde i sängen.

sen att man får gå upp och kissa sin 5-åring behöver inte alls ha något sammband med att man gått upp och kissat nattetid. en del är sängvätare och så är det bara. barnet mår bara dåligt över att vakna i en våt säng så det är bättre att gå upp och kissa och att dom får vakna torrt och må bra.

men eran dotter kanske inte är redo än, hon är ju fortfarande ganska liten. bvc sa att efter tre är en bra ålder oftasta att ta bort blöjan. ta på henne blöjan och testa om ett par månader igen. men när dom är så gamla som ts barn så är det nog läge att ta bort blöjan helt. man märker ju ofta på sitt barn när dom inte vill ha blöjan längre, och då är det dumt att tvinga på den
    ja nä men vi fortsätter nog lite till med blöja på natten men dagen är inga problem alls... men tillslut får man väl ta tag i det kissa ner sängen lär hon ju göra oavsett i början. så vi slutade med blöjan dagtid jag tog bara av den så hon fick kissa på sig och då märkte att det var ju inge bra och det funkade kanon =)
  • Jasmine Angelina
    Mina1971 skrev 2011-01-11 10:56:15 följande:
    Min son är 5 år och ett par månader och blöjfri sedan ca 1,5 år på dagarna. Däremot på nätterna måste han ha blöja annars måste vi byta lakan 1-2 ggr/natt. Vi har givetvis velat gå honom till mötes och låter honom ibland sova utan men 2 ggr av 3 blir det kissigt. Han lider av detta och vill bli blöjfri, har någon något tips?
    Har ni gjort utredning om det är neurologiskt? BUP? Har för mig att det är lite tuffare för pojkar att bli torra än för flickor. Men ej säker. Prova att låta honom sova med ett kisskydd.
    BF 2011-06-07
  • Helle333
    Mina1971 skrev 2011-01-11 10:56:15 följande:
    En kompis hade ett liknande problem med sin dotter. De löste det på följande sätt:
    Dottern gick och la sig på sin nattningstid, fick inget att dricka för nära sängdags. Efter några timmar gick någon av föräldrarna in och väckte dottern och tog med henne till toaletten så hon fick sätta sig och kissa. I början så fick föräldrarna sätta väckarklocka på sig själva mitt i natten och växka dottern för att gå upp och kissa. Efter ett tag räckte det med kvällsväckningen och efter några månader vaknade dottern själv när hon behövde gå på toa.

Om det inte ger med sig trots olika metoder osv kanske ni ska gå till BVC och fråga.
  • Mina1971

Till "Helle333" ; min mamma sa att hennes föräldrar gjorde precis så med henne och att det funkade på samma vis, efter en tid kände hon själv när det var dags.
    Men vi väntar som sagt och utvärderar efetr några dagar med kissande innan läggdags och inget vatten.

• far

Nu när jag tänker efter... Jag kommer ihåg (på sossarnas tid, vet inte hur det är nu), då hade jag en kompis vems dotter var 5 år och kissade på sig på natten, men hon hade blivit ordentligt skrämd av något och hade mardrömmar, hon hade annars varit helt torr sen hon var två. Men de fick "liggunderlägg", sådana 1gångs som man har på sjukhus tex. Gratis från kommunen. Via apoteket. De blev t.o.m kört hem i lådor och satt utan för dörren. De hade ett intyg från bvc... Det kanske inte finns längre, men det måste ju ha varit lätt att bara behöva byta ett sådant, och inte hela sängen. Han blir nog alldeles snart torr skall du se, Jobba bara lite med det, då går det bra...

• Mina1971

Till "far" : tack för ytterligare kommentar. Nu har han dock varit blöjfri och torr tre nätter i rad, men då har vi oxå sett till att han inte dricker precis före läggdags och kissar innan han kryper ner. Jag hoppas det fortsätter så...:)

• Hallonmumsan
    Mina1971 skrev 2011-01-16 10:37:57 följande:
    Till "far" : tack för ytterligare kommentar. Nu har han dock varit blöjfri och torr tre nätter i rad, men då har vi oxå sett till att han inte dricker precis före läggdags och kissar innan han kryper ner. Jag hoppas det fortsätter så...:)
    skönt att höra. min har varit torr någon månad men sen kom det en natt ändå. antagligen så var han så trött eller drömde nått. men en olycka i veckan kan man stå ut med.

det känns ju som att din och min son bara varit lite sena och egentligen inga riktiga sängvätare. vi har sängvätare i släkten bla min kusin som fortfarande i vuxen ålder kissar i sängen. när han var mindre så var han inte alls som våra utan han hade det mycket jobbigare
Svar på tråden Hur få min 5-åring blöjfri