• far

Hur få min 5-åring blöjfri

Dricker han något precis innan han skall sova? Kissar han på toa strax innan läggdax? Antagligen sover han så djupt, att han inte känner när han skall kissa? Är det något som oroar honom på dagarna?

Tycker att ni helt skall ta bort blöjan, då får ni köra med ligg-underlägg eller plastat frote tills han själv kan vakna och gå upp på toa. Blöjan finns helt enkelt inte längre, nu är han "stor".

• far

Nu när jag tänker efter... Jag kommer ihåg (på sossarnas tid, vet inte hur det är nu), då hade jag en kompis vems dotter var 5 år och kissade på sig på natten, men hon hade blivit ordentligt skrämd av något och hade mardrömmar, hon hade annars varit helt torr sen hon var två. Men de fick "liggunderlägg", sådana 1gångs som man har på sjukhus tex. Gratis från kommunen. Via apoteket. De blev t.o.m kört hem i lådor och satt utan för dörren. De hade ett intyg från bvc... Det kanske inte finns längre, men det måste ju ha varit lätt att bara behöva byta ett sådant, och inte hela sängen. Han blir nog alldeles snart torr skall du se, Jobba bara lite med det, då går det bra...

Svar på tråden Hur få min 5-åring blöjfri